Symptomer og diagnose af PTSD

Posttraumatisk stresslidelse (PTSD) opstår efter en traumatisk hændelse og forstyrrer en persons evne til at fungere. Du kan undre dig, om du eller en person, du er interesseret i, har PTSD, og ​​om du har brug for professionel hjælp. Hvis du oplever symptomer på PTSD, er det vigtigt at se en læge, så du kan få den rigtige diagnose og behandling.

Forskellen mellem PTSD og stress

Ikke alle, der har oplevet en traumatisk begivenhed, udvikler PTSD. Efter en traumatisk hændelse er det normalt at have stærke følelser af angst, sorg eller stress. Nogle mennesker kan endda opleve mareridt, minder om begivenheden eller problemer med at sove om natten, som er fælles karakteristika ved PTSD.

Imidlertid betyder disse symptomer ikke nødvendigvis, at du har PTSD. Tænk på det på denne måde: Hovedpine kan være et symptom på et større problem, såsom meningitis. Men at have hovedpine betyder ikke nødvendigvis, at du har meningitis. Det samme gælder for PTSD. Mange af symptomerne er en del af kroppens normale respons på stress, men at have dem betyder ikke, at du har PTSD.

Der er specifikke krav, der skal opfyldes til diagnose af PTSD. Disse krav er skitseret i 5. udgave af Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders (DSM-5) .

DSM-5 kriterier for PTSD

Kriterium A: Stressor

Eksponering eller trussel om død, alvorlig skade eller seksuel vold på en eller flere af følgende måder:

1. Du har direkte oplevet begivenheden.
  2. Du er vidne til begivenheden, der sker for en anden, personligt.
  3. Du lærte om en nærtstående eller nær ven, der oplevede en faktisk eller truet utilsigtet eller voldelig død.
  4. Du havde gentaget indirekte eksponering for ubehagelige detaljer om begivenheden / begivenhederne. Dette kan forekomme i forbindelse med faglige opgaver (første respondenter, indsamling af kropsdele eller fagfolk, der gentagne gange udsættes for detaljer om børnemisbrug). Dette omfatter ikke indirekte ikke-professionel eksponering via elektroniske medier, tv, film eller billeder.

Kriterium B: Indbrudssymptomer

Den traumatiske begivenhed er vedvarende genoplevet på en eller flere af følgende måder:

• Tilbagevendende, ufrivillige og påtrængende minder. Børn, der er ældre end seks, kan udtrykke dette symptom gennem gentagne leg i hvilke aspekter af traumet udtrykkes.
  • Traumatiske mareridt eller forstyrrende drømme med indhold relateret til arrangementet. Børn kan have skræmmende drømme uden indhold relateret til traumer.
  • Dissociative reaktioner, såsom flashbacks, hvor det føles som oplevelsen sker igen. Disse kan forekomme på et kontinuum, der spænder fra korte episoder for at fuldføre bevidsthedstab. Børn kan genoptage begivenhederne i spil.
  • Inten eller langvarig lidelse efter udsættelse for traumatiske påmindelser.
  • Markeret fysiologisk reaktivitet, såsom øget hjertefrekvens, efter eksponering for traumatiske påmindelser.

Kriterium C: Undgåelse

Vedvarende anstrengende unddragelse af nødlidende traumerelaterede påmindelser efter begivenheden som det fremgår af en eller begge af følgende:

• Undgåelse af traume-relaterede tanker eller følelser.
  • Undgå traume-relaterede eksterne påmindelser, såsom personer, steder, samtaler, aktiviteter, objekter eller situationer.

Kriterium D: Negative ændringer i humør

Negative ændringer i kognition og humør, der begyndte eller forværrede efter den traumatiske begivenhed, som det fremgår af to eller flere af følgende:

• Manglende evne til at huske de vigtigste træk ved den traumatiske begivenhed. Dette er normalt dissociativ amnesi, ikke på grund af hovedskader, alkohol eller medicin.
  • Vedholdende og ofte fordrejet negative overbevisninger og forventninger om sig selv eller verden, som "Jeg er dårlig" eller "Verden er helt farlig."
  • Vedvarende forvrænget skyld på mig selv eller andre for at forårsage den traumatiske begivenhed eller for de deraf følgende konsekvenser.
  • Vedvarende negative følelser, herunder frygt, rædsel, vrede, skyld eller skam.
  • Markant mindsket interesse for aktiviteter, der plejede at være behagelige.
  • Følelse fremmedgjort, løsrevet eller skævt fra andre.
  • Vedvarende manglende evne til at opleve positive følelser, såsom lykke, kærlighed og glæde.

