Symptomer og egenskaber ved Avoidant Personality Disorder

Undvikende personlighedsforstyrrelse (APD) er et varigt mønster for adfærd relateret til social inhibering, følelser af utilstrækkelighed og følsomhed over for afvisning, der forårsager problemer i arbejdssituationer og relationer. Mennesker med uorden viser et mønster af undgåelse på grund af frygt for afvisning eller misbilligelse, som de oplever som yderst smertefuldt. Forstyrrelsen påvirker omkring to procent af befolkningen, hvor omtrent lige mange mænd og kvinder bliver ramt.

Symptomer

Følgende er en liste over almindelige symptomer forbundet med unødvendig personlighedsforstyrrelse:

• Social inhibering
  • Følelser af utilstrækkelighed
  • Overfølsomhed overfor negativ evaluering
  • Angst om at sige eller gøre det forkerte
  • Et behov for at være vellidt
  • Undgå situationer på grund af frygt for afvisning
  • Undgå intime forhold eller deling af intime følelser
  • Undgå sociale situationer eller begivenheder
  • Undgå interaktion i arbejdsindstillinger eller nedrykning af kampagner
  • Undgå konflikt (være en "folk-pleaser")
  • Lavt selvværd
  • Manglende selvsikkerhed
  • Ekstrem selvbevidsthed
  • Se sig selv som socialt ufuldstændig eller ringere
  • Manglende tillid til andre
  • Selvisolering
  • Manglende indledning af social kontakt
  • Anhedonia (manglende fornøjelse i aktiviteter)
  • Angst i sociale situationer
  • Undgå at træffe beslutninger
  • Vågent for tegn på misbilligelse eller afvisning
  • Let skade ved kritik eller misbilligelse
  • Ingen tætte venner / mangler et socialt netværk
  • Manglende evne til at tage risici eller prøve nye ting
  • Frygtelig og spændt opførsel
  • Misfortolkning af neutrale situationer som negativ

Årsager

Årsagerne til unødvendig personlighedsforstyrrelse antages at involvere genetiske, miljømæssige, sociale og psykologiske faktorer. Emotionelt misbrug, kritik, latterliggørelse eller manglende kærlighed eller pleje af en forælder kan medføre udvikling af denne personlighedsforstyrrelse, hvis andre faktorer også er til stede. Afvisning af jævnaldrende kan ligeledes være en risikofaktor.

Ofte er individer med lidelsen meget genert som børn og vokser ikke denne skygge, når de bliver ældre. Social angstlidelse og unødvendig personlighedsforstyrrelse deler lignende symptomer og genetik, idet APD er den mere alvorlige form for tilstanden.

Diagnose

Undvikende personlighedsforstyrrelse kan kun diagnosticeres af en uddannet mental sundhedspersonel baseret på kriterier beskrevet i Diagnostisk og Statistisk Manual for Mental Disorders (DSM-5). Mens en familie læge kan være et første kontaktpunkt til en diagnose, skal din læge henvise til en psykolog, psykiater eller anden professionel til diagnose.

Unødvendig personlighedsforstyrrelse er typisk diagnosticeret hos voksne, da børnens personligheder stadig udvikler sig, og adfærd som f.eks. Skygge kan være normale oplevelser i barndommen, der senere vokser ud.

Ifølge DSM-5 skal mindst fire af følgende kriterier være opfyldt for at få en diagnose:

• Undgåelse af erhvervsmæssige aktiviteter, der indebærer betydelig social kontakt ud af frygt for kritik, afvisning eller afvisning
  • Utilvillighed til at blive involveret med andre, medmindre du er sikker på, at de vil lide dig
  • Hold tilbage i intime relationer ud af frygt for at blive latterliggjort eller ydmyget
  • Bekymring med kritik eller afvisning i sociale situationer
  • Hæmning i nye sociale situationer på grund af utilstrækkelig følelse
  • Følelser af at være socialt ufuldstændig, unappealing eller underordnet andre
  • Nægter at tage risici eller gøre nye ting ud af frygt for forlegenhed

Behandling

De fleste mennesker med unødvendig personlighedsforstyrrelse søger ikke behandling. Når de gør det, er det ofte for et bestemt livsproblem, de oplever eller andre symptomer som depression og angst, og de vil normalt afbryde behandlingen, hvis problemet løses.

Unødvendig personlighedsforstyrrelse kan være svært at behandle som andre personlighedsforstyrrelser, fordi det er et varigt mønster af adfærd, og det kan være svært for patienten at genkende, at psykoterapeutisk hjælp er nødvendig og kan være gavnlig.

Uheldigvis er udsigterne for personer med unødvendig personlighedsforstyrrelse, der ikke søger behandling, temmelig dystre, typisk bliver de selvstændige og bruger undgåelse som deres eneste copingstrategi.

På den anden side kan behandlingen, når den anvendes med succes, bidrage til at reducere symptomer og øge omfanget af copingstrategier, som en person kan bruge. En person med undvigende personlighedsforstyrrelse vil sandsynligvis altid være lidt genert, men undgåelse vil ikke dominere hans eller hendes tanker.

Talk Therapy

Talterapi for undgået personlighedsforstyrrelse omfatter kognitiv adfærdsterapi (CBT), psykodynamisk terapi og skemabehandling. Gruppeterapi og uddannelse af sociale færdigheder kan også være nyttige.

• CBT hjælper med at lære at ændre uhensigtsmæssige tankemønstre.
  • Psykodynamisk terapi har til formål at være opmærksom på, hvordan tidligere erfaringer, smerter og konflikter kan bidrage til aktuelle symptomer.
  • Schema terapi for unødvendig personlighedsforstyrrelse er en integreret tilgang, der bygger på CBT såvel som mange andre terapeutiske teknikker. Det har fokus på det terapeutiske forhold mellem terapeut og klient og et mål om at forbedre den daglige funktion og opnå indsigt i forandringer baseret på forståelse og omlægning af tidlige livserfaringer.

I skema terapi lærer klienten om fire hovedbegreber:

1. Hvordan maladaptive skemaer er mønstre, der gentages gennem livet. Disse mønstre er grupperet i fem områder: frakobling og afvisning, nedsat autonomi og ydeevne, svækkede grænser, overdreven ansvar og standarder, overvågning og hæmning.
  2. Hvilke håndteringsformer blev lært som et barn (f.eks. Flugt, kæmper tilbage).
  3. Hvilke skemaformer bruges til at klare, og hvordan de er uhensigtsmæssige (f.eks. Unddragelse, løsrivelse, overholdelse, straf).
  4. Hvordan man udvikler sunde, voksne former for coping og får kerne følelsesmæssige behov opfyldt.

Et centralt element i skema terapi er "begrænset reparenter", hvor klienten udtrykker barndomsbehov og lærer at udvikle og internalisere en sund forælderstemme.

Medicin

Mens der for øjeblikket ikke er nogen medicin, der er specifikt godkendt til undtagelsesforstyrrelser, hvis en person har andre relaterede lidelser såsom depression eller angst, kan medicin ordineres til at hjælpe med disse symptomer. For eksempel kan antidepressiv medicin være nyttigt for at forbedre humør og anhedonia, faldende angstsymptomer, og kan også reducere følsomhed over for afvisning.