Stress, depression og psykosomatisk sygdom

Enhver sygdom, der har fysiske symptomer, men har sind og følelser som oprindelse, defineres som en psykosomatisk sygdom. En psykosomatisk sygdom stammer fra følelsesmæssig stress eller skadelige tankemønstre, og udvikler sig med fysiske symptomer, normalt når en persons immunsystem er kompromitteret på grund af stress. Depression kan faktisk være årsag til psykosomatisk sygdom.

En almindelig misforståelse er, at en psykosomatisk tilstand er imaginær eller "alt i en persons sind". Faktisk er de fysiske symptomer på psykosomatiske tilstande reelle og bør behandles hurtigt som med enhver anden sygdom.

Forbindelsen

Stress og depression kan bogstaveligt talt udtrykkes som smerte og sygdom. Du kan som eksempel sammenligne din krop med en trykkomfur. Hvis det er tilladt at udlufte sin damp, vil den sidde der og gerne lave mad sammen. Hvis det ikke er tilladt at udlufte sin damp, vil trykket opbygge og op indtil låget blæser. Folk er ikke anderledes, og depression kan være manifestationen af ​​det.

Lad os nu sige, at du har en komfur under pres, men du anvender pres for at holde låget på (den menneskelige ækvivalent ville holde i dine følelser). Hvad vil der ske? Til sidst vil fartøjet bryde på sit svageste punkt. Det samme gælder for mennesker.

Hvis et af dine kropssystemer svækkes, er det her, hvor en stressrelateret sygdom sandsynligvis vil udvikle sig. Hvis dit svageste punkt fysisk er din nakke, vil du udvikle nakkepine. Eller rygsmerter. Eller sår. Eller hyppige forkølelser og influenza. Du får billedet.

Diagnose

Fordi din læge leder efter en fysisk årsag til din smerte, kan han finde det vanskeligt at give dig en diagnose og behandlingsplan, da den underliggende depression (og dens virkninger) kan være under radaren.

Nøglen er at søge en kilde til stress i personens liv, som personen ikke klare, især når der ikke er andre åbenbare årsager til problemet. Ved at behandle den underliggende stress og depression kan det også være muligt at helbrede de fysiske problemer.

Dette er ikke at sige, at de fysiske symptomer, du oplever, kun bør behandles ud fra et psykisk synspunkt. Som nævnt er de fysiske symptomer på psykosomatisk sygdom reel. Den smerte, du føler i din nakke, føles ikke bare i din hjerne, men de kemiske kaskader, der begynder med stress, kan føre til faktisk inflammation i dine nakke muskler.

Mens det er vigtigt at "gå opstrøms" og behandle roden af ​​problemet (håndter stress) er det også vigtigt at håndtere de virkelige symptomer, indtil du får mulighed for at behandle opstrømsproblemerne. Du kan måske tænke på psykosomatisk sygdom som den oversvømmelse, der opstår fra en flod, når en dæmning går i stykker. Det vigtigste skridt i at forhindre yderligere oversvømmelse er at rette fanden. Men det er også vigtigt at håndtere de oversvømmelser, der er sket nedstrøms, mens dæmningen bliver repareret. Med andre ord må du måske prøve massage, fysioterapi eller en antiinflammatorisk samtidig med at du begynder at tackle stress i dit liv.

Genkend når du er stresset

Det første skridt er at lære at genkende, når du er under ekstrem stress. En simpel test for at afgøre, om du føler dig stresset: tag begge hænder og røre ved halsen. Hvis dine hænder føles signifikant koldere end din nakke, er du stresset. Hvis de er varme, er du afslappet. Andre tegn på stress omfatter:

• Sweaty palmer
  • Spændte muskler
  • Sommerfugle i maven
  • Hurtigt hjerterytme.

Lær at genkende de tegn på stress, der er unik for dig. Med kvinder er tegn på stress ofte trættet, selvom de er veludhvilet, irritabilitet (især hos dem, der er tættest på dig), abdominal oppustethed, endda ændringer i dine menstruationsperioder.

Tegn og symptomer på stress hos mænd er mere tilbøjelige til at omfatte brystsmerter, forhøjet blodtryk og ændringer i kønsdrift. Symptomer på stress varierer også efter alder. Tegn på stress i en teenager kan let gå glip af under den normale angst af ungdomsårene.

Learning Coping Mechanisms

Når du først ved, hvordan du genkender, når du er stresset, er det næste skridt at lære at håndtere. En meget vigtig måde at klare: Hold ikke i dine følelser! Ligesom trykkomfuret finder trykket en vej ud. Du kan være som trykkomfuret, der udlufter damp på en kontrolleret måde, eller du kan lade stresset finde dit svageste punkt for at komme eksploderende ud. Den kontrollerede måde er sikrere og sundere for dig.

Ud over at overveje sunde håndteringsmekanismer til bekæmpelse af stress, skal du kontrollere, om du bruger usunde coping mekanismer til stress som overskydende koffein eller alkoholindtagelse.

Kontrollerede måder, du kan klare på, omfatter:

• Taler til en person, du stoler på.
  • Deltag i en støttegruppe.
  • Afslapningsteknikker (se disse stresshåndteringsteknikker for at se, hvad der kan virke bedst for dig).
  • Tager lidt fritid for dig selv.
  • At tage en pause fra den situation, du er i.
  • Overvej et urtetilskud til stress som Kava Kava eller Valerian for at hjælpe dig med at slappe af (husk at urtetilskud kan have bivirkninger ligesom receptpligtige lægemidler, og det er vigtigt at tale med din læge om, hvad der er sikkert).
  • Prøv en af ​​disse stresspustende urtete.
  • Vedligeholdelse af dit helbred ved at spise rigtigt, udøve og ikke ryge.
  • At være ærlig med dem omkring dig (vedligeholdelse en løgn er meget energiforbrugende)
  • At give slip på gamle vred. Her er nogle tips om at give slip på stress og vrede. Husk at undertiden slippe af et forhold, der understreger, at du behøver.
  • Gøre noget godt for andre (hvis du ikke er vant til at gøre dette) eller tage lidt tid bare for dig (hvis du altid ofrer for alle andre).

Listen er uendelig. Bare vent den damp!

Vær villig til at lade gå

Den tredje og sidste komponent: vilje. Det er rigtigt, villighed. Du skal være villig til at give slip på dine forventninger til hvad du skal gøre. Du er nødt til at være villig til at give slip på gamle skyld og skuldre, der styrer din adfærd. Du skal tillade dig selv at være menneskelig. Det er okay for mænd at græde og være følelsesmæssige. Det er okay for kvinder at lade en anden få en tur med husstandsarbejdet. Det er okay at mangle dine mål, hvis du gør det bedste, du kan. Nogle af dine største stressorer kan faktisk komme fra dig selv.