Psykose Symptomer, Årsager og Behandling

Psykose er et tab af kontakt med virkeligheden, typisk med vrangforestillinger (falske ideer om hvad der finder sted eller hvem du er) og hallucinationer (se eller høre ting der ikke er der). Omkring 3 ud af hver 100 mennesker oplever psykose på et eller andet tidspunkt i deres liv.

Symptomer på psykose

Psykose i sig selv er et symptom på et andet problem, ikke dets egen sygdom. Symptomer på psykose omfatter:

• Hallucinationer
  • vrangforestillinger
  • Uorganiseret, spredt tænkning og tale
  • Tanker, der hopper rundt fra fag til emne

Hvis du tror, ​​at du eller en person, du elsker, oplever psykose, er det vigtigt at søge lægehjælp straks. Jo tidligere du får behandling og intervention, jo bedre. Oplever psykotiske symptomer kan være skræmmende for både dig og de mennesker omkring dig og kan endda forårsage dig at skade dig selv eller andre.

Fysiske årsager

Fysiske problemer, der kan forårsage psykose, omfatter:

• Visse typer af epilepsi
  • Slag
  • Hjernecyster eller tumorer
  • Visse receptpligtige lægemidler, især steroider og stimulanter
  • HIV
  • demens
  • Parkinsons sygdom
  • Alkohol eller visse illegale stoffer, herunder methamphetamin

Mentalbetingelser forbundet med psykose

Psykose er et symptom forbundet med den maniske fase af bipolar I lidelse, samt skizofreni, posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og skizoaffektiv sygdom. Andre tilstande, hvor psykose kan være til stede, omfatter postpartumpsykose og depressive episoder.

Behandlinger

Behandling af psykose afhænger af årsagen. Hospitalisering kan være nødvendig. Hvis du har en lidelse, der involverer psykose, kan det være nyttigt at starte eller ændre antipsykotika ved at holde psykotiske symptomer og episoder i stykker.

Typiske antipsykotika

Den ældre, første generation af antipsykotika er kendt som typiske antipsykotika. De kan være en meget effektiv behandling, men kan have hårdere bivirkninger, såsom tardiv dyskinesi og ekstrapyramidale bivirkninger. Eksempler på almindelige typiske antipsykotika omfatter:

• Haldol (haloperidol)
  • Prolixin (fluphenazin)
  • Stelazin (trifluoperazin)
  • Thorazin (chlorpromazin)
  • Trilafon (perphenazin)
  • Loxitan (loxapin)
  • Mellaril (thioridazin)
  • Navan (thiothixen)
  • Orap (pimozid)

Atypiske antipsykotika

Den nyere anden generation af antipsykotika kaldes atypiske antipsykotika og har tendens til at have færre bivirkninger end den typiske klasse. Eksempler på almindelige atypiske antipsykotika indbefatter:

• Zyprexa (olanzapin)
  • Fanapt (iloperidon)
  • Invega (paliperidon)
  • Seroquel (quetiapin)
  • Risperdal (risperidon)
  • Geodon (ziprasidon)
  • Abilify (aripiprazol)
  • Saphris (asenapinmaleat)
  • Clozaril (clozapin)
  • Latuda (lurasidon)

Potentielle forstadier til en psykotisk episode

Ikke alle har advarsler om, at der kommer en psykotisk episode, men nogle mennesker gør det. Disse tegn og symptomer kan forekomme i flere måneder og kan variere i både sværhedsgrad og type. Denne periode med at ændre tanker, følelser og adfærd inden en psykotisk episode kaldes prodromalfasen. Symptomer på prodrom kan omfatte:

• Humørsvingninger. Du kan føle dig mere irritabel, vred, deprimeret, mistænkelig, ængstelig eller opleve humørsvingninger.
  • Ændringer i din tænkning. Du kan have mere problemer med at koncentrere dig end normalt, føle, at dine tanker er enten hurtigere eller langsommere, har hukommelsesvanskeligheder eller kommer op med mærkelige ideer.
  • Ændringer i din opfattelse og fysiske behov. Du kan finde dig selv mere sovende end normalt eller ikke sover så meget, spiser mere eller mindre end normalt, har mindre energi, opfatter ting på en anden måde, end du normalt gør eller har fysiske lidelser som hovedpine eller mavesmerter.
  • Ændringer i hvordan du ser dig selv og verden omkring dig. Du kan føle dig fri eller forskellig eller som om miljøet omkring dig er ændret.