Gendannelsesmodellen

Genopretningsmodellen er en holistisk, person-centreret tilgang til mental sundhedspleje. Modellen har hurtigt fået fart i løbet af det sidste årti og bliver standardmodellen for mental sundhedspleje.

Denne model er baseret på to simple lokaler: 1.) Det er muligt at komme sig ud af en mental sundhedstilstand og 2.) Det mest effektive opsving er patientrettet.

Hvis du modtager mental sundhedstjeneste eller har en elsket person med en mental sundhedstilstand, kan du vide, at de grundlæggende lejere i denne model hjælper dig med at teste for den bedste pleje. Rammerne kan give dig sprog til brug, der vil resonere med omsorgspersoner, når der beskrives huller i din tjeneste. Din indsats kan være uvurderlig for at hjælpe mental sundhedsplejersker skifte mod de værdier, der er skitseret af denne model.

Gendannelse er muligt

Som navnet på modellen indebærer, er kendetegnende princippet troen på, at folk kan komme sig fra mental sygdom for at lede fuld, tilfredsstillende liv. Indtil midten af ​​70'erne troede mange praktikere, at patienter med psykiske sygdomme var dømt til at leve med deres sygdom og ikke kunne bidrage til samfundet, især de personer med skizofreni, schizo-affektiv lidelse og bipolar lidelse.

Men flere langsigtede undersøgelser fra flere lande kom ud i midten af ​​halvfjerdserne, der viste, at dette var falsk.

Ændring har været græsroder

Ofte er der ikke tilstrækkeligt bevis for at ændre systemer. Det tog to årtier for denne grundlæggende overbevisning at få trækkraft i det medicinske samfund. Ændringen kom i vid udstrækning gennem patienter, der selv fortalte deres involvering i behandlingen. Foruden at vise gennem levetiden oplevede de, at de med rette støtte kunne leve aktive liv i samfundet.

Bevægelsens historie afspejler en anden grundlæggende lejer af genoprettelsesmodellen; Den mest varige ændring sker, når patienten leder det.

10 Karakteristisk for genoprettelsesmodellen

Modellen tager et holistisk syn på en persons liv. Substance Abuse og Mental Health Services Administration (SAMHSA) har skitseret fire dimensioner at overveje, når man støtter en person i opsving:

• Sundhed
  • Hjem
  • Formål
  • Fællesskab

SAMHSA definerer også ti vejledende principper, som inddrivelsesbehandling er baseret på. Enhver institution, der opererer efter genoprettelsesmodellen, bør stræbe efter at indarbejde disse i deres omsorg.

• Selvstyret
  • Individualiseret og person-centreret
  • Empowerment
  • Holistisk
  • Nonlinear
  • Styrker-baserede
  • Peer support
  • respekt
  • Ansvar
  • Håber

National Push for Recovery

I 2003 fandt de personer, der havde været tiltaler for genopretningsbaseret pleje, deres arbejde at betale sig. En mental sundhedskommission bestilt af George Bush gav den endelige rapport om sit arbejde og gjorde genopretningsbaseret pleje en national prioritet. Visionen fremsat i denne endelige rapport var ambitiøs, mulig og værd at gentage:

Vi forestiller os en fremtid, når alle med psykisk sygdom vil komme sig tilbage, en fremtid, når psykiske sygdomme kan forebygges eller helbredes, en fremtid, når psykiske sygdomme opdages tidligt og en fremtid, når alle med psykisk sygdom på ethvert tidspunkt af livet har adgang til effektiv behandling og støtte.

Over et årti senere er begrebet genopretningsmodel kendt for de fleste psykiatriske praktiserende læger. Men enkeltpersoner arbejder stadig ud på at designe programmer og behandlinger baseret på disse principper.

Min indsats er, at de bedste ændringer kommer fra kunderne selv.

Yderligere læsning

For et officielt overblik over principperne for genopretningsmodellen anbefaler jeg stærkt denne brochure.

For et indgående kig på genoprettelsesbevægelsen har American Psychological Association 15 læringsmoduler, der er tilgængelige for offentligheden. Emnerne spænder fra et bredt overblik over genoprettelsesmodellen til måder den implementeres i praksis.