Symptomer og diagnose af social angstlidelse

Personer med social angstlidelse (SAD) oplever betydelig og kronisk frygt for sociale eller præstationsrelaterede situationer, hvor der er mulighed for at blive flov, forkastet eller undersøgt.

I disse situationer oplever mennesker med SAD næsten altid fysiske symptomer på angst. Selvom de ved, at deres frygt er urimelig, kan de ikke synes at gøre noget for at stoppe det, så de enten undgår disse situationer helt eller gennem dem, mens de føler sig stærk angst og nød. På denne måde strækker social angstlidelse ud over hverdagen og kan være ekstremt forringende.

Symptomer på social angstlidelse falder typisk inden for tre forskellige områder.

Kategorier af SAD Symptomer

1. Fysiske symptomer - hvad du føler
  2. Kognitive symptomer - hvad du synes
  3. Adfærdssymptomer - hvad du gør

Fysiske symptomer

De fysiske symptomer på SAD kan være yderst foruroligende. Fælles er:

• blushing
  • Svedende
  • Rystelser
  • Muskelspænding
  • kuldegysninger
  • Borstæthed
  • Brystsmerter
  • Skælvende stemme
  • Stakåndet
  • Klump i halsen
  • Sløret syn
  • Ring i ørerne
  • Hovedpine
  • Tør mund
  • svimmelhed
  • Kvalme
  • Diarré
  • Paresthesier (prikkende)
  • Hjerte racing (takykardi)
  • Hjertebankende (hjertebanken)
  • Følelser af urealitet (derealisering) eller følelser af løsrivelse fra sig selv (depersonalisering)

For nogle mennesker kan disse fysiske symptomer blive så alvorlige, at de eskalerer ind i et fuldt blæst panikanfald. Men i modsætning til dem med paniklidelse ved, at folk med SAD ved, at deres panik er fremkaldt af frygt for sociale og præstationsrelaterede situationer frem for frygt for panikanfaldene selv.

Kognitive symptomer

Social angstlidelse indebærer også kognitive symptomer, som er dysfunktionelle tankemønstre. Personer med denne tilstand er generet af negative tanker og selvvoldt, når det kommer til sociale og præstationsrelaterede situationer.

Nedenfor er nogle almindelige symptomer, som du måske oplever:

• Negative Bias: En tendens til at rabat positive sociale møder og forstørre andres sociale evner.
  • Negative tanker: Automatisk negative evalueringer om dig selv i sociale eller præstationsrelaterede situationer. For eksempel forestil dig at starte et nyt job eller ankomme den første dag i en ny klasse. Instruktøren eller lederen beder alle om at introducere sig til gruppen. Nogen med social angstlidelse kan begynde at have tanker som "Alle andre ser så meget mere afslappet", "Hvad hvis jeg siger noget dumt?" Eller "Hvad hvis alle bemærker min stemme rystende?" Disse tanker begynder hurtigt at spiral ud af kontrol til det punkt, at du ikke hører noget, som nogen andre har sagt. Når det kommer til din tur, siger du så lidt som muligt og håber, at ingen har bemærket din angst.
  • Negative overbevisninger: Stærkt holdt tro på din utilstrækkelighed i sociale og / eller præstationsrelaterede situationer.

Hvis disse negative tankemønstre får lov til at fortsætte uden behandling, kan de også ødelægge dit selvværd over tid, så det er vigtigt at søge behandling.

Hvad er selvværd?

Adfærdsmæssige symptomer

Folk med social angstlidelse virker også på visse måder. De har en tendens til at træffe valg baseret på frygt og undgåelse snarere end egentlige præferencer, ønsker eller ambitioner. For eksempel kan du have tabt en klasse for at undgå at lave en præsentation eller afvist en jobfremme, fordi det betød øgede sociale og præstationsmæssige krav.

I alvorlige tilfælde risikerer personer med generaliseret SAD i tilfælde af ubehandlet risiko at have en dårlig livskvalitet. De kan have få eller ingen venner, ingen romantiske forhold, slippe ud af skolen eller afslutte job og kan bruge alkohol til at tolerere angst.

Nedenfor er nogle almindelige adfærdsmæssige symptomer:

• Undgåelse: De ting der er gjort eller ikke gjort for at reducere angst om at være i sociale eller præstationsrelaterede situationer.
  • Sikkerhedsadfærd: Tiltag, der træffes for at kontrollere eller begrænse erfaringer med sociale eller præstationsrelaterede situationer.
  • Escape: Forladelse eller flugt fra en frygtet social eller præstationssituation.

Hvad er unddragelsesadfærd?

Symptomer hos børn

Social angstlidelse hos børn og teenagere kan forekomme anderledes end hos voksne. Unge børn med forstyrrelsen kan klamre sig til en forælder, have en tantrum, når de bliver tvunget ind i en social situation, nægter at lege med andre børn, græde eller klage over en forstyrret mave eller et andet fysisk problem. Adfærdsmæssig inhibering i barndommen er ofte en forløber for senere social angst.

I modsætning hertil kan unge med SAD undgå gruppearrangementer helt eller vise ringe interesse for at have venner.

Sådan genkender du SAD hos børn

Diagnose

En diagnose af social angstlidelse kan ikke laves med nogen laboratorietest eller fysisk eksamen. Som med alle psykiske lidelser er en diagnose baseret på, om en person opfylder visse standardiserede kriterier fastsat af American Psychiatric Association (APA). Med henblik herpå vil mental sundhedspersonale henvise til håndbog kaldet Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders, udgivet af APA.

