Social angstlidelse hos børn

Børn og teenagere med social angstlidelse (SAD) kan leve med symptomer i voksenalderen uden at blive diagnosticeret. Selv om SAD er den tredje mest almindelige psykiske lidelse, er mange forældre og lærere ikke bekendt med tegn og symptomer hos børn og teenagere.

Social angstlidelse indebærer en intens frygt eller fobi af sociale og præstationssituationer. Selvom de fleste teenagere går igennem perioder med normal angst i forbindelse med de ændringer, der går sammen med ungdomsårene, frygter dem med SAD-erfaring, at de ikke står i forhold til de situationer, de står overfor. For nogle teenagere bliver social angst kronisk, der påvirker skolepræstationer, fritidsaktiviteter og evnen til at få venner.

typer

Børn og teenagere kan diagnosticeres med en mere generaliseret form for social angstlidelse eller med den eneste præstationspræstationer (kun præstationssituationer forårsager angst).

General vs Performance-Only SAD

Symptomer hos børn kan variere efter alder.

Som forælder eller elskede ved, at ikke alle disse adfærd nødvendigvis afspejler SAD, men hvis du konsekvent anerkender dem og har grund til bekymring, overveje at søge yderligere evaluering hos en psykoterapeut.

Forskolebørn

• Frygt for nye ting
  • Irritabilitet, grædende eller gnidning
  • Frysning eller klamring
  • Nægter at tale

Skolebørn

• Frygt for at læse højt eller besvare spørgsmål i klassen
  • Frygt for at snakke med andre børn
  • Frygt for at være foran klassen
  • Frygt for at tale med voksne
  • Frygt for musikalske eller atletiske præstationsaktiviteter
  • Frygt for at bestille mad i en restaurant
  • Frygt for at deltage i fødselsdagsfest
  • Frygt for at have venner besøg
  • Bekymre over at blive dømt af andre
  • Afslag på at deltage i aktiviteter eller skole

Teenagere

temperament

Se efter en teenager, der ...

• er stille
  • holder sig til ham selv
  • bliver mere tilbagetrukket, hvis opmuntret til at tale
  • er tøvende
  • er passiv
  • er alt for bekymret over negativ evaluering
  • frygter at blive flov eller ydmyget
  • krydser hans / hendes arme
  • holder hovedet nede
  • viser få ansigtsudtryk
  • har nervøse vaner som hår twirling eller fidgeting

Skoleadfærd

• potentielt gør dårligt i skolen
  • hæver ikke sin hånd i klassen
  • undgår klassekammerater uden for klassen
  • frygt for at udføre foran andre / offentlige taler
  • frygter at tale i klassen
  • er ubehageligt i rampelyset
  • sidder alene i biblioteket eller cafeteriet
  • er bange for at spørge læreren om hjælp
  • er bange for at gå ind i klassen sent
  • kan nægte at gå i skole eller slippe ud

Adfærd med jævnaldrende

• er ubehageligt i gruppeindstillinger
  • har få venner
  • er bange for at starte eller deltage i samtaler
  • er bange for at bede andre om at komme sammen
  • er bange for at ringe til andre
  • undgår øjenkontakt
  • taler sagte eller mumler
  • synes altid at være "på kanten"
  • afslører lidt om sig selv når han snakker med andre

Teenagere med social angstlidelse har en ulempe på alle områder af livet. De kan udføre dårligt i skole og kan have problemer med at deltage i klasser. Studerende med sygdommen er også mindre tilbøjelige til at få venner og deltage i ekstracurricular aktiviteter.

De med svær SAD kan falde ud af skolen eller nægte at forlade hjemmet. Desuden kan ubehandlet social angstlidelse i ungdomsårene føre til øget risiko for andre psykiske problemer senere i livet som depression, spiseforstyrrelser, stofmisbrug og endda selvmordstanker.

Årsager

Ligesom hos voksne kan social angstlidelse hos børn og teenagere skyldes genetiske faktorer, miljøfaktorer, samfundsfaktorer og hjerne / biologiske faktorer. Mange forældre kan bebrejde sig selv, men ved, at det normalt er en kombination af ting, der forårsager uorden. Det vigtigste, du kan vide, er at støtte barnet og hjælpe dem med at finde hjælp.

