Symptomer og advarselsskilte af anoreksi nervosa

Folk, der oplever anoreksia nervosa, kan udvise nogle af følgende symptomer (noget objektivt oplevet af personen) og / eller tegn (observerbare manifestationer) af sygdommen. Spiseforstyrrelser kan ofte forekomme anderledes end de stereotype versioner af spiseforstyrrelser, der ofte er afbildet i medierne. Nogle gange vil familiemedlemmer og venner bemærke, efter at der er foretaget en diagnose, at de ikke indså, hvor mange adfærd og ændringer der var relateret til spiseforstyrrelsen.

Anorexia nervosa påvirker imidlertid virkelig alle områder af en persons liv. Selv om det er en sygdom, der uforholdsmæssigt påvirker kvinder og oftest begynder tidligt til midt adolescens, påvirker det også mænd og drenge og kan diagnosticeres hos både børn og ældre voksne. Det er vigtigt at erkende, at spiseforstyrrelser kan forekomme hos mennesker af alle køn, alder, racer, etniciteter, kropsformer og vægte, seksuelle orienteringer og socioøkonomiske statuser .

Anorexia nervosa er en potentielt livstruende lidelse og en af ​​de mest dødelige psykiatriske lidelser. Personer med anoreksi nervosa tror ofte ikke, at de er syge og kan forsøge at dække deres lave vægt.

Det er vigtigt at bemærke, at dette ikke er en udtømmende liste over tegn og symptomer, og folk, der ikke har alle de nedenstående manifestationer, kan stadig kæmpe med anorexia nervosa. Disse tegn og symptomer er ikke altid specifikke for anoreksi og kan afspejle andre tilstande.

Fysiske symptomer

Anorexia nervosa er karakteriseret ved ikke at spise nok. De fysiske symptomer er et resultat af, at kroppen bliver nægtet vigtige næringsstoffer, da kroppen er tvunget til at bevare sine ressourcer i et forsøg på at overleve. Mange af disse fysiske symptomer er kun til stede i alvorlige tilfælde af anoreksi nervosa. De kan også være symptomer på andre medicinske tilstande, så det er vigtigt at blive vurderet af en læge for at bestemme en korrekt diagnose og søge behandling.

• tab af menstruationsperiode hos kvinder efter pubertet (eller forsinket første periode)
  • følsomhed overfor kulde
  • kolde hænder og fødder
  • lys, tør hud
  • tørt og tyndt hår
  • hårtab på hovedbunden
  • sprøde negle
  • lyshårhed eller tab af balance (kan opleve besvimelse)
  • dunet hår over hele kroppen (kaldet lanugo), som er kroppens indsats for at spare varme
  • lavt blodtryk og puls
  • blå mærker let
  • ekstremt vægttab
  • muskeltab og svaghed
  • ekstrem dehydrering
  • mavesmerter
  • forstoppelse
  • skøre knogler (osteoporose)

Adfærdsmæssige symptomer

Disse er tegn, der ofte bemærkes udadtil af familiemedlemmer og venner af nogen, der kæmper med anoreksi nervosa. De kan blive bemærket noget tidligere end nogle af de fysiske manifestationer.

• taler eller tænker på mad, vægt, kalorier og slankekure, så meget det bliver i vejen for regelmæssig samtale
  • desperat at udøve selv når det er uhensigtsmæssigt, såsom at køre i uvejr eller mangle andre forpligtelser for at udøve (i børnene kan se ud som hyperaktivitet)
  • taler om frygt for at gå i vægt eller være fedt, selv når du taber
  • afvisning af at spise bestemte fødevarer eller hele grupper af fødevarer (såsom kulhydrater eller desserter)
  • mærkelige spisevaner eller madritualer, såsom en insistering på at bruge specifikke redskaber
  • spise usædvanlige eller ulige mad kombinationer
  • koger for andre, men nægter at spise, hvad der er kogt
  • kan virke besat med madlavning, kogebøger, madlavning viser på tv eller andre fødevarerelaterede emner
  • insisterer på at bære koldt vejr tøj, selv når det er varmt udenfor
  • vejer sig ofte, ser ofte i spejlet eller kontrollerer størrelsen på visse kropsdele
  • tilbagetrækning fra venner og familie
  • kan gå i store længder for at undgå at spise, som f.eks. undskyldninger for ikke at blive med i familien til et måltid eller at de allerede har spist
  • pludselige og ekstreme ændringer, såsom at blive vegetar eller nægte at spise ikke-økologiske fødevarer, selv når det er alt, der er tilgængeligt
  • klager over mavesmerter
  • fornægtelse af sult
  • træthed
  • ekstreme perfektionisme
  • kan skjule fødevarer for at undgå at spise dem

Følelsesmæssige symptomer

Nogle af disse symptomer kan være sværere for nogen på ydersiden at genkende. Mange familiemedlemmer og nære venner vil dog kunne vurdere, at deres elskede oplever nogle eller alle disse advarselsskilte.

• bestemmer selvværd, værd eller attraktivitet ved udseende og vægt
  • depression
  • stærkt behov for godkendelse
  • angst
  • lille motivation til at engagere sig i relationer eller aktiviteter
  • let irriteret
  • ekstremt selvkritisk

Det er vigtigt at bemærke, at ikke alle personer med anoreksia nervosa er emacierede. Anorexia nervosa kan også diagnosticeres hos personer, der for nylig har tabt meget vægt og er, hvad mange ville overveje "normal vægt". Hvis du eller nogen du kender viser tegn på anoreksi nervosa, skal du søge professionel hjælp. De fleste symptomer og tegn, der er anført ovenfor, er reversible ved behandling.