Symptomer og diagnose af bipolar lidelse

Bipolar lidelse handler ikke kun om at have humørsvingninger. Det er en alvorlig mental sundhedstilstand, der tidligere blev omtalt som manisk depression.

Ifølge DSM-5, den vejledning, der anvendes til at diagnosticere psykiske sygdomme, er der to hovedtyper af bipolar lidelse, der kan diagnosticeres ud fra sværhedsgraden og arten af ​​deres symptomer:

• Bipolar I - Personer med bipolar Jeg oplever mindst en manisk episode i deres liv. Selvom det ikke er nødvendigt for den formelle diagnose, vil det store flertal også opleve store depressive episoder i løbet af deres liv.
  • Bipolar II - Personer med bipolar II har mindst en hypomanisk episode (en mindre alvorlig form for mani) og mindst en hoved depressiv episode.

Vurdering af symptomer

At være en mental sundhedstilstand, bloddrager eller billeddannelse eksamener vil ikke hjælpe med at diagnosticere bipolar lidelse, men kan undertiden bestilles for at hjælpe med at udelukke medicinske tilstande, der kan bidrage til symptomerne. For at bekræfte en diagnose skal en person opfylde de ovenfor anførte kriterier (symptomer og hyppighed), som vurderes gennem en psykiatrisk vurdering.

Bemærk, at symptomer på bipolar lidelse er de samme hos kvinder og mænd, men samfunds- og kønsrolle kan påvirke, hvordan de manifesterer eller hvordan andre opfatter dem.

Bipolære Mania Symptomer

Maniske episoder varer mindst syv dage. Hypomaniske episoder involverer de samme symptomer, men individets funktion er ikke markant forringet, og psykotiske symptomer kan ikke være til stede.

Symptomer på en manisk eller hypomanisk episode omfatter:

• Mindsket behov for søvn
  • Taler for meget
  • Racing tanker
  • At være let distraheret
  • Fysisk agitation og ubarmhjertig bevægelse
  • Øget seksuel lyst
  • Impulsiv risikoadfærd (herunder spil og overdådige udgifter)
  • Grandiosity eller upassende opførsel
  • Irritabilitet, fjendtlighed eller aggression
  • Delusioner eller hallucinationer

Bipolære Depression Symptomer

Under en depressiv episode kan en person opleve følgende symptomer:

• Græder uden grund eller lange perioder med sorg
  • Følelser af skyld eller håbløshed
  • Tab af interesse for aktiviteter, der normalt giver dig fornøjelse
  • Ekstrem træthed, herunder manglende evne til at komme ud af sengen
  • Tab af interesse for dit helbred, ernæring eller fysisk udseende
  • Vanskeligheder koncentrere eller huske ting
  • Sovende for meget eller svært ved at sove
  • Selvmordstanker eller en impuls til selvskader

Problemer med kognitive færdigheder, som f.eks. Kortsigtet hukommelsesproblemer, koncentrationsbesvær og ubeslutsomhed kan være de første ting, som andre bemærker, når nogen har bipolar depression. Det kan forstyrre en persons præstationer og gøre det vanskeligt at afslutte opgaver.

Fysiske symptomer forbundet med depressive episoder

Under depressive episoder kan enkeltpersoner opleve en række fysiske symptomer, herunder uforklarlige smerter og smerter.

Vægtændringer er også almindelige. Mens nogle mennesker kæmper for at spise, når de føler sig nede, vender andre sig til mad til komfort. Således kan både vægttab og vægtforøgelse være symptomer på en depressiv episode.

Psykomotorisk agitation, en stigning i aktivitet forårsaget af mental snarere end fysisk spænding eller psykomotorisk retardation, nedsættelse af både tanke og fysiske aktiviteter, kan også forekomme.

Differential diagnose

Der er forskellige diagnostiske kriterier, der er foreslået for bipolar lidelse, men selv med disse kriterier er diagnosen langt fra let. Psykiatriske tilstande, der kan manifestere symptomer svarende til bipolar lidelse, omfatter:

Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

Hyperaktivitet og distraherbarhed er to af de kendetegnende symptomer på opmærksomhedsunderskud hyperaktivitetsforstyrrelse (ADHD). Men de er også ret fremherskende i bipolar lidelse, især som det vedrører børn. For yderligere at komplicere ting kan disse betingelser ofte forekomme.

Alkohol / stofmisbrug

Det er meget almindeligt for dem med bipolar lidelse at kæmpe med alkohol- og stofmisbrugsproblemer. Dette er ofte et forsøg, selv på et ubevidst niveau, at selvmedicinere. Derudover kan virkningerne af visse stoffer (som kan forårsage hallucinationer eller manglende evne til at sove) forveksles med symptomerne på bipolar lidelse. Ud over disse bekymringer kan alkohol interagere med de lægemidler, der anvendes til behandling af bipolar lidelse.

Borderline Personality Disorder

Diagnostiske kriterier for borderline personlighedsforstyrrelse omfatter impulsivitet, selvmordsadfærd, reaktivitet i humør, uhensigtsmæssig vrede og forbigående paranoia. Alle disse er også forbundet med bipolar lidelse. Det er muligt for en person at blive diagnosticeret med begge disse lidelser også. (Lær mere om ligheder og forskelle mellem bipolar lidelse og borderline personlighedsforstyrrelse.)

