Rapid-Cykling Bipolar Disorder Symptomer og Risici

Hurtig cykling er et udtryk, der anvendes, når en person med bipolar lidelse oplever fire eller flere humørsvingninger (episoder) inden for en tolvmåneders periode. En episode kan bestå af depression, mani, hypomani eller en tilstand kendt som en blandet tilstand, hvor depression og mani er sammenfaldende.

De fleste mennesker med bipolar lidelse vil skifte mellem maniske og depressive episoder en eller to gange om året. Andre kan kun opleve dette en gang hvert par år. En lille delmængde af mennesker vil dog gennemgå det, der kaldes hurtig cykling, hvor humørsvingningerne kommer hurtigt og ofte.

Hurtig cykling betragtes som en af ​​de mere alvorlige former for bipolar lidelse, hvis tilstand kan alvorligt forringe din evne til at fungere såvel som din livskvalitet.

Egenskaber

Rapid-cykling bipolar lidelse er karakteriseret ved humørsvingninger, der er tilfældige og uforudsigelige. Der er normalt ikke et sæt mønster om, hvornår en episode kan forekomme, og hvilken form det kan tage. I nogle tilfælde kan episoderne cykle hvert par måneder; i andre kan cyklen opstå hver måned eller ugen.

Hurtig cykling i sig selv er ikke en diagnose i sig selv, men snarere en beskrivelse af sygdomsforløbet. På samme måde er symptomerne på hurtig cykling ikke anderledes end nogen anden form for bipolar lidelse, kun den hastighed, hvormed de veksler.

Vi ved ikke, hvorfor der sker hurtig cykling, og om det vil være et løbende mønster eller en, der til sidst vil løse. Mens nogle hurtige cyklere ofte vil skifte mellem depression og hypomani (en mindre alvorlig form for mani), vil de fleste tilfælde domineres af forskellige episoder af depression. Cyklingen selv kan ofte være svært at genkende, enten fordi en episode blev blandet eller hypomaniastaten er blevet kortere og mindre indlysende.

Hurtig cykling kan i nogle tilfælde være en forløber for mere alvorlige manifestationer af sygdommen, herunder psykose. Dette ses hyppigere hos personer med bipolar I-forstyrrelse end den mindre alvorlige bipolære II-forstyrrelse.

Risikofaktorer

Statistisk set vil mellem fem procent og 10 procent af mennesker med bipolar lidelse opfylde de diagnostiske kriterier for hurtig cykling. Mens forskere endnu ikke har fundet frem til årsagen til tilstanden, har de identificeret en række fælles risikofaktorer.

Blandt dem:

• Kvinder ser ud til at være i højere risiko end mænd, som nogle tror kan henføres til hormonelle udsving under menstruationscyklussen.
  • Mennesker, der udvikler bipolære symptomer i deres teenagere, er mere tilbøjelige til at blive hurtige cyklere.
  • En lang historie med depression er også en fælles risikofaktor.

Nogle undersøgelser har også antydet, at den langsigtede anvendelse af antidepressiva kan bidrage. Dette kan til dels forklare, hvorfor personer, der er diagnosticeret i deres teenagere, er mere udsatte, da de i flere år er mere tilbøjelige til at blive udsat for antidepressiva.

Andre undersøgelser tyder på, at lav skjoldbruskkirtelfunktion spiller en rolle, da hurtigcyklere er langt mere tilbøjelige til at blive diagnosticeret med hypothyroidisme. Da skjoldbruskkirtlen spiller en central rolle i produktionen af ​​hormoner, herunder dem, der er forbundet med præmenstruelt syndrom (PMS), er det sandsynligt, at hormoner bidrager i det mindste til den hurtige cyklus af stemninger.

Indvirkning på livskvalitet

Rapid-cycling bipolar lidelse placerer ikke kun personer med større risiko for alkohol og stofmisbrug, det øger sandsynligheden for selvmord og selvskade. En 2009-undersøgelse fra University of Barcelona konkluderede, at hurtig cyklus som en uafhængig risikofaktor var forbundet med en næsten to gange stigning i antallet af selvmordsforsøg i forhold til ikke-hurtige cyklister.

Selvom selvmord ikke er en del af billedet, vil hurtig cykling næsten helt sikkert undergrave en persons livskvalitet. De mest berørte vil ikke være i stand til at opretholde eller forpligte sig til en fastsat tidsplan i betragtning af den høje variabilitet af deres humørstat. Deres jobpræstationer vil typisk lide, og de kan ende med at være svært at stole på, professionelt eller personligt. Medmindre der er nogle midler til at begrænse humørsvingningerne, vil en hurtig cykler normalt finde det svært at få eller beholde et job.

Behandlingsmuligheder

Næsten uden undtagelse er hurtig cyklisk bipolar lidelse vanskeligere at behandle end bipolar lidelse, der ikke er hurtigcyklus. Med det sagt vil meget fokus blive lagt på stabilisering af depressionssymptomer, da de normalt vil dominere billedet.

I det store og hele har antidepressiva, såsom Paxil (paroxetin), Prozac (fluoxetin) og Zoloft (sertralin) vist sig ineffektive i at bryde cyklen og kan faktisk kun øge den hastighed, hvormed de opstår.

Stemmestabilisatorer har vist sig langt mere effektive, især hvis de anvendes i kombination med et antipsykotisk middel til at klare symptomer på mani / hypomani.

Hvis du ikke tidligere har været behandlet til bipolar lidelse, kan du blive anbragt på lithium ved førstebehandling. For alle andre vil Depakote (valproat), Lamictal (lamotrigin) eller Tegretol (carbamazepin) sandsynligvis blive ordineret. Til støtte for terapi kan antipsykotika Seroquel (quetiapin) eller Zyprexa (olanzapin) anvendes.

Stemmestabilisatorer kan foreskrives på ubestemt tid for at forhindre fremtidige episoder. Hvis der anvendes antidepressiva, vil de blive stoppet, så snart depressive episoden er løst.

Et ord fra Verywell

Hvis du bliver behandlet til hurtig cyklisk bipolar lidelse, er det vigtigt at være tålmodig og tage det et skridt ad gangen. Find den rigtige kombination af stoffer kan være en proces med forsøg og fejl, og det kan tage flere forsøg, før din læge finder den kombination, der passer til dig.

Desuden kan det tage flere måneder, før behandlingen er startet, før du begynder at føle de fulde fordele ved behandlingen. Til dette formål er det vigtigt at søge støtte, deltage i støttegrupper og fortsætte med at arbejde med din terapeut, indtil du er i stand til at få bedre kontrol over dine humørsvingninger.