Melankolske Depression Symptomer og Årsager

Melankoli er en dybtgående præsentation af svær depression. Med denne form for depression er der et fuldstændigt tab af fornøjelse i alt eller næsten alt.

Udtrykket "melankoli" er et af de ældste termer, der anvendes i psykologi. Det har eksisteret siden Hippocrates introducerede det i det femte århundrede f.Kr., og det betyder "sort galde" på græsk. Dette er passende, fordi Hippokrates mente, at et overskud af sort galde, et af det, han mærkede "The Four Humours", forårsagede melankoli. Symptomerne han kategoriserer under melankoli er næsten identiske med de symptomer vi bruger i dag, herunder frygt, ikke ønsker at spise, søvnløshed, rastløshed, agitation og tristhed.

Årsager

Begyndelsen af ​​disse episoder er normalt ikke forårsaget af en bestemt begivenhed, og selv når noget godt sker, forbedrer individets humør ikke engang, ikke engang i kort tid.

For at præcisere den type psykisk lidelse, du har, kan din læge bruge specifikationer. Hvis du for eksempel har svær depression med melankoliens symptomer, kan du blive diagnosticeret som en alvorlig depressiv lidelse (den bredere sygdom) med melankolske træk (de specifikke symptomer).

Andre spørgsmål, der kan overvejes, er:

• Maniodepressiv
  • Cyclothymisk lidelse
  • Vedvarende depressiv lidelse
  • Forstyrrende stemningsdysregulationsforstyrrelse
  • Premenstruel dysforisk lidelse
  • Depression, der er forårsaget af ulovlige stoffer, ordineret medicin eller fysisk sygdom

Ældre mennesker, inpatienter og dem, der udviser psykotiske træk, er i større risiko for melankolsk depression.

Symptomer

For at blive diagnosticeret med melankolske træk, skal du have mindst tre af disse symptomer:

• En særskilt kvalitet af deprimeret humør præget af dyb fortvivlelse, fortvivlelse eller tomhed: Du er ikke bare trist eller ned på grund af en livshændelse, som f.eks. En elskendes død. Det du føler er større end det.
  • Depression er konsekvent værre om morgenen
  • Tidlig morgen vågner af mindst to timer tidligere end normalt
  • Psykomotoriske forstyrrelser af enten retardation, nedsættelse af normal bevægelse eller agitation, øget og / eller uregelmæssig bevægelse
  • Anoreksi eller vægttab
  • Overdreven eller uhensigtsmæssig skyld

Behandling

For melankolsk depression er medicin næsten altid et must, fordi det ser ud til at have en biologisk rod. Med andre ord, fordi det normalt ikke udløses af udefrakommende omstændigheder, synes årsagerne primært på grund af genetisk sminke og hjernefunktion, hvilket nødvendiggør en medicin, der virker på biologiske årsager som hjernefunktion.

Typer af antidepressiva, der kan anvendes til melankolsk depression, omfatter:

• Selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI'er): Disse lægemidler virker ved at ændre måden neurotransmitter serotonin virker i hjernen, forbedre humøret. Typiske typer omfatter Prozac (fluoxetin), Paxil (paroxetin), Zoloft (sertralin) og Lexapro (escitalopram).
  • Serotonin-norepinephrin reuptake inhibitorer (SNRI'er): SNRI'er påvirker måden både serotonin og norepinephrin arbejder i hjernen. Almindelige typer er Cymbalta (duloxetin) og Effexor (venlafaxin).
  • Norepinephrin og dopamin reuptake hæmmere (NDRI'er): Wellbutrin (bupropion) er den eneste medicin i denne klasse, der påvirker norepinephrin og dopamin.
  • Atypiske antidepressiva: Disse lægemidler påvirker hjernekemikalier, der synes at forbedre humøret. Eksempler på lægemidler i denne kategori er Remeron (mirtazapin), Oleptro (trazodon), Brintellix (vortioxetin) og Viibryd (vilazodon).
  • T- cykliske antidepressiva (TCA'er): Dette er første generation af antidepressiva og kan have flere bivirkninger end nyere versioner. Denne klasse omfatter Tofranil (imipramin), Pamelor (nortriptylin) og amitriptylin.
  • Monoaminoxidasehæmmere (MAOI'er): Dette er en anden ældre klasse af antidepressiva, der kan have alvorlige bivirkninger, men kan være en god mulighed for visse mennesker. De vigtigste lægemidler i denne klasse er parnat (tranylcypromin), Nardil (phenelzin) og Marplan (isocarboxazid).