PTSD

Hypervigilance med PTSD og andre angstlidelser

Hypervigilance handler om at være mere end ekstra årvågen. Det er en tilstand af ekstrem opmærksomhed, der undergraver din livskvalitet. Hvis du er hypervigilant, er du altid på udkig efter skjulte farer, både virkelige og formodede. Hypervigilance betragtes som et af de centrale træk ved posttraumatisk stresslidelse (PTSD), men kan også forekomme med andre angstlidelser, herunder paniklidelse, stofinduseret angstlidelse og generaliseret angstlidelse. Schizo

Sådan håndteres flashbacks og dissociation i PTSD

Mange mennesker med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) kæmper for at klare flashbacks og dissociation, som kan opstå som følge af at møde triggere, det vil sige påmindelser om en traumatisk begivenhed. I det omfang folk ikke er opmærksomme på deres udløsere, kan flashbacks og dissociation være utroligt forstyrrende og uforudsigelige begivenheder, der er vanskelige at håndtere. Du kan d

Barndomstrauma og intermitterende eksplosiv lidelse

Selv om der opstår vrede og problemer med at håndtere vrede kan forekomme i en række psykiske lidelser, er der kun en lidelse i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th Edition (DSM-5), der fokuserer direkte på vrede-intermitterende eksplosiv lidelse (IED ). Hvad er intermitterende eksplosiv lidelse? IE

Sådan identificeres og håndteres dine PTSD-triggere

PTSD-triggere kan være omkring dig. Selvom det nogle gange kan føles, at PTSD-symptomer kommer ud af det blå, forekommer PTSD-symptomer sjældent spontant. I stedet for, om du ikke er opmærksom på det, bliver PTSD-symptomer ofte udløst eller kæmmet af noget i vores indre (alt hvad der sker i din krop som tanker eller følelser) eller eksternt (noget der sker uden for din krop, som for eksempel en stressende situation ) miljø. Fordi vi

Traumafokuseret kognitiv adfærdsterapi til børn

Traumafokuseret kognitiv adfærdsterapi (TF-CBT) blev udviklet til børn, der lider af symptomer på posttraumatisk stresslidelse (PTSD), primært fra oplevelsen af ​​seksuelt misbrug. Konsekvenserne af at blive udsat for en traumatisk hændelse, herunder PTSD, er mere almindeligt studeret blandt voksne; Imidlertid kan traumatisk eksponering og symptomer på PTSD også forekomme hos børn, hvilket viser behovet for behandling for børn med PTSD. Undersøgels

Mød en psykolog eller psykiater til behandling af PTSD

Der findes en række forskellige typer behandlingsleverandører, der kan diagnosticere og behandle PTSD, såsom psykiatere og psykologer. Lær at skelne mellem disse to for at bestemme, hvilken professionel der passer til dig. Psykologer Psykologer er mennesker, der enten har en ph.d. (Filosofisk Filosof) eller en Psy.D (

Behavioral Activation Behandling for PTSD

Forskere offentliggjort fund, der viser adfærdsmæssig aktiveringsbehandling for posttraumatisk stresslidelse (PTSD) kan hjælpe. Nærmere bestemt fandt de, at en 16-ugers individuel behandling for PTSD fokuseret på at øge positive og meningsfulde hændelser i en persons liv kan med succes reducere PTSD-symptomer hos veteraner med PTSD. Adfær

Hvordan PTSD vedrører fysiske sundhedsproblemer

Personer med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) oplever ofte en række psykiske vanskeligheder som depression, andre angstlidelser og stofrelaterede problemer; Ud over disse psykiske vanskeligheder kan personer med PTSD imidlertid også være mere tilbøjelige til at opleve fysiske sundhedsproblemer. PT

Hvordan eksponeringsterapi kan behandle PTSD

Eksponeringsterapi har vist sig at behandle symptomerne på posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og symptomer på andre angstlidelser. Med denne undersøgelse af forskellige former for eksponeringsterapi, find ud af, hvilken behandling der passer dig bedst. Oversigt Eksponeringsterapi betragtes som en adfærdsmæssig behandling for PTSD. Det

Årsager og risikofaktorer af PTSD

Folk bruger ofte ordet "traumatisk" i generel forstand, når de beskriver meget stressende livshændelser. For eksempel definerer American Psychological Association (APA) "trauma" som en persons følelsesmæssige reaktion på en ekstremt negativ (forstyrrende) begivenhed. Men mental sundhedspersonale definerer traumatiske begivenheder på meget specifikke måder. De re

