SSRI tilbagetrækning symptomer

Selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI'er) er en klasse af lægemiddel, der almindeligvis anvendes til behandling af depression. Narkotika hjælper med at normalisere hjernefunktionen hos mennesker med bestemte humørsygdomme ved at øge mængden af ​​serotonin i hjernen. Mens det er gavnligt, er en af ​​deres ulemper, at nogle mennesker kan opleve en form for tilbagetrækning kaldet SSRI-seponeringssyndrom, når behandlingen stoppes. Dette forekommer oftest, når behandlingen stoppes brat og kan manifestere sig med symptomer, der ligner meget depressionen og angst SSRI'erne blev taget til behandling.

Personer, der oplever SSRI-afbrydelsessyndrom, tror ofte, at de har et "tilbagefald" og anmoder om at blive sat tilbage på SSRI'er.

Hvorfor det forekommer

Serotonin er en type kemikalie, kaldet en neurotransmitter, hvis formål er at levere meddelelser til og fra hjerneceller. Ved at gøre det, kan kæden i hjernen reguleres på en måde, som typisk forbedrer depression eller angst.

De forskellige SSRI-lægemidler, der anvendes til behandling af humørsygdomme, har lignende virkningsmekanismer, men varierende halveringstider for lægemidler.

Halveringstiden for lægemidler er et udtryk for, hvor lang tid et aktivt stofmolekyle forbliver i blodbanen, inden det udvises fra kroppen.

Hvis et lægemiddel har en kort halveringstid, vil det kræve hyppig dosering for at opretholde den ideelle koncentration i blodet (og dermed den ønskede virkning). Hvis den har en lang halveringstid, vil den forblive i en stabil tilstand i længere tid og være mindre tilbøjelig til op- og nedture.

Fælles SSRI-medicin, der anvendes til behandling af depression, omfatter:

• Prozac (fluoxetin)
  • Zoloft (sertralin)
  • Paxil (paroxetin)
  • Celexa (citalopram)
  • Lexapro (escitalopram)

Af disse har Prozac en meget lang halveringstid, og når den stoppes, vil den gradvis rydde fra blodbanen. De andre har derimod en kort halveringstid, og når de stoppes, vil de falde brat. Når dette sker, kan den person, der tager dem, opleve foruroligende eller endda dybe symptomer på tilbagetrækning.

Ændringer i hjernen

Halveringstiden for lægemidler er kun en del af grunden til symptomer på SSRI-seponering. Når de anvendes over en periode, kan SSRI'er påvirke forandringer i hjernen, der resulterer i færre og færre serotoninreceptorer. Dette skyldes dels, at SSRI'er forårsager en stigning i serotonin i hjernen.

Når dette sker, vil hjernen "nedregulere" antallet af receptorer som reaktion på det øgede volumen af ​​serotonin. Det er en fysiologisk afbalanceret handling, der skal forhindre overstimulering af hjerneceller.

Når behandlingen til sidst stoppes, vil der være færre receptorer end før og en kortvarig mangel på serotoninaktivitet. Kroppen vil typisk rette op på dette, men indtil det gør, kan en person muligvis gå gennem en periode med justering, indtil systemet normaliserer.

Hvilke mennesker oplever

De mest almindelige symptomer på SSRI-seponeringssyndrom beskrives som enten at være influenzalignende eller føles som en pludselig tilbagevenden af ​​angst eller depression. De omfatter:

• svimmelhed
  • uklarhed
  • Vanskeligheder at gå
  • Kvalme / opkastning
  • Træthed
  • Irritabilitet
  • Hovedpine
  • Søvnløshed
  • Diarré
  • Muskelsmerter
  • kuldegysninger
  • Stød-lignende fornemmelser
  • Paræstesi (brændende, stikkende eller hudkrævende fornemmelser)
  • Visuelle forstyrrelser
  • Forringet koncentration
  • Levende drømme
  • Depersonalisering (en løsrevet, uden for kroppen)
  • Selvmordstanker
  • psykose
  • Catatonia (en tilstand af uresponsivitet)

Mens disse symptomer kan være ubehagelige, er de sjældent alvorlige. De fleste oplever kun milde til moderate former for SSRI-seponeringssyndrom.

Forebyggelse

Omkring 20 procent af patienterne på Paxil, Zoloft, Celexa eller Lexapro oplever en vis grad af ophør efter ophør af behandlingen, der varer overalt fra en til syv uger. For dem der har været på SSRI'er i mange år, kan symptomerne fortsætte i længere tid.

For at nedsætte risikoen for SSRI-seponeringssyndrom, skal du tale med din læge om, at du gradvist afspiller dig. Hvis behandlingen har varer mindre end otte uger, vil det typisk være rimeligt at aftage i løbet af en til to uger. Efter seks til otte måneders behandling må du muligvis aftage i løbet af seks til otte uger.

Forsøg ikke at udforme din egen handling eller stop med at tage din anbefalede behandling uden din læge viden. Arbejd med hende for at gøre det, da hun bedre forstår de begrænsninger og potentielle farer ved eventuelle lægemidler, du tager, og hjælper dig med at guide dig.