Symptomer på bipolar psykose

Ca. to tredjedele af mennesker, der lever med bipolar lidelse, oplever mindst et symptom på psykose i løbet af deres liv. Psykose er defineret som tab af kontakt med virkeligheden, i hvilken tid en person ikke kan fortælle forskellen mellem, hvad der er ægte og hvad der er forestillet. Symptomer omfatter vrangforestillinger (tro på noget, der ikke er rigtigt) og / eller hallucinationer (se, høre, røre, lugte eller smage noget, der ikke er rigtigt).

Psykose følger normalt episoder med ekstrem mani hos personer med bipolar I-forstyrrelse (den mere alvorlige form for sygdommen). Selvom det er mindre almindeligt, kan det også ske for personer med bipolar II lidelse.

Psykose er også en funktion, der ses med andre former for psykisk sygdom, herunder skizofreni og skizoaffektiv sygdom. Visse fysiske sygdomme som Parkinsons sygdom, Alzheimers sygdom, hjernetumorer og slagtilfælde kan også udløse en psykotisk episode, og det kan endda være en ekstrem funktion af postpartum depression.

Symptomer

Inden for rammerne af bipolar lidelse er der ingen klar forståelse af, hvad der forårsager psykose. Mens folk ofte henviser til det som en "psykotisk pause", er virkeligheden, at en psykotisk episode normalt udvikler sig langsomt over tid. Nogle tidlige advarselssignaler om psykose omfatter:

• Konsekvent bekymrende om karakterer eller jobpræstationer
  • Kæmper for at koncentrere eller tænke klart
  • At have uberettiget mistænksomhed hos andre
  • Manglende overholdelse af personlig hygiejne
  • Tilbagetrækning fra venner og familie
  • Oplever stærke, upassende følelser eller slet ingen følelser

At få hjælp til psykose hurtigere end senere kan gøre genopretningsprocessen hurtigere og lettere, så tidlige indikatorer bør ikke ignoreres.

Når det er sagt, er folk tæt på den enkelte oplevelse psykose normalt dem, der opdager disse symptomer. Personer, der oplever psykose, vil typisk virke usammenhængende og helt uvidende om, hvor ekstrem deres adfærd er blevet. Med hensyn til symptomer klassificeres de typisk som enten humør-kongruent eller humør-incongruent:

• Mood-kongruente symptomer er de, hvor hallucinationer og / eller vrangforestillinger passer til personens humør. I tilfælde som disse kan hallucinationer kontekstualiseres af en persons vrangforestillinger. Den underliggende tro på at blive spioneret på, for eksempel, kan manifestere med forestillede lyde eller stemmer fra det næste rum.
  • Mood-incongruent symptomer er dem, hvor en persons humør ikke stemmer overens med hallucinationen og / eller vrangforestillingen. I dette tilfælde vil folk ofte tro på, at der er stemmer, der fortæller dem, hvad de skal gøre, eller at de påvirkes af en usynlig kraft. Episoder som disse betragtes som alvorlige og vil oftere end ikke kræve indlæggelse.

Forståelse af vrangforestillinger

Delusions er falske overbevisninger, som en person mener er sandt. Tidligere omtalt som paranoid lidelse er vrangforestillinger præget af episoder, der enten er bizarre (noget ud over muligheden) eller ikke-bisarre (ting der ligger inden for mulighederne).

Eksempler på bizarre illusioner er at blive bortført af udlændinge eller have en CIA tracking enhed i dit hoved. Ikke-bizarre vrangforestillinger derimod ofte manifesterer sig med påstand om at blive forgiftet, fulgt eller elsket langtfra.

I modsætning til hallucinationer kan vrangforestillinger ofte virke helt normale i afslappede situationer. Psykotiske vrangforestillinger er typisk grupperet omkring et eller flere af følgende temaer:

• Jalousi, normalt relateret til en elskedes utroskab
  • Grandiosity, karakteriseret ved en oppustet følelse af selvværd
  • Erotomania-troen på at nogen vigtig elsker dig
  • Forfølgelse, hvor du tror andre planlægger at gøre dig skade
  • Somatiske vrangforestillinger, hvormed du tror du er syg eller har en fysisk defekt

Forståelse af hallucinationer

Hallucinationer er karakteriseret ved fysiske fornemmelser, der ikke er egentlige. Med hensyn til bipolar lidelse kan dette skyldes en ekstrem manisk episode kombineret med ekstrem søvnløshed (sidstnævnte kan også forårsage hallucinationer hos mennesker, der ikke har bipolar).

Hallucinationer involverer ikke kun opfattelser, men egentlige fornemmelser, der involverer en eller flere af de fem sanser. De kan klassificeres som:

• Visuelle hallucinationer
  • Auditoriske hallucinationer, som f.eks. Høre stemmer, der ikke er der
  • Olfaktoriske hallucinationer, der involverer lugte
  • Taktile hallucinationer, som for eksempel at føle fejl, der kravler over dig
  • Smag hallucinationer

Et ord fra Verywell

Ordet "psykose" kan være skræmmende for nogle mennesker, hvilket tyder på, at den berørte person sandsynligvis vil forårsage selvskade eller skade andre. Selvom dette er muligt, især i tilfælde af alvorlig humør-incongruent psykose, er episoder normalt mere foruroligende end farlige. Hvis du eller nogen du kender, oplever disse tanker, skal du kontakte National Suicide Prevention Lifeline på 800-273-8255 eller ringe 911.

Med en helhedsorienteret tilgang til behandling - herunder psykoterapi, medicinering og social støtte - kan de fleste mennesker helt og holdent genoprette og vende tilbage til deres normale liv uden yderligere hændelse.

Mens bipolar lidelse ikke kan "helbredes" i traditionel forstand, med korrekt diagnose og behandling, kan symptomer på sygdommen med succes styres på lang sigt.