Tager Klonopin til Panic Disorder

Anti-angst medicin er ofte ordineret til at hjælpe med at håndtere panikanfald og andre symptomer på panikforstyrrelse. Klonopin (clonazepam) er en type anti-angst medicin, der ofte bruges til at behandle panik lidelse og andre tilstande.

Hvad er klonopin?

Klonopin er handelsnavnet for drug clonazepam, en type anti-angst medicin, der er klassificeret som en benzodiazepin. Benzodiazepiner, herunder Klonopin, betegnes ofte som beroligende midler eller beroligende midler på grund af deres beroligende, beroligende og beroligende virkninger. Andre almindelige benzodiazepiner omfatter Xanax (alprazolam), Valium (diazepam) og Ativan (lorazepam). Klonopin og disse andre benzodiazepiner kan hjælpe med at mindske intensiteten af ​​panikanfald og angst.

Klonopin er almindeligvis ordineret til behandling af paniklidelse (med eller uden agorafobi). Klonopin har antikonvulsive egenskaber, hvilket gør det til et effektivt lægemiddel til behandling af epilepsi og visse typer anfald. Det er også blevet godkendt til behandling af angstlidelser, angst i forbindelse med bipolar lidelse og andre tilstande.

Hvordan det behandler paniklidelse

Klonopin påvirker gamma-aminosmørsyre (GABA) receptorer, en neurotransmitter i hjernen involveret i regulering af flere funktioner, herunder søvn, følelser af spænding, afslapning og angst. Ved at påvirke GABA-receptorerne sænker klonopin centralnervesystemet (CNS), hvilket nedsætter nervøsitet og agitation samtidig med at man får en følelse af ro og afslapning. Denne handling hjælper også med at reducere sværhedsgraden af ​​angst og panikanfald.

Klonopins antiangstvirkninger kommer relativt hurtigt op efter at have taget medicinen. Det kan være nødvendigt at tage doser et par gange om dagen.

Bivirkninger

Nogle af de mest almindelige bivirkninger af Klonopin omfatter:

• Døsighed
  • Svimmelhed og lethed
  • Manglende koordination og unsteadiness
  • Træthed

Disse bivirkninger kan gå væk eller mindske over tid. Rådfør dig med din ordinerende læge, hvis bivirkninger forværres eller bliver uhåndterlige.

Er klonopin vanedannende?

Alle benzodiazepiner, herunder Klonopin, klassificeres som kontrollerede stoffer. Derfor har disse lægemidler potentialet til at blive både fysisk og følelsesmæssigt vanedannende og misbrugt. Hvis en person udvikler afhængighed af Klonopin, kan seponering af lægemidlet blive vanskeligt, da abstinenssymptomer kan forekomme. Fælles tilbagetrækningssymptomer omfatter angst, anfald, tremor, opkastning og irritabilitet.

Som en måde at reducere den mulige risiko for afhængighed og afhængighed, vil din læge diskutere den sikreste måde at administrere og overvåge din medicin over tid. Forsøg aldrig at reducere din dosis alene. For at forhindre mulige abstinenssymptomer kan din læge hjælpe dig med at afbryde Klonopin ved gradvis at nedsætte din dosis over tid.

Forholdsregler

Der er flere forholdsregler at overveje, når du tager Klonopin:

Medicinsk historie: Forsigtighed bør tages, hvis du har en historie om visse medicinske tilstande. Tal med din læge, før du tager Klonopin, hvis du er blevet diagnosticeret med denne eller enhver anden medicinsk tilstand:

• Smal vinkelglaukom
  • Lever sygdom
  • Nyre sygdom
  • Narkotika- eller alkoholafhængighed
  • Depression

Allergisk reaktion: Som med enhver medicin, har du potentialet til at have en allergisk reaktion på Klonopin. Denne medicin bør ikke tages, hvis du har en historie med at være følsom eller allergisk overfor benzodiazepiner. Søg øjeblikkelig lægehjælp, hvis du oplever symptomer på en allergisk reaktion, herunder:

• Udslæt
  • Problemer med at trække vejret eller synke
  • Kløe
  • Hævelse af ansigt, tunge, mund eller hals

Narkotikainteraktioner: Alle benzodiazepiner, herunder Klonopin, sænker centralnervesystemet. Andre stoffer, der udfører en lignende virkning som alkohol og visse stoffer, bør undgås, mens de tager denne medicin. Inden du begynder at tage Klonopin, lad din læge vide, hvilke receptpligtige og over-the-counter medicin du tager.

Søvnighed: Træthed og døsighed er almindelige bivirkninger af Klonopin. Indtil du er vant til effekten af ​​din medicin, skal du være forsigtig ved kørsel eller udføre andre opgaver, der kræver din koncentration.

Graviditet og sygepleje: Klonopin kan overføres til barn under graviditet eller under amning. Tal med din læge om risikoen for at tage Klonopin under graviditet eller pleje.

Ældre voksne: Ældre voksne er ofte mere modtagelige for virkningerne af Klonopin. Din ordinerende læge kan blive nødt til at justere din dosis for at hjælpe med at begrænse disse virkninger.