Symptomer og faktorer af demensofobi

Frygt for vanvid er generelt kendt som demensofobi. Folk, der lider af denne frygt, er bange for, at de bliver vanvittige eller mister kontakten med virkeligheden. Frygen kan udløses af en familiehistorie af psykisk sygdom eller perioder med alvorlig stress.

Psykisk sygdom og stigmatisering

Psykisk sygdom har længe været forbundet med indespærring, smertefulde behandlinger og offentlig oprydning. På forskellige punkter i historien blev personer, der lider af en psykisk sygdom, anset for at være besat af onde ånder, frivilligt virkende eller simpelthen ukontrollabel. Først i slutningen af ​​det 20. århundrede begyndte lægefirmaet og offentligheden at anerkende psykisk sygdom som en behandlingsmedicinsk tilstand.

Hvis du har ældre familiemedlemmer, der gik gennem asylansøgninger fra det tidlige eller midten af ​​det 20. århundrede, kan du frygte at gennemgå den samme behandling. Selv om behandlingsprotokoller har ændret sig hurtigt, er historierne overlevende indsatte ofte chillende.

Du kan også være bange for social stigmatisering. Nogle psykiske sygdomme forårsager tics, vokal udbrud og socialt uhensigtsmæssig adfærd. Mens stigmatisering ikke er så almindelig som den var, eksisterer den. Du kan frygte at miste venner og familie eller blive flov over for fremmede på grund af psykisk sygdom.

Fælles symptomer

De, der lider af en fobi at gå galt, udviser ofte følgende symptomer:

• Alvorlig depression
  • Social tilbagekaldelse
  • Angstanfald
  • Angst
  • Hovedpine
  • Følelse svag
  • svimmelhed
  • Kvalme
  • Overdreven svedtendens
  • Hjertebanken
  • åndenød

Angstrelaterede faktorer

Depersonalisering og derealisering er subjektive ændringer i opfattelsen. De er meget almindelige under panikanfald og tider med intens stress, men kan skabe en følelse af afbrydelse med kroppen og med den bredere verden. Denne følelse kan føre til en følelse af at du bliver vanvittig.

Ironisk nok kan disse faktorer føre til en selvreplikerende cyklus. En fobi at gå sindssyg kan føre til panikanfald, som yderligere kan øge overbevisningen om at du er i virkeligheden at gå sindssyg. Terapi kan være den eneste måde at bryde denne cyklus på.

Statistikker viser, at de, der har en slægtning med en psykisk sygdom, er mere tilbøjelige til at udvikle en lignende sygdom. Kendskabet til at du er i en noget højere risiko for at udvikle psykisk sygdom kan yderligere føje til frygten.

Få hjælp

Fobier behandles ofte med en blanding af medicin og terapi. Terapeuter trækker generelt fra en række kognitive adfærdsmæssige teknikker for at hjælpe syge udfordre deres tro på mental sygdom og i sidste ende udvikle sundere tænkemåder.

Psychuducation, hvor du lærer mere om specifikke psykiske sygdomme, er ofte nyttig. Din terapeut kan også arbejde med dig for at undersøge den betydning, som din frygt har for dig. Målet med behandling er normalt at hjælpe dig med at forstå de komplekse problemer, der er involveret i frygten for at minimere de frygtede følelser og følelser.