Humør Congruence og Incongruence i Bipolar lidelse

Mood incongruence er et udtryk der bruges til at beskrive et alvorligt symptom på bipolar lidelse. Det er et psykotisk træk ved sygdommen, hvor personens tro eller handling, enten ved hallucination eller vildfarelse, ikke stemmer overens med hans eller hendes humør.

I modsætning hertil beskriver stemningskonruens også et psykotisk symptom på bipolar lidelse, men i dette tilfælde er troen eller handlingen i overensstemmelse med den persons humør.

Mens forskellen mellem humørkongruens og inkongruens kan virke som en lille konsekvens - da de begge relaterer til en psykotisk episode - måden, hvorpå hver påvirker en persons evne til at fungere og trives, kan være slående anderledes.

Eksempler på humør-incongruent og humør-kongruente symptomer

Incongruent betyder "modstridende". Som sådan indebærer humørsammenhæng, at symptomerne er i konflikt med personens aktuelle humør. Eksempler er:

• Skratter, når din hund dør
  • Tro på, at du har supermagter på trods af at du går gennem en stor depressiv episode

I hvert tilfælde stemmer personens handlinger ikke overens med situationen eller den følelsesmæssige tilstand. Forvirringen af ​​supermagter, for eksempel, falder ikke på nogen måde sammen med temaer af magtesløshed, der er forbundet med depression.

I modsætning hertil betyder kongruent "i overensstemmelse." I dette tilfælde betragtes symptomer, dog ekstreme, som humør-kongruente, når de er enige om personens nuværende humør. Eksempler er:

• Følelse af selvmord, når din hund dør
  • Tro på at du har supermagter, når du går gennem en manisk episode

Men urimeligt svaret kan være, de svarer alligevel til den pågældende persons forhold eller følelsesmæssige tilstand i det øjeblik.

psykose

Inden for rammerne af bipolar lidelse anvendes både humørkongruens og inkongruens til at beskrive et psykotisk træk ved sygdommen. Vi bruger ikke humør kongruens, for eksempel til at beskrive en person med bipolar lidelse, der har et rimeligt svar på en situation. Vilkårene giver os simpelthen mulighed for at klassificere enhver falsk overbevisning, en person måtte have for at kunne yde passende behandling.

Vi henviser til disse falske overbevisninger som psykoser. Psykose er simpelthen en pause fra virkeligheden, en tilstand som oftere sker under en manisk episode og endda en depressiv episode (men aldrig med en hypomanisk episode). Psykose involverer hallucinationer (oplever ting, der ikke er egentlige) og / eller vrangforestillinger (troende ting, der ikke er egentlige).

Hallucinationer

De fleste mennesker har en tendens til at forbinde hallucinationer med skizofreni, men de kan også ske i bipolar lidelse. Hallucinationer involverer oplevelser eller opfattelser, der ikke er egentlige, uanset om de er ting, en person ser, hører, lugter, smager eller fysisk føler. Eksempler er:

• En humør-kongruent hallucination i en depressiv episode vil involvere temaer som skyld eller sorg. For eksempel hører en stemme, der fortæller dig, at du er værdiløs.
  • En mood-kongruent hallucination i en manisk episode vil involvere storhed, som at se præsidenten i din stue.
  • En stemnings-incongruent hallucination i en depressiv episode ville have oplever fornemmelser i strid med din depression uden følelser af skyld, død, sygdom, utilstrækkelighed eller fortjent straf.
  • En humør-incongruent episode i en manisk episode ville være lige modsat, måske stemmer, der fortæller dig, at du er uværdig eller fortjener straf.

Delusioner, derimod, er fastholdte overbevisninger, der hverken er sandt eller baserede i virkeligheden. De involverer ikke hallucinationer, men spiller i stedet i tro og handlinger, der strider mod virkeligheden.

Behandling af mennesker med bipolar lidelse

Behandling involverer typisk behandling af symptomer og forebyggelse af humørsituationer. Dette omfatter brug af medicin (stemmestabilisatorer, antidepressiva, antipsykotika) og psykoterapi.

Det er vigtigt, at enhver person med bipolar lidelse får løbende pleje og lægehjælp. Dette gælder især for dem, der oplever stemningsincongruente symptomer, hvor risikoen for indlæggelse og selvmord er langt større.