• Vigtigste
  • fobier

Symptomer og behandling af nyktofobi (Fear of the Dark)

Mens du er bange for mørket, kan det være en del af normal udvikling hos små børn, det er ikke tilfældet for ældre børn og voksne. Nyktofobi er en alder-upassende frygt for mørke, der kan bede nogen om at begrænse deres aktiviteter, undgå visse omstændigheder og opleve angst i forventning om, at der ikke er noget lys. Det er når bekymringen krydser fra at være en indfødt beskyttelsesmekanisme til at være et klinisk problem, at det betegnes som en fobi.

Årsager

Nyktofobi, også kaldet scotophobia, achluophobia og lygophobia, kan være evolutionære i naturen, som mange rovdyr jager om natten. Frygten kan ikke være relateret til selve mørket, men ukendte farer gemt i mørket (det er derfor, at horror og spændende film ofte bruger mørket som en måde at skræmme seerne på). Manglende sikkerhed og selvtillid kan også spille ind i dette, især hvis du plejer at være bange for mørket oftere, mens du er alene.

Nogle psykoanalytiske forfattere mener, at frygt for mørket kan være relateret til separationsangst fra en primær tilknytningsfigur, et fænomen, som er detaljeret yderligere i en 2014-analyse om vedhæftet fil og frygtoprydning offentliggjort i tidsskriftet Psychoanalytic Dialogues.

Symptomer og diagnose

Symptomer på nyktofobi varierer fra person til person og efter sværhedsgraden af ​​en bestemt sag. Generelt omfatter symptomer på nyktofobi:

• Bliver nervøs i et mørkt miljø
  • Behov for at sove med et natlys
  • At være tilbageholdende med at gå ud om natten
  • Oplever fysiologiske symptomer, herunder øget hjertefrekvens, svedtendens, synlig omrystning og endog at føle sig syg (kvalme, hovedpine og diarré er almindelige), når man er nødt til at tilbringe tid i mørket

Symptomer på mere alvorlige tilfælde af nyktofobi omfatter:

• Forsøger at løbe væk fra mørke rum
  • Compulsively opholder sig indendørs om natten
  • Bliver vred eller defensiv, hvis nogen forsøger at opfordre dig til at tilbringe tid i mørket

Nyktofobi har nogle diagnostiske kriterier, der er fælles for alle fobier, hvilket adskiller dem fra simple frygt.

Behandling for nyktofobi

Målet med terapi er at udfordre frygtelige overbevisninger om mørket ved at erstatte negativ selvtalende med mere positive budskaber.

Hastigheden af ​​vellykket behandling for specifikke fobier som nyktofobi er omkring 90 procent og opnås ofte ved hjælp af teknikker trukket fra den kognitive adfærdskole i terapi.

Behandlingsplanen din terapeut foreslår for dig eller dit barn kan omfatte:

• Eksponering for mørket i små, trinvise, ikke-truende doser i en proces kaldet desensibilisering
  • En-til-en-talk-terapi, familieterapi eller gruppeterapi
  • Læring afslapning teknikker, såsom dyb vejrtrækning
  • Anti-angst og antidepressiv medicin