Oversigt over lithium som behandling for bipolar lidelse

Litium er ordineret som en stemmestabilisator til mennesker, der har bipolar lidelse. Det virker til at hjælpe med at kontrollere mani, hypomani, depression og psykose forbundet med tilstanden.

Litium er et naturligt forekommende element, der i slutningen af ​​1800'erne blev fundet at have humørstabiliserende egenskaber. Det første papir om brugen af ​​lithium til behandling af det, der blev kaldt manisk depression, blev offentliggjort i 1949. FDA godkendte lithium i 1970. Selv nu hjælper den litium, der hjælper mennesker med bipolar lidelse, kompleks og ikke fuldt ud forstået.

Hvornår er lithium foreskrevet?

Dette lægemiddel er formelt godkendt til behandling af maniske episoder af bipolar lidelse, når symptomer som grandiositet, racing tanker, hypersexualitet, vrangforestillinger, hallucinationer og nedsat søvnbehov fremkommer. Det har imidlertid også vist sig at hjælpe med depressive symptomer, psykotiske træk og blandede episoder.

Nogle undersøgelser har vist, at lithium også kan være nyttigt til behandling af unipolær depression (depression uden mani set i bipolar lidelse), når den tilføjes til en eller flere andre depression medicin, så læger undertiden foreskriver det også for dette.

Hvornår burde lithium ikke ordineres?

Lithium kan beskadige dine nyrer, især med langvarig brug. Alle patienter bør screenes for nyreproblemer, inden de begynder lithium og bør screenes regelmæssigt, mens de tages i brug. Hvis der opstår væsentlige nyreproblemer i den indledende test, bør litium kun ordineres med stor omhu og nøje overvågning. Hvis der opstår nyreproblemer senere, kan din læge overveje at ophøre med lithium, da det kan være muligt at vende skaden, når du stopper med at tage medicinen.

Der er flere medicinske forhold og omstændigheder, der også kræver særlig forsigtighed, når lithium er foreskrevet:

• diuretisk brug
  • ACE-hæmmere anvendelse
  • væsentlig hjerte- eller vaskulær sygdom
  • alvorlig dehydrering natrium- og elektrolytabnormiteter

Litiums sikkerhed og effektivitet er ikke blevet bestemt til børn under 12 år, så dette lægemiddel er ikke godkendt til pædiatrisk brug.

Advarsler om lithium

Der er flere vigtige advarsler for folk, der tager lithium. Disse omfatter:

• Blodniveauer af lithium skal overvåges regelmæssigt. Denne medicin kan være giftig, hvis niveauet af elementet i dit blod bliver for højt. Symptomer på overdosering omfatter diarré, opkastning, tremor, milde problemer med at gå, døsighed eller muskelsvaghed. Rapporter straks nogle af disse symptomer til en læge.
  • Optagelse af lithium for bipolar lidelse kan forårsage en tilstand kaldet lithium nefrogen diabetes insipidus (NDI). Dette er en sjælden sygdom, hvor dine nyrer undlader at recirkulere vand, hvilket fører til overdreven vandladning. Hvis du bemærker, at du er meget tørstig og urinerer for ofte, skal du straks kontakte din læge for at rapportere dine symptomer.
  • Hvis du bliver sat under et bedøvelsesmiddel - sig til kirurgi - sørg for lægerne, at du tager lithium.

Forholdsregler ved brug af lithium

• Sørg for at opretholde normalt væske og saltindtag, når du tager lithium. Dehydrering eller lave niveauer af natrium i blodet kan være farligt.
  • Langvarig svedtendens, diarré eller høj feber kan medføre, at din tolerance over for lithium falder og kan kræve medicinsk behandling. Tjek med din læge, hvis du har nogen af ​​disse symptomer.
  • Litium kan forårsage forøget tyreoid- og parathyroidaktivitet. Din læge bør regelmæssigt kontrollere blodkalciumniveauet, da disse er forbundet med parathyroidkirtlen, og for overaktiv skjoldbruskkirtlen.

Der er en lang liste over medicin, der kan interagere negativt med lithium eller øge risikoen for bivirkninger. Nogle lægemidler, der almindeligvis er ordineret til bipolar lidelse, falder ind under denne kategori. De omfatter:

• Kalsiumkanalblokkere (interaktionen kan være alvorlig)
  • Clozapin (Clozaril)
  • Cymbalta (duloxetin)
  • Celexa (citalopram)
  • Lexapro (escitalopram)
  • Luvox (fluvoxamin)
  • Paxil (paroxetin)
  • Prozac (fluoxetin) (kræver nøje overvågning af din læge)
  • Risperdal (risperidon)
  • Tegretol (carbamazepin) (interaktionen kan være alvorlig)
  • Zoloft (sertralin)
  • Zyprexa (olanzapin)

Lithium bivirkninger

De mest almindelige bivirkninger af lithium, som kan gå væk efter første brug, er:

• øget hyppighed af vandladning eller tab af blærekontrol
  • øget tørst
  • mild kvalme
  • lille skælv af hænder

Vægtforøgelse over tid er også almindelig.

Graviditet og sygepleje

Litium er kendt for at forårsage medfødte handicap, og risikoen forøges, hvis en anden stemmestabilisator (såsom carbamazepin) tages med den. Hvis du er født, er gravid, eller bliver gravid, mens du tager lithium, skal du diskutere det med din læge.

Litium udskilles i modermælk, så kvinder rådes til ikke at amme børn, mens de tager denne medicin.