Diagnoseprocessen medfører en gennemgang af patientens mental sundhedshistorie og et interview for at evaluere personens opfattelser og oplevelser. Med hensyn til SAD, ville et af målene med evalueringen være at afgøre, om frygten er så alvorlig at forstyrre din daglige funktion, skolearbejde, beskæftigelse eller relationer.

SAD Diagnostiske Kriterier

• Du har markeret frygt eller angst om en eller flere sociale situationer, hvor du kan blive gransket af andre, som f.eks. At møde nye mennesker, blive observeret at spise eller tale.
  • Du frygter, at du vil ydmyge eller forlege dig selv og blive afvist af andre baseret på hvordan du handler eller fordi du viser symptomer på angst.
  • Du oplever altid frygt eller angst i disse situationer.
  • Den frygt eller angst, du oplever, er ude af proportioner med den faktiske trussel om situationen.
  • Denne frygt eller angst har varet i 6 måneder eller længere.
  • Denne frygt eller angst forårsager betydelig nød eller forringelse på vigtige områder af dit liv, som dit arbejde eller forbindelser med andre.
  • Denne frygt eller angst kan ikke tilskrives virkningerne af et lægemiddel / medicin, forklares ikke af en anden psykisk lidelse og er ikke relateret til en medicinsk tilstand.

Hvis du kun oplever disse frygt, når du taler eller udfører offentligt, vil den specifikke "ydeevne kun" blive tilføjet til din diagnose af social angstlidelse.

Andre diagnostiske værktøjer

Ud over at bruge diagnosekriterierne til DSM-5 til at lave en diagnose, bruger mentalvidenskabsfolk i nogle tilfælde vurderingskalaer til at vurdere omfanget af social angst eller specifikke symptomer. Dette kan være særligt nyttigt i tilfælde af behandling, da dine symptomer kan vurderes før og efter for at afgøre, om tingene er forbedret.

Nogle eksempler på andre vurderinger omfatter Mini Social Phobia Inventory og Liebowitz Social Angst Scale. Som en del af kognitiv adfærdsterapi anvendes også de subjektiviske enheder af nødskala.

Hvornår skal du søge hjælp

Hvis du lever med social angst, kan du spørge dig selv, om dine symptomer er alvorlige nok til at blive diagnosticeret med social angstlidelse (SAD).

Det kan være svært at vide, om hvad du oplever er en sygdom, der kan diagnosticeres. Som en tommelfingerregel, hvis de symptomer, du oplever, påvirker aspekter af dit daglige liv - som f.eks. Relationer, arbejde eller skole - på en negativ måde, eller hvis du undgår situationer på grund af angst, kan en tur til lægen være i orden.

En psykiater eller anden mental sundhedspersonale kan hjælpe med behandling. Den gode nyhed er, at symptomerne reagerer godt på behandlingen. De fysiske, kognitive og adfærdsmæssige symptomer på SAD kan reagere godt på psykoterapi, såsom kognitiv adfærdsterapi (CBT), eksponeringsterapi og medicin. Hvis du ikke allerede er blevet diagnosticeret med SAD, bør du først og fremmest have en diagnose og finde en angststerapeut.

Den bedste måde at fortælle din læge, du har social angst

Differential diagnose

Der er mange forhold, der ligner lighed med social angstlidelse. Ofte kan disse blive diagnosticeret sammen med SAD. Sådanne betingelser omfatter følgende:

• Selektiv mutisme: Selektiv mutisme involverer manglende evne til at tale i bestemte sociale situationer (f. Eks. I skolen) og er normalt diagnosticeret i barndommen. Børn med denne lidelse mislykkes i at tale i skolen, men kan snakke med deres familie derhjemme.
  • Childhood-Beginning Fluency Disorder (Stuttering): Barndom-start fluency disorder er opført som en neurodevelopmental lidelse, men kan også forårsage angst for at tale offentligt.
  • Unødvendig personlighedsforstyrrelse: Denne lidelse indebærer de samme symptomer som social angstlidelse, men i større grad med et bredere mønster af undgåelse.
  • Panikforstyrrelse: Panikforstyrrelse involverer uventede panikanfald, der synes at komme ud af det blå. I modsætning til dem med SAD, kan folk med paniklidelse mistanke om en medicinsk årsag til deres angst.
  • Agorafobi: Agorafobi diagnosticeres sammen med panikforstyrrelse og henviser til en frygt for at få et panikanfald på et sted, hvorfra det ville være svært at undslippe. Personer med social angstlidelse kan også blive diagnosticeret med panikforstyrrelse og agorafobi, men disse er separate forhold.
  • Autismespektrumforstyrrelse: Autismespektrumforstyrrelse indebærer svækkelse i social kommunikation i en række sammenhænge. Børn der har velfungerende autisme (niveau 1) kan også have social angst.

Et ord fra Verywell

Mens kun en uddannet mental sundhedspersonale kan diagnosticere, vil læsning om symptomerne på lidelsen hjælpe med at oplyse, om hvad du føler er typisk for dem med SAD.

Hvis du finder ud af, at dine symptomer matcher en diagnose af SAD, så prøv ikke at føle dig for ked af det. Mange psykiske bekymringer er meget modtagelige for behandling og social angstlidelse falder ind under denne kategori. At få hjælp kan føle sig hårdt i starten, men det vil meget rigtigt være et skridt i den rigtige retning og værd det til sidst.

Forstå årsagerne til social angstlidelse