Behandling af depression med remeron (mirtazapin)

Remeron (mirtazapin) er et atypisk antidepressiv middel, der er godkendt af US Food and Drug Administration (FDA) til behandling af alvorlig depressiv lidelse hos voksne. Remeron virker ved at øge produktionen af ​​serotonin og norepinephrin, to neurotransmittere, der vides at påvirke humør og kognition. Mens det er effektivt til behandling af MDD, er Remeron ikke vant til at behandle depression relateret til bipolar lidelse.

På trods af disse fordele udgør Remeron en øget risiko for selvmordstanker og handling hos børn, teenagere og unge voksne. Af denne grund er Remeron ikke almindeligt ordineret til nogen under 18 år, medmindre de potentielle fordele ses at opveje risiciene.

Indikationer

Remeron er indiceret til behandling af klinisk depression. En alvorlig depressiv episode defineres som en fremtrædende og vedvarende tilstand, hvor du føler dig deprimeret eller har dybe følelser af uro (dysforia) i mindst to uger.

MDD er pr. Definition en tilstand, der forstyrrer din evne til at fungere normalt, og en som skal ledsages af mindst fem af de følgende ni symptomer:

• Deprimeret humør
  • Tab af interesse for sædvanlige aktiviteter
  • Væsentlige ændringer i vægt og / eller appetit
  • Søvnløshed eller hypersomnia (overdreven søvn)
  • Psykomotorisk agitation eller retardation
  • Øget træthed
  • følelser af skyld eller værdiløshed
  • Langsom tænkning eller nedsat koncentration
  • Selvmordstanker eller et selvmordsforsøg

Kender du advarselssignalerne om depression?

Dosis

Remeron er tilgængelig i tabletform i doser på 15, 30 og 45 milligram (mg). Det er også tilgængeligt i samme doser som en opløselig tablet. Generisk mirtazapin leveres også i en 7, 5 milligram tablet.

Den anbefalede dosering for voksne med MDD er som følger:

• Indledende dosis: Start med 15 mg en gang dagligt, normalt taget før sengetid for at minimere symptomerne. Remeron kan tages med eller uden mad.
  • Vedligeholdelsesdosis: Forøg medicinsk dosis hver en til to uger, indtil den ønskede effekt er opnået. Du bør aldrig tage mere end 45 mg dagligt.
  • Seniorer 65 og ældre: Lægere doser kan ordineres på grund af den øgede risiko for nedsat nyrefunktion hos ældre voksne. Regelmæssige nyrefunktionstest skal udføres for at undgå toksicitet og nyresvigt.

Remeron er ikke blevet bekræftet for at være sikkert hos børn eller teenagere under 18 år. Hvis Remeron anbefales til en yngre person, spørg, hvilke andre behandlingsmuligheder der er til rådighed, og / eller søg en anden udtalelse for at give et fuldt informeret valg.

Stop aldrig med at tage Remeron uden at tale med din læge. Stop pludselig kan forårsage abstinenssymptomer, herunder angst, tremor, opkastning og en gennemsigtig hudfølelse.

Hvad man kan forvente af antidepressiv tilbagetrækning

Bivirkninger

Der er almindelige bivirkninger forbundet med alle antidepressive lægemidler. Mens mange går væk alene på få dage eller uger, kan andre fortsætte og blive utålelige. De mest almindelige bivirkninger forbundet med Remerons brug omfatter:

• søvnighed
  • Øget appetit
  • Vægtstigning (7 procent vinder i gennemsnit)
  • svimmelhed
  • Forstoppelse
  • Tør mund (xerostomi)
  • Unormale, levende drømme

Interessant forekommer sedation ofte ved lavere doser (15 mg) end højere. Derfor vælger nogle læger at starte behandlingen med 30 mg doser for at minimere beroligende effekt.

Hvis bivirkninger forværres eller vedvarer i mere end to uger, skal du kontakte din læge.

Ikke almindelige bivirkninger

Remeron udgør en lille risiko for at forårsage agranulocytose, en tilstand, hvor dit antal hvide blodlegemer reduceres, hvilket gør det vanskeligere at bekæmpe infektion. Andre mindre almindelige bivirkninger omfatter:

• Hyponatremi (lavt natriumnatrium)
  • Serotoninsyndrom
  • Stevens-Johnson syndrom (en potentielt livstruende lægemiddelreaktion præget af store, skrælleblærer)
  • Anafylaksi (en potentielt livstruende allergisk allergi)

Ring 911, hvis du udvikler elveblest, udslæt, vejrtrækningsbesvær, lynhår, forvirring, hurtig hjertefrekvens eller hævelse af ansigt, hals eller tunge efter at have taget Remeron.

