Fobi Symptomer, Typer og Behandling

Ifølge den amerikanske psykiatriske forening er en fobi en irrationel og overdreven frygt for et objekt eller en situation. I de fleste tilfælde involverer fobien en følelse af udryddelse eller frygt for skade. F.eks. Frygter dem med agorafobi at blive fanget i et uundgåeligt sted eller en situation.

Symptomer

Fobiske symptomer kan opstå ved udsættelse for det frygtede objekt eller situation, eller nogle gange kun ved at tænke på det frygtede objekt. Typiske symptomer forbundet med fobier omfatter:

• Svimmelhed, rysten og øget hjertefrekvens
  • åndenød
  • Kvalme
  • En følelse af unreality
  • Frygt for at dø
  • Bekymring med det frygtede objekt

I nogle tilfælde kan disse symptomer eskalere ind i et fuldskalet angstangreb. Som følge af disse symptomer begynder nogle personer at isolere sig selv, hvilket fører til alvorlige vanskeligheder med at fungere i det daglige liv og med at opretholde relationer. I nogle tilfælde kan personen søge lægehjælp på grund af konstant bekymring med forestillede sygdomme eller forestående død.

typer

Den amerikanske psykiatriske sammenslutning kategoriserer fobier i tre forskellige typer:

• Social fobier indebærer en frygt for sociale situationer. Sådanne fobier omfatter en ekstrem og gennemgribende frygt for sociale situationer. I nogle tilfælde kan denne frygt koncentrere sig om en meget særlig type sociale forhold som f.eks. Offentlig tale. I andre tilfælde kan folk frygte at udføre enhver opgave foran andre mennesker af frygt for, at de på en eller anden måde vil blive offentligt flov.
  • Agorafobi indebærer en frygt for at blive fanget i et uundgåeligt sted eller en situation. Som følge heraf kan det phobiske individ begynde at undgå sådanne situationer. I nogle tilfælde kan denne frygt blive så gennemgribende og overvældende, at personen selv frygter at forlade deres hjem.
  • Specifikke fobier involverer frygten for en bestemt genstand (såsom slanger eller sommerfugle og møller). Sådanne fobier falder typisk i en af ​​fire forskellige kategorier: situationsmæssige, dyr, medicinske eller miljømæssige. Nogle eksempler på almindelige frygtobjekter omfatter edderkopper, hunde, nåle, naturkatastrofer, højder og flyvende.

Flere eksempler på de fire hovedtyper af specifikke fobier omfatter:

• Det naturlige miljø: Frygt for lyn, vand, storme, orkaner, tornadoer eller mudder.
  • Animal: Frygt for slanger, gnavere, katte eller fugle.
  • Medicinsk: Frygt for at se blod eller besøge en læge.
  • Situationsmæssigt: Frygt for broer, hjemrejse eller kørsel.

Hvor udbredt er fobier?

Fobier er ganske almindelige, med social fobi påvirker omkring 7 procent af voksne amerikanere i et givet år og specifikke fobier påvirker cirka 9 procent, ifølge National Institute of Mental Health. Generelt påvirkes kvinder mere end mænd.

Hertil kommer, ifølge den diagnostiske og statistiske manual for psykiske lidelser, er kun omkring 10 procent af de rapporterede fobi-tilfælde livslang fobi.

Behandlinger

Der er en række behandlingsmetoder for fobier, og effektiviteten af ​​hver tilgang afhænger af personen og deres type fobi.

Ved eksponeringsbehandlinger er personen strategisk udsat for deres frygtede genstand for at hjælpe dem med at overvinde deres frygt. En type eksponeringsbehandling er oversvømmelse, hvor patienten konfronteres med det frygtede objekt i længere tid uden mulighed for at undslippe. Målet med denne metode er at hjælpe den enkelte med at møde deres frygt og indse, at det frygtede objekt ikke vil skade dem.

En anden metode, der ofte anvendes i fobibehandling, er modkonditionering. I denne metode læres personen et nyt svar på det frygtede objekt. I stedet for panik i forhold til det frygtede objekt eller situation lærer personen afslapningsteknikker for at erstatte angst og frygt. Denne nye adfærd er uforenelig med det foregående panikrespons, så det fobiske svar reduceres gradvist. Modkonditionering bruges ofte til personer, der ikke er i stand til at håndtere eksponeringsbehandlinger.

Endelig kan medicin til en lav dosis benzodiazepin eller potentielt et antidepressiv middel (som en selektiv serotoninreoptionshæmmer eller SSRI) i kombination med kognitiv adfærdsterapi være til stor gavn for mennesker med social fobi.

Et ord fra Verywell

Hvis du tror, ​​du kan have en fobi, skal du søge behandling fra en autoriseret terapeut, psykolog eller psykiater. Du fortjener at udvikle kontrol over denne frygt, og du kan med ordentlig terapi.