• Vigtigste
  • PTSD

Anerkendelse af hyperarøse symptomer i PTSD

Hyperarousal er en specifik klynge af symptomer forbundet med posttraumatisk stresslidelse (PTSD). Som navnet antyder, er hyperarousal den usædvanligt øgede tilstand af angst, der opstår, når du tænker på en traumatisk begivenhed. Selv om truslen måske ikke længere er til stede, svarer din krop som om den var.

PTSD kan udvikle sig efter et nyt eller tidligere traume, såsom krigsførelse, voldshandlinger, en livstruende sygdom, følelsesmæssigt misbrug eller en elskedes død. Hyperarousal kan fortsætte længe efter traumer er gået, hvilket giver dig overfølsomhed over for noget, der minder dig om begivenheden (herunder seværdigheder, dufte, lyde eller endda bestemte ord af musikkspor).

Myter og misforståelser om PTSD

Årsager

PTSD forekommer ikke isoleret, men snarere som reaktion på et traume, enten vedvarende over en længere periode eller som en enkelt begivenhed. PTSD symptomer som hyperarousal udvikler sig ultimativt som følge af overreaktionen af ​​kroppens stressrespons.

Epinephrin (adrenalin) er et af to stresshormoner, der spiller en rolle i kroppens fly-eller-kamp-respons. Epinephrin virker på kort sigt og producerer akutte stress symptomer, herunder pupil dilation, forhøjet blodtryk og en hurtig puls. Det andet hormon, kortisol, virker på længere sigt for at regulere kroppens respons på stress.

PTSD forårsager biologiske forandringer i hjernen, som adskiller sig fra depression eller bipolar lidelse. I stedet for at påvirke de "følsomme" hormoner (herunder serotonin og dopamin) udløser PTSD hyperproduktionen af ​​epinephrin simpelthen ved at huske en traumatisk begivenhed.

I modsætning til kronisk stress, hvor kortisolniveauer ubetinget vil stige, er cortisolniveauer hos mennesker med PTSD imidlertid tilbøjelige til at være lave. Fordi cortisol er beregnet til at genoprette balancen i kroppen efter en stressende begivenhed, kan manglen på cortisol forlænge og forværre en PTSD-episode. Selv under et panikanfald vil epinephrinniveauer skyde op hos mennesker med PTSD; cortisol niveauer vil ikke.

Hyperarousal menes at være forårsaget, når de neurologiske veje til hypotalamus-hypofysen-adrenal (HPA) akse-som regulerer stress respons-bliver alt for sensibiliseret. Når man konfronteres med visse sensoriske stimuli, vil HPA-aksen overreagere og udskille for store mængder af epinephrin, som igen stimulerer hjernens frygtcenter, kendt som amygdalaen.

Blandt nogle af de mere almindelige hændelser, der udløser PTSD:

• Krigstraf
  • Børnemisbrug
  • Seksuelt overgreb eller misbrug
  • Fysisk vold
  • Trusler med et våben
  • Køretøjskollision
  • Flyulykke
  • Ild
  • Livstruende sygdom
  • Traumatisk skade
  • Naturkatastrofe
  • Terroristangreb
  • Kidnapning

Mennesker, der mangler et stærkt støttesystem, udholdt langvarigt følelsesmæssigt traume eller har et alkohol- eller stofmisbrugsproblem, er mere sårbare over for PTSD.

Hyperarousal i PTSD kan ligeledes påvirke børn og voksne. Symptomer omfatter:

• Kronisk angst
  • Vanskeligheder falder eller opholder sig i søvn
  • Skræmmende drømme
  • Vanskeligheder koncentrere sig
  • Irritabilitet
  • Vrede og vrede udbrud
  • Angstanfald
  • At være konstant på vagt for trusler (hypervigilance)
  • At være let forskrækket (overdreven skræmmende refleks)

Søvnproblemer er især udbredt hos børn, krigsveteraner og ofre for ekstrem vold. Disse personer vil ofte opleve mareridt eller flashbacks om tidligere traumer. Børn vil ofte gentage deres oplevelser under spil eller i tegninger eller historier.

At anerkende de tidlige tegn på PTSD

Komplikationer

Mange mennesker med PTSD vil internalisere følelser af skam og skyld og have en uhensigtsmæssig ansvarsfølelse for det traume, de pådrager sig. Dette kan føre til alvorlige bouts af depression og kan manifestere med selvdestruktiv adfærd som overdreven drik, risikabelt sex eller hensynsløs kørsel. Spiseforstyrrelser er ikke ualmindeligt hos mennesker med ubehandlet PTSD.

I ekstreme tilfælde kan PTSD føre til selvmordstanker og adfærd.

En undersøgelse fra 2010 fra Danmark, som undersøgte 9.612 selvmordssager fra 1994 til 2006, rapporterede en 9, 8 gange stigning i risikoen for fuldført selvmord hos personer diagnosticeret med PTSD i forhold til den generelle befolkning.