Black Box Warning

FDA har udstedt en sort boks advarsel i 2005 rådgive læger og patienter om den øgede risiko for selvmord hos børn, teenagere og voksne under 24 år, der tager Remeron. Risikoen er højere, hvis du eller nogen i din familie har en historie med bipolar lidelse.

Ring til din læge eller søge akut behandling, hvis du oplever nogen af ​​følgende:

• Selvmordstanker eller handlinger
  • Tanker om at dø
  • Aggressiv eller voldelig adfærd
  • Ny eller forværret angst
  • Nyt eller forværret panikanfald
  • Forværring af depression
  • Manisk adfærd og manglende evne til at sove
  • Taler hurtigere og mere frenetisk end normalt
  • Handler om farlige impulser
  • Enhver usædvanlig ændring i humør, tanker eller adfærd

Den 2. maj 2007 beordrede FDA, at alle antidepressiva skal have en udvidet sort boks advarsel, der rådgiver forbrugerne om den øgede risiko for selvmordssymptomer hos unge voksne 18-24, samt børn under 18 år.

Kontraindikationer

Remeron er kontraindiceret hos personer med en kendt overfølsomhed over for mirtazapin. Remeron bør heller ikke anvendes sammen med en anden klasse af antidepressiva, kendt som monoaminoxidasehæmmere (MAO), som omfatter:

• Eldepryl (selegilin)
  • Marplan (isocarboxazid)
  • Nardil (phenelzin)
  • Parnat (tranylcypromin)
  • Zyvox (linezolid)

Omvendt, hvis du holder op med at tage Remeron, skal du vente mindst 14 dage før du starter en MAO-hæmmer. Samtidig brug af Remeron og en MAO-hæmmer har været kendt for at udløse alvorlige og undertiden dødelige reaktioner, herunder tremor, muskelstivhed, anfald og hypertermi (høj kropstemperatur) og koma.

Antibiotikumet Zyvox (linezolid) og intravenøst ​​methylenblåt (anvendes til behandling af iltproblemer i blodet) bør undgås på grund af øget risiko for serotoninsyndrom.

Drug Interactions

Der er et stort antal stoffer, der vides at interagere med Remeron. I nogle tilfælde kan det coadministrerede lægemiddel forøge koncentrationen af ​​Remeron i blodet og sammen med det alvorligheden af ​​bivirkninger.

Andre, især Tegretol (carbamazepin) og Dilantin (phenytoin), har den modsatte virkning. Andre kan stadig forbedre de psykoaktive virkninger af Remeron, hvilket forårsager øget døsighed og svimmelhed.

Blandt nogle af de stoffer, der vides at interagere med Remeron, er:

• Alkohol
  • Antikoagulanter såsom coumadin (warfarin)
  • Antidepressiva, såsom Anafranil (clomipramin), Asendin (amoxapin), Aventy (nortriptylin), Elavil (amitriptylin), Norpramin (desipramin), Surmontil (trimipramin), Tofranil (imipramin) og Vivactil (protriptylin)
  • Antifungale midler som Nizoral (ketoconazol)
  • Buspiron
  • Dilantin (phenytoin)
  • Erythromycin
  • Fentanyl
  • Lithium
  • Migrænemedicin såsom Axert (almotriptan), Relpax (eletriptan), Frova (frovatriptan), Amerge (naratriptan), Maxalt (rizatriptan), Imitrex (sumatriptan) og Zomig (zolmitriptan)
  • rifampin
  • Selektive serotoninoptagelseshæmmere (SSRI'er) såsom Celexa (citalopram), Lexapro (escitalopram), Luvox (fluvoxamin), Prozac (fluoxetin), Paxil (paroxetin) og Zoloft (sertralin)
  • Selektive serotonin- og norepinephrinreaktionshæmmere (SNRI'er) såsom Cymbalta (duloxetin), Effexor (venlafaxin) og Pristiq (desvenlafaxin)
  • St. John's Wort
  • Tagamet (cimetidin)
  • Tegretol (carbamazepin)
  • Ultram (tramadol)
  • Valium (diazepam)

Rådgive din læge om enhver medicin du tager, herunder over-the-counter medicin, kosttilskud og urtemedicin. I nogle tilfælde kan en dosisjustering overvinde interaktionen; i andre kan lægemiddel substitution være nødvendig.

Andre overvejelser

Remeron er klassificeret som et C-lægemiddel under graviditet, hvilket betyder, at der ikke er tilstrækkelige kliniske undersøgelser hos mennesker, men at dyreforskningen har vist en øget risiko for bivirkninger. Lav fødselsvægt blev almindeligt citeret.

Det vides heller ikke, om Remeron overføres i modermælk, og hvad der eventuelt har effekt på ammende barn.

Fordi dyreforsøg ikke altid svarer til de samme resultater hos mennesker, er det vigtigt at tale med din læge om både de potentielle risici og potentielle fordele ved Remeron.

Tag antidepressiva under graviditet