Moodstabilisatorer til bipolar lidelse

Hvis du har bipolar lidelse, vil medicin være en vigtig del af dit behandlingsregime sammen med terapi, sunde livsstilsvalg og andre håndteringsstrategier. Stemmestabilisatorer er et af de vigtigste lægemidler til behandling af bipolar lidelse, og de vil sandsynligvis blive ordineret til dig. Disse lægemidler styrer de ekstreme højder og lows af bipolar lidelse, primært reducerer risikoen for mani og hypomani, men nogle humørstabilisatorer har også antidepressive virkninger.

Humørstabilisatorer

Litium var den første stemningsstabilisator, der blev brugt til behandling af bipolar lidelse, og den anvendes stadig i dag. Antikonvulsive medikamenter, der oprindeligt anvendes til behandling af anfaldssygdomme, og som i sidste ende er fundet for at hjælpe med at stabilisere stemninger, bruges også til dette formål. Andre lægemidler, såsom calciumkanalblokkere, benzodiazepiner og antipsykotika, har også humørstabiliserende virkninger og kan anvendes til behandling af bipolar lidelse.

Litium: The First Mood Stabilizer

Litium er en fremragende behandling for både mani og hypomani, og det har også antidepressive virkninger. Selv om det er den ældste humørstabilisator, er det stadig en hæfteklamme i det medicinske arsenal til behandling af bipolære symptomer. I dag forbliver lithium det eneste lægemiddel, der blev godkendt først til bipolar lidelse, snarere end at blive udviklet til andre tilstande eller symptomer og senere fundet til at virke som en stemmestabilisator.

Hvis din læge vælger at ordinere lithium, skal du have regelmæssige blodprøver for at sikre, at dit lithiumblodniveau er i et terapeutisk område, da niveauer, der er for høje, kan være toksiske. Litium behandles af nyrerne, så du vil også have brug for dit nyreniveau kontrolleret, mens du er på denne medicin. Desuden kan dehydreret forårsage, at lithiumblodniveauerne stiger, så sørg for at drikke nok væsker, mens du er på lithium.

antikonvulsiva

Antikonvulsiver er vist for at lindre symptomerne på mani. De kaldte også anti-epileptiske lægemidler, da de blev udviklet til behandling af anfaldsproblemer. Et meget almindeligt anvendt antikonvulsiv middel til bipolar lidelse kaldes Depakote (valproinsyre). Mennesker, der ikke kan tolerere lithium, eller som har hurtig cyklisk bipolar lidelse, har tendens til at klare sig godt med denne medicin.

antipsykotika

Akutte episoder af mani resulterer i psykose hos så mange som to tredjedele af dem med bipolar lidelse. I disse mennesker anvendes antipsykotika ofte. De bruges også ofte til at mindske symptomer på mani, indtil humørstabilisatorer, såsom lithium eller valproat, kan have fuld effekt. I nogle mennesker kan disse lægemidler bruges langsigtet. Flere atypiske antipsykotika, den nyere generation af antipsykotika, har også antidepressive egenskaber.

Calcium Channel Blockers

Der er tegn på, at visse calciumkanalblokkere, der typisk bruges til at behandle højt blodtryk, uregelmæssige hjerteslag og andre hjerteproblemer, er effektive som humørstabilisatorer. Fordi de har færre bivirkninger end lithium og antikonvulsiva, kan de være en mulighed for folk, der ikke kan tolerere disse lægemidler.

Imidlertid skal calciumkanalblokkere tages i højere doser og hyppigere op til 4-6 gange dagligt for at være effektiv til bipolar lidelse. De kan også være mindre effektive end de første linie medikamenter ovenfor.

Benzodiazepiner

Anti-angst medicin i en klasse kaldet benzodiazepiner er nogle gange brugt til at få hurtig kontrol af maniske symptomer som humørs stabilisatorer langsomt træde i kraft. Benzodiazepinerne er depressive midler i centralnervesystemet (CNS) og hurtigtvirkende beroligende midler. Disse lægemidler bruges primært til at fremkalde søvn, lindre angst og muskelspasmer og forebygge anfald. De kan også bruges til at hjælpe med at genoprette en normal søvnplan.

Medicin tager tid at blive effektiv

Det er vigtigt at bemærke, at de fleste af disse lægemidler, med undtagelse af hurtigtvirkende benzodiazepiner, typisk tager mere end en måned for at blive fuldt effektive. Som du venter på dine medicin til at sparke ind, terapi, motion, en solid søvnplan, et godt socialt supportnetværk og en sund kost kan alle gøre en stor forskel i, hvordan du føler.

Hurtig cykelbipolar lidelse

Hvis du har hurtig cyklisk bipolar, hvilket betyder at du har mindst fire humørsymptomer om året, kan det tage endnu mere forsøg og fejl at finde de rigtige lægemidler til at stabilisere dine symptomer. Prøv at være tålmodig og giv det tid, indtil du finder den rigtige kombination.