Top 7 lidelser relateret til social angstlidelse

Comorbiditet i social angstlidelse (SAD) henviser til at have en anden lidelse udover SAD. At have SAD øger chancen for, at du bliver diagnosticeret med en anden lidelse, og det gør også behandlingen mere kompleks. Mange lidelser er relateret til social angstlidelse (SAD), herunder andre angstlidelser, depression og personlighedsforstyrrelser.

Unødvendig personlighedsforstyrrelse

Hvis du har unødvendig personlighedsforstyrrelse (APD), oplever du mange af de samme symptomer som en person med SAD. Dog vil dine symptomer være bredere og mere alvorlige. På grund af overlapningen mellem de to sygdomme er det muligt at blive diagnosticeret med både APD og social angstlidelse.

En af de vigtigste definerende træk ved unødvendig personlighedsforstyrrelse, der ikke har tendens til at være til stede i samme grad i SAD, er manglende tillid til andres motiver. Mens de med APD føler, at andre ikke er pålidelige, har de med SAD en tendens til at føle sig som om andre dømmer dem.

Panic Disorder

Paniklidelse adskiller sig fra SAD med hensyn til udløserne af panik, typen af ​​symptomer, der opstår, og overbevisninger om de bagvedliggende årsager. Det er muligt at blive diagnosticeret med både panikforstyrrelse og social angstlidelse, og behandlingerne kan eller ikke være de samme for begge lidelser.

Mens personer med panikforstyrrelse og social angstlidelse kan dele lignende undvikelsesmønstre og opleve nogle af de samme symptomer, er en afgørende forskel, at personer med panikforstyrrelse ofte føler sig bedre i nærværelse af en betroet følgesvend, mens dette kan forårsage dem med SAD at føle mere angst.

Generaliseret angstlidelse

Hvis du lider af generaliseret angstlidelse (GAD), har din bekymring tendens til at være bred og generel, snarere end fokuseret på sociale eller præstationssituationer. Du kan muligvis bekymre sig om økonomi, dit job, global opvarmning, familieproblemer eller noget antal ting. Din bekymring holder dig nok vågen om natten og kan formere sig til fysiske symptomer som spændingshovedpine eller migræne. Folk med social angstlidelse er derimod normalt begrænset til at føle angst om sociale og præstationssituationer.

Depression

Der er et etableret forhold mellem depression og social angstlidelse. Hvis du er blevet diagnosticeret med SAD, er du mere tilbøjelig til at udvikle depression senere i livet.

Derudover søger mennesker, der lider af både depression og social angst, ofte kun efter hjælp til depression, selvom de måske har haft alvorlig social angst i mange år. Desværre vil behandling af depression uden at behandle underliggende social angst ikke være så effektiv. Derfor er det vigtigt at dele alle dine symptomer med din læge, og at læger skal være opmærksomme på mulige tegn på social angstlidelse.

Alkoholisme

Hvis du lider af social angstlidelse, er du mere tilbøjelig til også at lide af alkoholisme. Ofte begynder folk med SAD at drikke for at klare sig - men i sidste ende bliver det et problem i sig selv. Hvis du har både social angstlidelse og alkoholisme, skal behandlingen skræddersys til din unikke situation for at løse begge problemer.

Spiseforstyrrelser

Social angstlidelse og spiseforstyrrelser, såsom anoreksi nervosa, bulimia nervosa og binge spiseforstyrrelse kan undertiden diagnosticeres sammen. Frygt for at spise offentligt er et almindeligt symptom, men de typer adfærd og motivation, der ligger til grund for det, er helt forskellige. For eksempel kan folk med anoreksi frygte at blive dømt for overspisning og kan flytte mad rundt på deres tallerken, mens en person med SAD kan frygte at spilde en drink eller have rystet hænder, mens de spiser.

Skizofreni

Mens comorbid SAD og skizofreni har fået mindre opmærksomhed, er der nogle tegn på øget risiko for social angstlidelse blandt dem med skizofreni. For dem med skizofreni og SAD kan livskvaliteten sænkes.

Et ord fra Verywell

Hvis du er blevet diagnosticeret med social angstlidelse sammen med en anden comorbid lidelse, vil din læge bestemme det bedste behandlingsforløb for at klare det komplekse samspil mellem dine symptomer. For at få den bedst mulige behandling, skal du sørge for at dele alle dine symptomer under diagnosen, så du får et komplet billede af dine forhold.