Behandling af psykomotorisk omrøring i bipolar lidelse

Psykomotorisk agitation er en stigning i formålsløs fysisk aktivitet, der ofte er forbundet med depressive og maniske episoder af bipolar lidelse. Det er et klassisk symptom, at de fleste mennesker nemt forbinder med mani: rastløshed, pacing, tapping af fingre, dashing om meningsløst eller pludselig at starte og stoppe opgaver. Mens psykomotorisk agitation kan tage mange former og variere i sværhedsgrad, er det en indikation af en mental spænding, der ikke kan styres, og en der manifesterer sig fysisk med frenetisk aktivitet.

Årsager

Selvom betingelsen ikke er godt forstået, erkender vi, at psykomotorisk agitation er et integreret træk ved ikke kun bipolar lidelse, men også andre mentale og fysiologiske tilstande, herunder:

• Posttraumatisk stresslidelse (PTSD)
  • Angstanfald
  • Angst lidelse
  • Alkohol tilbagetrækning
  • klaustrofobi
  • Parkinsons sygdom
  • Traumatisk hjerneskade
  • demens
  • Psykoaktivt stofbrug

Psykomotorisk agitation i bipolar lidelse

Funktionerne ved psykomotorisk agitation kan ændre sig, undertiden subtilt, baseret på den type episode, som et bipolært individ oplever:

• Under en manisk episode vil psykomotorisk agitation normalt være ledsaget af racing tanker eller "idéflyvning". Når dette sker, bliver tanker og følelser ofte så overvældende, at de bogstaveligt talt kanaliseres ind i fysisk bevægelse. Denne agitation er almindeligt ledsaget af noget, der er kendt som presset tale, en slags frenzied, hurtig-ild talende, der kan ramme på babbling.
  • Under en manisk eller hypomanisk episode med blandede træk vil mennesker med bipolar lidelse opleve depression sammen med agitation og angst, der kommer med mani. Det er en periode med øget sårbarhed, hvor en person kan virke mere irritabel og følelsesmæssigt skrøbelig end i en manisk fase.
  • Under en depressiv episode kan agitation forekomme modstridende mod den følelsesmæssige tilstand, men er faktisk et fælles træk ved denne fase. I stedet for at være et udtryk for manisk adfærd, er den psykomotoriske agitation brændt af angst og hjælpeløshed, som man selvfølgelig føler under en alvorlig depression.

Behandling

Når man står over for psykomotorisk agitation, er det vigtigt at undersøge alle mulige årsager, før man ordinerer medicin for at behandle det. I nogle tilfælde kan de stoffer, der bruges til at stabilisere stemninger under en depression, forårsage ekstrem angst og i nogle tilfælde selvmordstanker.

På andre tidspunkter kan en begivenhed, eksisterende tilstand eller sygdom, der ikke er relateret til bipolar lidelse, have udløst responsen. I sidste ende er det vigtigt at aldrig tage antagelser, uanset om du er den person, der lever med bipolar lidelse eller en elsket, der klare de undertiden ekstreme følelsesmæssige ændringer.

Når alle andre spørgsmål er udelukket, vil behandlingen fokusere på den gradvise reduktion af angst ved hjælp af medicin, rådgivning, selvhjælpsteknik eller en kombination af ovenstående.

Antikonvulsiver eller humørstabiliserende lægemidler kan være særligt nyttige under en manisk fase. I modsætning hertil kan atypiske antipsykotika ofte hjælpe, når der opstår agitation under en depressiv episode. Anti-angst medicin såsom benzodiazepiner kan ordineres for at hjælpe med at håndtere generel angst.

Udover lægemiddelbehandling anses kognitiv (talk) terapi for vigtig i behandlingen af ​​angstlidelser. Selvhjælpsteknikker kan omfatte meditation, motion, yoga, åndedrætsøvelser, musikterapi og undgåelse af enhver følelsesmæssig trigger kendt for at forårsage angst.