Delusional Disorder

Kendetegnende for vildledende lidelse er ikke-bizarre vrangforestillinger, hvilket betyder, at situationen kan være mulig. Mood episoder kan være til stede, men de er korte i varighed i forhold til vildledelsen.

Depression

Den eneste ting, der adskiller depressive lidelser (unipolær depression) fra bipolar lidelse er mani / hypomani. Hvis en patient med depression svinger ind i en episode af mani, bliver diagnosen bipolar lidelse. Mange mennesker, der har udiagnosticeret bipolar lidelse, har vist sig at have lidelsen, når medicin, såsom nogle antidepressiva, påbegyndes og præcipiterer mani.

Spiseforstyrrelser

Det er ikke ualmindeligt for dem med bipolar lidelse at opleve spiseforstyrrelser. Desuden er depression, angst og irritabilitet ofte resultatet af spiseforstyrrelser. Anorexia nervosa er en spiseforstyrrelse præget af en ekstrem frygt for at blive vigende eller blive fed.

De med denne lidelse har ofte en kropsvægt på mindre end 85 procent af det, der anses for normalt. Bulimia nervosa er karakteriseret ved perioder med binge spise efterfulgt af rensning (med vilje opkastning).

Panic Disorder

Paniklidelse er præget af tilbagevendende, spontane panikanfald. Panikforstyrrelse er ofte comorbid (forekommer sammen) med humør og andre psykiatriske lidelser. Desuden er panikanfald også almindeligt hos dem med bipolar lidelse.

Skizofreni

Schizofreni er en psykisk lidelse, der forårsager intense forstyrrelser i kognition (tænkning), adfærd og følelser. Det består af to klassifikationer af symptomer-positive og negative. Positive symptomer omfatter vrangforestillinger, hallucinationer, uorganiseret tale og tænkning, uorganiseret adfærd, katatonisk adfærd og upassende stemninger. Negative symptomer er udfladede følelser, manglende tale og en reduktion i målrettet adfærd. Symptomerne på skizofreni er let forvekslet med bipolar lidelse.

Schizoaffektiv Disorder

En diagnose af schizoaffektiv sygdom gives, når der er symptomer på større depression eller mani, sammen med visse symptomer på skizofreni. Vrangforestillingerne eller hallucinationerne skal dog fortsætte i perioder, hvor humørsymptomer ikke er til stede. Som du måske forventer, er der stor forvirring og kontroverser omkring at differentiere denne lidelse fra bipolar lidelse.

Diagnostiske udfordringer

Mens det er specifikt, er vurderingen af ​​bipolære kriterier også meget subjektiv. Som sådan mangler sager ofte. En undersøgelse præsenteret på Royal College of Psychiatry's Annual Meeting i 2009 rapporterede, at mere end 25 procent af mennesker med bipolar lidelse blev fejlagtigt diagnosticeret og behandlet, når de søgte hjælp fra en mental sundhedspersonel.

På den anden side er overdiagnose af bipolar lidelse også en bekymring.

En 2013-gennemgang af kliniske undersøgelser viste, at bipolar lidelse blev fejlagtigt diagnosticeret i:

• 42, 9 procent af behandlingscentrene for stofmisbrug
  • 40 procent af patienter med borderline personlighedsforstyrrelse
  • 37 procent af tilfældene, hvor en kliniker, der uerfarne i bipolar lidelse fik opkaldet

En undersøgelse udgivet i 2010 viste, at kun 52% af de 528 personer, der modtog socialsikringstab for en bipolar lidelse, opfyldte de strenge diagnostiske kriterier.

Advarsler ved diagnosticering af typen

Der er to vigtige advarsler, som yderligere kan komplicere processen med at skelne mellem de to typer bipolar lidelse.

Den ene er, at selvom de nuværende psykotiske symptomer er en af ​​de ting, der differentierer bipolar I mani fra bipolar II-hypomani, kan en med bipolar II opleve hallucinationer eller vrangforestillinger under depressive episoder uden at diagnosen skifter til bipolar I.

Det andet er, at en person med bipolar I-forstyrrelse også kan have hypomaniske episoder. Faktisk gør de det almindeligvis. Men nogen med bipolar II har aldrig en manisk episode. Hvis en manisk episode forekommer hos en person med bipolar II, vil diagnosen blive ændret.

Et ord fra Verywell

Hvis du eller nogen du kender, oplever symptomer på bipolar lidelse, er det vigtigt at tale med din læge. Din læge ønsker måske at udelukke eventuelle potentielle fysiske sundhedsproblemer, som kan bidrage til dine symptomer.

Din læge kan henvise dig til en mental sundhedspersonale til en evaluering. Behandlingsleverandøren kan vurdere dine symptomer, og når en korrekt diagnose er lavet, kan det hjælpe med at udvikle en behandlingsplan.

Teorier om årsagerne til bipolar lidelse