• Vigtigste
  • depression

"Ikke andetsteds specificeret" (NOS) i diagnosen for psykiske lidelser

I den fjerde udgave af Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-IV), som blev skrevet og udstedt af American Psychiatric Association (APA), er "NOS" en forkortelse for "ikke andetsteds specificeret". Det tjener som en slags fangst-alt termen til mærkningssymtomer, der ikke falder ind i en veldefineret diagnose, men det tyder tydeligt på, at nogen har at gøre med en sygdom, der er en del af en bestemt diagnosefamilie.

Et eksempel på dette er "Depressiv lidelse NOS". En læge, der bruger DSM-IV til at diagnosticere en patient, kan have valgt at mærke personens diagnose på denne måde, fordi selv om det var tydeligt, viste hendes symptomer, at hun havde at gøre med en bestemt type depression (snarere end en panikforstyrrelse eller en angstlidelse) var der ikke nok information til hjemmet i en bestemt type depression, såsom dysthymi eller bipolar lidelse.

Hvorfor "NOS" bruges ikke længere i DSM

I maj 2013 offentliggjorde APA en opdateret version af DSM-IV. I DSM-5 (bemærk, at brugen af ​​romerske tal er faldet fra manualens titel), besluttede forfatterne at fjerne "ikke andetsteds specificeret" og erstatte det (og "NOS") med "andet specificeret" og "uspecificeret "for at angive kluster af symptomer, der ikke passer fint ind i en anden eksisterende kategori.

Hvorfor to udtryk erstatter en? Forskellen er baseret på, om en diagnosticerende læge vælger at angive, hvorfor de diagnostiske kriterier ikke var opfyldt. Et eksempel på "andet specificeret" kan være en depressiv episode, der ikke har det fulde antal symptomer til at opfylde den formelle diagnose.

I modsætning hertil kan "uspecificeret" anvendes i en situation, hvor der ikke er nok information til at foretage en mere specifik diagnose. Ifølge APA giver "uspecificeret" læger mulighed for at give patienterne den bedst mulige pleje i f.eks. Nødsituationer, når der ikke er tid til at få al den information, der er nødvendig for at foretage en solid diagnose, men behandling er ikke desto mindre nødvendig. En "uspecificeret" mærke vil tillade en læge at være så specifik som muligt i sin diagnose uden nødvendigvis at vise, at en patient opfylder de fulde kriterier for en given diagnose.

Gør diagnoser mere universelle

Udskiftning af "NOS" bringer DSM-5 mere i overensstemmelse med Verdenssundhedsorganisationens International Classification of Diseases (ICD). Dette diagnostiske værktøj er "grundlaget for identifikation af sundhedstendenser og statistikker globalt og den internationale standard for rapportering af sygdomme og sundhedsmæssige forhold.

Det er den diagnostiske klassifikationsstandard for alle kliniske og forskningsmæssige formål ", ifølge Verdenssundhedsorganisationens hjemmeside. ICD'en kræver obligatoriske koder for lidelser, der ikke passer præcist til de nuværende definitioner for større lidelser.