Serotoninsyndrom årsager, symptomer og behandling

Serotoninsyndrom er en potentielt livstruende tilstand, der skyldes forhøjede serotoninkoncentrationer i dit system fra visse lægemidler. Serotonin er et kemikalie kaldet en neurotransmitter, som kommunikerer med nerveceller og har en lang række funktioner i hele kroppen, primært i dit centrale nervesystem og tarm. I de rigtige mængder er serotonin nødvendigt, men når din krop opbygges for meget, og dine niveauer bliver for høje, kan symptomerne variere fra ubehagelige til svære. Hvis det er ubehandlet, kan serotoninsyndrom føre til døden.

Årsager

Serotonin syndrom, også kendt som serotonin toksicitet, sker som følge af at tage serotonerg medicin, medicin, der påvirker niveauet af serotonin i din krop. Det kan blive anlagt af flere forskellige omstændigheder, herunder:

• Tager en serotonerg medication: Det er usandsynligt, at brugen af ​​en serotonerg medication i sig selv vil forårsage serotoninsyndrom, men det kan ske hos visse mennesker, der er følsomme over for serotonin, især når dosis er øget.
  • Overdosering: Du kan ende med serotoninsyndrom, hvis du indtager for meget af din serotonerg medicin (er), uanset om det er målrettet.
  • Tager to serotonergiske lægemidler sammen: De fleste tilfælde involverer en person, der tager to (eller flere) serotonergiske stoffer på samme tid, ofte uden at indse det.

De lægemidler, der oftest er forbundet med serotoninsyndrom, er antidepressiva, såsom:

• Selektive serotonin genoptagelseshæmmere (SSRI'er) som Paxil (paroxetin), Prozac (fluoxetin) og Celexa (citalopram)
  • Wellbutrin (bupropion), som også anvendes til rygestop under mærket Zyban
  • Serotonin og norepinephrin reuptake inhibitorer (SNRI'er) som Cymbalta (duloxetin), Pristiq (desvenlafaxin) og Effexor (venlafaxin)
  • Tricykliske antidepressiva, såsom amitriptylin, Pamelor (nortriptylin) og Surmontil (trimipramin)
  • Monoaminoxidasehæmmere (MAOI'er) som Nardil (phenelzin) og parnat (tranylcypromin)

Der er andre lægemidler, der også betragtes som serotonergiske stoffer. selv om de måske ikke er så velkendte. Nogle eksempler på disse er:

• Migrænemedicin kaldes triptaner som Axert (almotriptan), Amerge (naratriptan), Imitrex (sumatriptan) og Maxalt (rizatriptan)
  • Antikonvulsiver som Tegretol (carbamazepin) og Depakene (Valproinsyre), som anvendes til migræne, epilepsi og bipolar lidelse
  • Opioid smertestillende medicin såsom Ultram (tramadol), codein (Tylenol med codein), Demerol (meperidin), Talwin (pentazocin) og Oxycontin (Oxycodon)
  • 5-HT3-receptorantagonister, der behandler kvalme, som Anzemet (dolasetron), granisetron, Zofran (ondansetron) og Aloxi (palonosetron)
  • Reglan (metoclopramid), en prokinetisk medicin, der bruges til behandling af gastroøsofageal reflukssygdom (GERD), diabetes og til tider at behandle kvalme hos kemoterapipatienter
  • Over-the-counter-hoste og kolde lægemidler, der indeholder dextromethorphan som Børns Robitussin Hoste Long-Acting, Vicks DayQuil Hoste, Vicks Formula 44 Custom Care Dry Hoste, Zicam Cough MAX og mange andre, herunder en kombination af hoste og kold medicin, der har dextromethorphan i dem
  • Ergotderivater, herunder Ergomar (ergotamin) til migræne og Methergine (methylergonovin) til livmoderblødning efter fødslen
  • En muskelafslappende middel kaldet Amrix (cyclobenzaprin)
  • Buspirone, en medicin, der er ordineret til angstlidelser

Andre stoffer og kosttilskud, som kan bidrage til serotoninsyndrom, omfatter:

• St. John's Wort
  • Ulovlige / ulovlige stoffer som kokain, amfetamin, ecstasy og LSD
  • L-tryptophan, et over-the-counter aminosyre supplement, som folk bruger til at holde op med at ryge, for psykiske lidelser og at hjælpe atletisk præstation
  • Lithobid (lithium), en stemmestabilisator, der ofte bruges til behandling af bipolar lidelse

Alle disse stoffer og stoffer påvirker serotonin på en eller anden måde. Nogle blok nerve receptorer; nogle blokoptagelser nogle sænker nedbrydningen af ​​serotonin; og nogle øger frigivelsen af ​​serotonin.

Fordi så mange medikamenter kan bidrage til serotoninsyndrom, er det vigtigt, at enhver læge, du ser, der foreskriver dig medicin, altid kender til alle de over-the-counter og receptpligtige medicin og kosttilskud, du tager i øjeblikket.

Risikofaktorer

Din risiko for at udvikle serotoninsyndrom går op under disse omstændigheder:

• Du er lige begyndt at tage en serotonerg medicin som en af ​​de ovenfor nævnte, eller du har fået din dosis steget. Nogle menneskers krop er naturligt langsommere end andre 'er ved at metabolisere serotonin, og dette er ikke noget, du eller din læge vil vide, før du er på et lægemiddel, som øger serotonin. De fleste tilfælde af serotoninsyndrom starter inden for 24 timer efter start eller forøgelse af serotonerg medicin, og hovedparten af ​​dem begynder inden for seks timer.
  • Du skifter fra en MAOI til et andet antidepressivt middel eller omvendt. Næsten alle antidepressiva indeholder en advarsel om, at du skal vente i mindst to uger, og nogle gange mere, når du skifter antidepressive typer. En af hovedårsagerne hertil er faren for at have begge typer stoffer i dit system kan føre til serotoninsyndrom. Specielt tager Prozac (fluoxetin) flere uger ud af kroppen.
  • Du tager mere end én serotonerg medication, supplement eller stof på samme tid. For eksempel er du på Wellbutrin for depression, og du tager en Imitrex til migræne, eller du tager Zoloft (sertralin), og du behandler en forkølelse med DayQuil.