Akut stressforstyrrelse og PTSD

Akut stresslidelse og posttraumatisk stresslidelse (PTSD) går ofte hånd i hånd. Dette skyldes, at en diagnose af PTSD ikke kan foretages før mindst en måned efter oplevelsen af ​​en traumatisk hændelse. Det er dog sandsynligt, at folk kan begynde at opleve PTSD-lignende symptomer lige efter en traumatisk hændelse. Den 4. ud

DSM-5 PTSD Diagnostiske Kriterier

Kriterierne for diagnosticering af posttraumatisk stresslidelse (PTSD) i den femte udgave af Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) er noget anderledes end kriterierne i fjerde udgave. Her er symptomkriterierne i DSM-5. Kriterium A Du blev udsat for en eller flere begivenheder, der involverede død eller truet død, faktisk eller truet alvorlig skade eller truet seksuel overtrædelse. D

Symptomer og diagnose af PTSD

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) opstår efter en traumatisk hændelse og forstyrrer en persons evne til at fungere. Du kan undre dig, om du eller en person, du er interesseret i, har PTSD, og ​​om du har brug for professionel hjælp. Hvis du oplever symptomer på PTSD, er det vigtigt at se en læge, så du kan få den rigtige diagnose og behandling. Forskelle

Sunde måder at håndtere PTSD-relateret angst på

Personer med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) kæmper ofte med hyppige og intense symptomer på angst. Disse stærke symptomer på angst fører ofte folk med PTSD til at stole på usunde måder at klare sig på, såsom gennem medicin eller alkohol. Heldigvis er der en række sunde måder at håndtere angst på, som kan hjælpe din angst med at falde i intensitet, blive mindre hyppige og / eller blive mere tolerabel. 1 Dyb vejrtr

Anerkendelse af hyperarøse symptomer i PTSD

Hyperarousal er en specifik klynge af symptomer forbundet med posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Som navnet antyder, er hyperarousal den usædvanligt øgede tilstand af angst, der opstår, når du tænker på en traumatisk begivenhed. Selv om truslen måske ikke længere er til stede, svarer din krop som om den var. PTSD k

Forbindelsen mellem traume og dissociative lidelser

Der er en meget stærk sammenhæng mellem traumer (især barndommisbrug og / eller forsømmelse) og dissociative lidelser, og forholdet er vigtigt i begge retninger. Det antages, at langsigtet traume er en grund til dissociative lidelser, hvor dissociation forekommer som en coping-strategi, der gør det muligt for folk at afstå fra et traume, der ellers kan være uudholdeligt. Når d

Krise Counseling til at håndtere Trauma

En krise henviser ikke kun til en traumatisk begivenhed eller erfaring, men til en persons reaktion på situationen. Begivenhederne, der udløser denne krise, kan køre livets oplevelsesområde, fra udviklingshinder (som f.eks. Gennem puberteten) til naturkatastrofer til en elskendes død. Kriserådgivning er en indsats, der kan hjælpe enkeltpersoner med at håndtere krisen ved at tilbyde hjælp og støtte. Rødderne

Kognitive-adfærdsmæssige coping strategier

Kognitive adfærdsmæssige coping-strategier har vist sig at være effektive til en lang række symptomer, som mange mennesker med posttraumatisk stresslidelse (PTSD) kan opleve, såsom depression, vrede, tristhed og angst. Denne artikel præsenterer et overblik over nogle af disse forskellige kognitive adfærdsteknikker. Kogni

Håndtering af impulsive adfærd med PTSD

Hvis du har PTSD, kan du være i større risiko for at engagere sig i en række impulsive adfærd, såsom bevidst selvskade. Derfor kan det være vigtigt at lære sunde måder at forvalte indtrængende på at engagere sig i disse adfærd. Oversigt Impulsiv adfærd er de der sker hurtigt uden kontrol, planlægning eller overvejelse af konsekvenserne af denne adfærd. Impulsiv adf

Linket mellem PTSD og OCD

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og obsessiv-kompulsiv lidelse (OCD) er angstlidelser, som ofte forekommer hos personer med en historie med traumer. Forskning viser, at sandsynligheden for, at en person diagnosticeret med PTSD, der udvikler OCD inden for et år, er omkring 30 procent. Ligeledes har mellem 4 procent og 22 procent af personer med PTSD en diagnose af OCD.