Skizofreni og fladt påvirke

Flad påvirkning (formindsket følelsesmæssigt udtryk) er et kendetegnende symptom på skizofreni, selv om det også kan påvirke dem med andre forhold. Det er mangel på at vise følelser præget af et apatisk og uændret ansigtsudtryk og lille eller ingen ændring i stemmeens styrke, tone eller tonehøjde. Dette yderst begrænsede udvalg af udtryk forekommer selv i situationer, som normalt ville virke meget spændende eller meget triste. For eksempel ved at høre gode nyheder, må en person med skizofreni ikke smile, grine eller have glæde i deres svar.

Årsager

Selv om millioner af mennesker er ramt af flydende påvirkning, er forskerne ikke helt sikre på den nøjagtige årsag. Det er hypoteset, at det skyldes forskelle i hjernens funktion - og nogle af de neurokognitive mangler, der ledsager skizofreni.

Symptomer og virkninger

Hvis du har været påvirket af flad påvirkning, kan du opleve, at det påvirker din sociale funktion negativt. Mennesker kan reagere negativt på måden du reagerer på i en situation eller en samtale, hvilket fører til antagelsen om at du er kold eller ubehagelig, når det ikke er sandt.

De, der er ramt af flydende påvirkning, kan udvise følgende symptomer:

• En monoton eller flad stemme uden modulering eller udtryk
  • Manglende øjenkontakt
  • Manglende synlig interesse for emnet ved hånden
  • Ingen ændringer i ansigtsudtryk uanset omstændighederne (neutralt udtryk)
  • Manglende verbalt svar på følelsesmæssige stimuli
  • Kropssprog eller ikke-verbale svar, der ikke er typiske for oplevelsen, samtalen eller situationen ved hånden

Det er vigtigt at bemærke, at mens du måske har problemer med at vise følelser, har mange mennesker med skizofreni ingen problemer med at genkende følelsesmæssige reaktioner i andre. Dette er en vigtig faktor i arbejdet med din læge for at definere en behandlingsplan, da det giver dig et fundament at bygge på for at skabe passende sociale udvekslinger.

Behandling

Oftere end ikke, flad påvirkning er et underliggende symptom på flere tilstande, herunder depression og posttraumatisk stresslidelse (PTSD) - ikke bare skizofreni. Det kan endda være en bivirkning af visse lægemidler. En handlingsplan bør begynde med at konsultere med en psykolog eller psykiater, der diagnosticerer og behandler mentale sundhedsforhold.

Flad påvirkning kan behandles i en vis grad. Det kræver ofte omfattende behandling, herunder at arbejde med en sundhedsudbyder og tage medicin. Selvom det ofte ikke helt kan elimineres, kan terapi og intervention hjælpe dig med at interagere med andre mere varmt og naturligt.

Terapi og intervention

En del af terapi starter normalt med teknikker til at hjælpe dig med at genkende dit følelsesløse svar og hvordan det ikke svarer til det, der kræves i den specifikke situation. Din terapeut kan så have dig til at udøve passende reaktioner på forskellige stimuli som sorg eller fejring, så du kan lære at reagere som andre mennesker gør. Talerapeuter kan hjælpe mennesker med skizofreni arbejde med tone og modulation af stemme for at formidle mere følelser.

Medicin

Antipsykotiske lægemidler styrer symptomer som vrangforestillinger og hallucinationer. Typisk antipsykotisk funktion ved at blokere receptorer for dopamin. De nyere "atypiske" antipsykotika påvirker også andre neurotransmittere i hjernen og kan hjælpe med en flad påvirkning. Clozaril (clozapin) er en af ​​disse midler, der er vist for at hjælpe med at bekæmpe flad påvirkning hos mennesker med skizofreni og andre psykiske sygdomme, som dette er en bekymring for.