Symptomer

Symptomer på serotoninsyndrom kan indikere alt fra et lille overskud til et livstruende beløb. De mest almindelige symptomer omfatter:

• Pludselige rykkede eller choklignende bevægelser
  • Flushing eller bleghed
  • Langsom eller hurtig puls
  • Feber
  • Hovedpine
  • Angst
  • Muskelstivhed
  • Forvirring
  • rastløshed
  • Flot svedtendens
  • Rysten
  • Fordybet elever
  • Dårlig koordinering
  • Hurtig vejrtrækning
  • Uregelmæssigt hjerteslag
  • Højt blodtryk
  • kuldegysninger

Hvis din tilstand bliver alvorlig, kan den blive en livstruende situation og kan omfatte tegn som:

• Høj feber
  • Pludselig gynger i dit blodtryk og / eller puls
  • kramper
  • At miste bevidstheden

Hvis du har mistanke om, at du eller en elsket viser tegn på serotoninsyndrom, skal du kontakte din læge, hvis symptomerne er milde. Hvis dine symptomer bliver værre, eller de er svære, skal du gå ind i beredskabsrummet eller ringe til 911. Hurtig behandling er vigtig, fordi du kan blive alvorligt syg, og din tilstand kan blive dødelig, jo længere du går ubehandlet.

Diagnose

Fordi symptomerne ligner mange andre problemer, vil du ikke blive diagnosticeret med serotoninsyndrom, før enhver anden diagnose er udelukket. Dette skyldes hovedsagelig, at serotoninsyndrom skal diagnosticeres udelukkende på dine symptomer, historie og din fysiske og neurologiske undersøgelse.

Andre forhold, som du sandsynligvis vil udelukke, er:

• Neuroleptisk malignt syndrom (NMS), en anden narkotikarelateret lidelse, der har nogle af de samme symptomer som serotoninsyndrom, men som følge af antipsykotika. Den største forskel er, at serotoninsyndrom normalt kommer hurtigt efter start af triggermedicin, mens NMS normalt tager omkring en måned at dukke op.
  • Infektioner som meningitis og encephalitis
  • En overdosis af et andet stof som kokain eller lithium
  • Tilbagetrækning fra alkohol eller medicin
  • Forgiftning
  • Alvorlige reaktioner på anæstetiske gasser anvendt under operation eller invasive procedurer

De tests, du kan have at regulere disse betingelser ud omfatter:

• Blodprøver som et fuldstændigt blodtal (CBC), blodkulturer til test af infektion og andre blodprøver, der kontrollerer dine elektrolytter, skærmen for medicin og alkohol, og tjekke din nyre-, skjoldbruskkirtel- og leverfunktion
  • Urinprøver til skærm for stoffer og alkohol samt at se på din nyrefunktion
  • Beregnet tomografi (CT) scan af din hjerne
  • Electrocardiogram (ECT) for at kontrollere dit hjerte
  • Lumbal punktering (spinal tap) for at evaluere din spinalvæske
  • Bryst røntgen

Behandling

Når du først er blevet diagnosticeret med serotoninsyndrom, er den første behandlingslinie at afbryde alle serotonergiske lægemidler. Benzodiazepiner som Valium (diazepam) eller Ativan (lorazepam) kan være nyttige til at lindre eventuelle muskelsymptomer, og du kan få brug for understøttende behandling som ilt og intravenøs (IV) væsker. Lægemidler, der specifikt virker mod serotonin, kaldet serotoninagonister, kan være nyttige, hvis du også har moderate symptomer.

I tilfælde af milde til moderate tilfælde bør dine symptomer falde inden for 24 til 72 timer, når du har afbrudt det serotonergne lægemiddel, og du kan forvente at udvinde fuldt ud. Visse antidepressiva kan tage flere uger for at rydde fra dit system og for at dine symptomer skal løses helt.

Hvis dine symptomer er bekymrende, kan din læge have indlagt dig, indtil du er stabiliseret. I tilfælde, hvor du udviser tegn på alvorligt serotoninsyndrom, skal du sandsynligvis blive indlagt i intensivafdelingen (ICU), indtil alle dine symptomer er væk. For høj feber kan du muligvis være bedøvet og få en medicin, der holder dig stadig (paralytisk) for at undgå mere skade på dine muskler. Du har også et åndedrætsrør og en ventilator.

SSRI-seponeringssyndrom

Det skal bemærkes, at nogle af de samme symptomer, der er nævnt ovenfor, også kan opstå, når du pludselig holder op med at tage et antidepressivmiddel, eller du aftager det for hurtigt, kendt som SSRI-seponeringssyndrom. Agitation, hovedpine, choklignende fornemmelser, dårlig koordination, kulderystelser og nedsat koncentration er nogle af de karakteristika, der er fælles for begge syndromer. På grund af denne risiko er det afgørende, at du aldrig holder op med at tage dit antidepressive middel pludseligt. Du skal først tale med din læge og følge en gradvis aftagende plan for at minimere risikoen for at udvikle SSRI-seponeringssyndrom.