Kriterium E: Ændringer i arousal og reaktivitet

Traume-relaterede ændringer i ophidselse og reaktivitet, der begyndte eller forværres efter den traumatiske begivenhed, herunder to eller flere af følgende:

1. Irritabel eller aggressiv adfærd
  2. Selvdestruktiv eller hensynsløs adfærd
  3. Føler hele tiden "på vagt" eller som fare lurer rundt om hvert hjørne (hypervigilance)
  4. Overdreven skræmmende reaktion
  5. Problemer i koncentration
  6. Søvnforstyrrelser

Kriterium F: Varighed

Persistens af symptomer i kriterierne B, C, D og E i mere end en måned.

Kriterium G: Funktionel Betydning

Signifikant symptomrelateret lidelse eller forringelse af forskellige områder af livet, såsom social eller erhvervsmæssig.

Kriterium H: Udelukkelse

Forstyrrelsen skyldes ikke medicin, stofbrug eller anden sygdom.

DSM-5 PTSD Diagnose

For at blive diagnosticeret med PTSD i henhold til DSM-5 skal du opfylde følgende:

• Kriterium A
  • Et symptom eller mere fra Kriterium B
  • Et symptom eller mere fra Kriterium C
  • To symptomer eller mere fra Kriterium D
  • To symptomer eller mere fra Kriterium E
  • Kriterium F
  • Kriterium G
  • Kriterium H

Ændringer i diagnostiske kriterier

Der er et par ændringer i den seneste version af DSM vedrørende PTSD diagnose. Den største ændring i DSM-5 fjerner PTSD fra kategorien af ​​angstlidelser og sætter den i en klassifikation kaldet "Trauma og stressrelaterede lidelser."

Andre vigtige ændringer er:

• Mere klart definerer, hvilken slags begivenheder betragtes som traumatiske i Kriterium A
  • Tilføjelse af en fjerde type eksponering i Kriterium A
  • Forøgelse af antallet af symptomgrupper fra tre til fire ved at adskille undvikelsessymptomer i deres egen gruppe (Kriterium C)
  • Forøgelse af antallet af symptomer fra 17 til 20
  • Ændring af ordlyden af ​​nogle af symptomerne fra DSM-IV
  • Tilføjelse af et nyt sæt kriterier for børn i alderen 6 år eller yngre
  • Eliminerer de "akutte" og "kroniske" specifikatorer
  • Introduktion til et nyt specifier "med dissociative symptomer"

Du kan gennemgå begrundelsen bag disse ændringer, samt se på andre ændringer i DSM-5 på webstedet for American Psychiatric Association (APA).

Andre diagnostiske værktøjer

Ud over at bruge DSM-5 manualen til vurdering af PTSD kriterier vil en læge sandsynligvis gerne gennemføre en fysisk undersøgelse for at kontrollere medicinske problemer, der kan medvirke til eller forårsage symptomer.

En psykologisk evaluering vil sandsynligvis blive anbefalet, hvilket giver dig mulighed for åbent at diskutere med din udbyder nogle af de begivenheder, der har ført til, at du oplever disse symptomer. Under denne evaluering vil du dele med en udbyder tegn og symptomer, du oplever, samt varigheden og intensiteten af ​​disse tegn.

Denne kollektive information kan hjælpe læger og psykiatriske fagfolk med at forstå deres behandlingsbehov og give dig et passende niveau af pleje.

Hvornår skal du se en professionel

De svækkende symptomer på PTSD kan gøre det vanskeligt at leve daglig, arbejde og interagere. Faktisk kan mange mennesker, der kæmper for posttraumatisk stresslidelse, henvende sig til usunde coping færdigheder som stofmisbrug eller selvskader i et forsøg på at minimere eller undslippe fra deres følelsesmæssige nød.

Hvis du har haft symptomer i længere tid end en måned, kan det være nyttigt for dig at tale med en professionel. Når du beskæftiger sig med mareridt, flashbacks og et negativt syn på dig selv og andre, kan det begynde at føle, at tingene aldrig vil ændre sig. At finde en kvalificeret professionel til at hjælpe kan gøre hele forskellen, bringe håb tilbage ved at dele dine erfaringer og hjælpe dig med at lære sunde og effektive måder at klare.

Tiden hjælper ikke altid

Nogle gange tror man efter en traumatisk oplevelse, at deres symptomer i sidste ende vil gå væk med tiden. Denne endelige mindskelse af forstyrrende symptomer kan ske for nogle mennesker - men ikke for alle. Desuden kan det være muligt for dig at opleve symptomer længe efter den traumatiske hændelse har fundet sted, hvilket gør det svært at forbinde dine symptomer med PTSD.

Selvom måneder eller år er gået, kan det være nyttigt for dig at tale med en kvalificeret fagmand for at få en præcis forståelse af, hvad der sker for dig og være forbundet med passende ressourcer, der kan hjælpe dig med at genvinde din livskvalitet.