Behandlinger

Som med alle symptomer på PTSD kan hyperarousal være svært at klare. Det handler ikke blot om at styre den underliggende angst, men effektivt at håndtere søvnproblemer, panikanfald, impulsiv adfærd, selvskade, vrede og stofmisbrugsproblemer.

Behandling er typisk tværfaglig og kan omfatte psykoterapi, medicin og stress management træning. Eksempler er:

• Kognitiv adfærdsterapi. Formålet med kognitiv adfærdsterapi (CBT), en form for talk-terapi, er at ændre tankegang eller adfærd, der bringer PTSD-symptomer.
  • Eksponeringsterapi. Formålet med eksponeringsterapi er at udsætte dig for de udløsere, der stimulerer stress for at hjælpe dig med at genkende dem og ændre dit svar.
  • Øjenbevægelses desensibilisering og oparbejdning. Målet med øjenbevægelses desensibilisering og oparbejdning (EMDR) er at bruge øjenbevægelse til at omdirigere dig fra traumatiske minder fra fortiden til nutidens nuværende fornemmelser.
  • Mindfulness træning. Mindfulness sigter mod at fokusere dine tanker om umiddelbare følelser frem for at følge uregelmæssige og stressende tanker. Dette kan indebære teknikker som meditation, kontrolleret vejrtrækning, guidet billeddannelse eller biofeedback.
  • Medicin. PTSD kan behandles med en eller flere medikamenter, herunder antidepressiva, beta-blokkere og anti-angst medicin. Antidepressiva Zoloft (sertralin), Prozac (fluoxetin), Paxil (paroxetin) og Effexor (venlafaxin) betragtes som de første linjer af valg.

Nogle læger vil også ordinere medicinsk marihuana, hvor det er lovligt, at hjælpe med at lindre angst og hjælp i søvn (selv om der ikke er kliniske tegn på, at det er til fordel for at forbedre PTSD på lang sigt).

Benzodiazepiner, der ellers er effektive til behandling af angst og undgås hos mennesker med PTSD, da de kan forårsage dissociation (løsningen fra følelser, identitet og endda virkelighed), som kun tjener til at forstærke PTSD-symptomer.

coping

Hyperarøse symptomer er en del af PTSD-oplevelsen. Der er sjældent en ret vej til genopretning, og der kan være tilbageslag og komplikationer langs ruten. Men selv når man står over for disse udfordringer, er det vigtigt at huske, at du er en stor faktor i din opsving, ligesom dine læger og medicin.

Til dette formål er der ting, du kan klare bedre, når du tager skridt til at genkende og overvinde PTSD. Blandt dem:

• Forbedre din søvnhygiejne. Folk med PTSD frygter ofte søvn og vil gøre alt for at undgå det. Dette kan føre til søvnløshed og forværring af dine symptomer. Mens din læge kan anbefale et sovehjælp, kan du gøre din del ved at forbedre din søvnhygiejne, herunder at holde dig i samme søvnplan hver aften.
  • Undgå alkohol og koffein. Alkohol er deprimerende, der kan forstærke følelser af depression og bivirkningerne af dine stoffer. Koffein er en stimulant, der kan øge følelser af edginess og angst.
  • Træn regelmæssigt. Øvelse stimulerer produktionen af ​​endorphiner, hvis hormon kan hæve stemninger og potentielt temperere epinephrin respons. Motion gør dig også stærkere og mere i kontrol.
  • Tag dig tid til at slappe af. Folk med PTSD undgår ofte tavshed, fordi de frygter, at det vil medføre negative tanker. Men uden at tage sig tid til at slappe af, kan du ikke effektivt klare stress. Med henblik herpå hjælper det med at afsætte tid til at slappe af kroppens terapier, såsom yoga, tai chi eller progressiv muskelafslapning (PMR).
  • Forbedre dine spisevaner. Stressrelateret spisning er et almindeligt problem hos mennesker med PTSD. For at undgå dette fjerner du junkfood fra dit spisekammer og lager dit køleskab med sunde frugter, nødder og grøntsager. Spis altid dine måltider ved et bord med en plade og redskaber i stedet for at spise ud af en taske eller fastfoodbeholder. Brug madlavning som et middel til at dekomprimere efter en lang dag.
  • Opbyg et supportnetværk. Lider ikke i stilhed. Find venner og familie i hvem du kan betro, ideelt folk, der ikke panik eller forsøge at "gøre tingene rigtige". Du kan også tale med din terapeut om PTSD-supportgrupper for at dele dine tanker med andre, som fuldt ud forstår, hvad du går igennem.

For at finde en PTSD-supportgruppe i dit område skal du ringe til den nationale alliance om psykisk sygdom (NAMI) hotline på 800-950-NAMI (6264) fra mandag til fredag, fra 10:00 til 18:00 ET, eller kontakt din lokale NAMI kapitel.

Håndtering af en slip i din PTSD Recovery