Forstå årsagerne til social angstlidelse

Diagnose

Diagnose af social angstlidelse hos børn og teenagere indebærer en evaluering af symptomer i flere sammenhænge. Denne evaluering vil ofte indeholde perspektiver for forældre og lærere og kan indebære brugen af ​​skoleposter.

Ofte vil børn og teenagere med SAD blive opdaget, fordi forældre og lærere vil tro på, at barnet eller ungdommen er bare genert. Tidlig påvisning og intervention er imidlertid afgørende for forebyggelsen af ​​langtidssvigt.

Potentielle underliggende medicinske forhold udforskes, og andre forklaringer for adfærd som mobning overvejes også. Hvis den studerende er i risiko for selvskade eller selvmord, behandles disse spørgsmål med det samme.

De samme diagnostiske kriterier til diagnosticering af voksne gælder også for børn og teenagere. Der er dog nogle yderligere forbehold. Børn og teenagere kan ikke anerkende, at deres frygt er urimelig, og deres angst skal være til stede, når de interagerer med deres jævnaldrende, ikke kun voksne.

Hvordan SAD er diagnosticeret

Behandling

Behandling af SAD hos børn og teenagere har til formål at bidrage til at lindre angst og give den studerende mulighed for at klare skolen og den daglige funktion. Effektive behandlinger kan omfatte følgende:

• kognitiv adfærdsterapi (CBT)
  • familieterapi
  • medicin som selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI'er), for eksempel: Paxil, Zoloft, Prozac og Xanax

Udover standardbehandlinger findes der en række coping-strategier, der kan bruges af lærere, forældre og elever til at klare social angst både ind og ud af skolen.

Skoler kan spille en vigtig rolle i denne proces, da det er stedet, hvor social angstlidelse ofte kan have den mest negative virkning på en teenagers funktion. Skolebaserede interventioner ledet af psykologer, træning af sociale færdigheder og uddannelse af faglige kvalifikationer er alle nyttige måder, som skolerne kan gribe ind i tilfælde af SAD.

Som forælder læser du om lidelsen og øger din bevidsthed om, hvad din teenager oplever. Vær i kontakt med din skole for at koordinere indsatsen med lærere, skolerådgivere og andet personale. Sammen kan du arbejde for at forbedre situationen for et barn eller en teenager med SAD.

De bedste behandlinger for social angstlidelse

Tips til forældre

Som forælder til et socialt engsteligt barn kan det være svært at vide, hvor bedst du kan tilbyde din støtte. Det er vigtigt at styre dit barns sociale angst på en konstruktiv måde.

Giv dit barn eller teenage chancer for at udsætte sig for frygtede situationer. Tal ikke for dit barn eller teenager og tilbud ros, når en frygtet situation står overfor.

Vælg realistiske mål for dit barn eller teenager, såsom at blive medlem af en klub eller lave en ny ven. Derefter skitsere skridt, der kan træffes for at nå dette mål. Også tilskynde aktiviteter, der hjælper dit barn eller teenager til at slappe af som kunst og kunsthåndværk, musik, yoga og skrivning.

Vær en god lytter og lad dit barn eller teen vide, at det, han eller hun oplever, kan overvindes. Påmind dit barn eller teenager af tidligere succeser og bygg hans eller hendes selvtillid.

Endelig søge hjælp til dit barn eller teenager, hvis angst bliver alvorlig. Nogle problemer er for store, så du kan klare dig selv og kræve intervention som medicin eller professionel terapi.

Hvordan forældre teenagere med social angst

Et ord fra Verywell

Hvis du har et barn eller en teenager, som du mener lever med social angst, er det vigtigt at lave en aftale for en diagnose og potentiel behandling. Jo længere denne lidelse går udiagnostiseret, jo mere forringelse dit barn vil opleve. På samme måde, hvis du er teenager, der lever med social angst, skal du nå ud til en forælder, lærer eller vejledende rådgiver om de symptomer, du oplever, så du kan få hjælp.