Trilafon (perphenazin) bivirkninger

Trilafon (perphenazin) er et antipsykotisk middel i en klasse kaldet phenothiaziner, der er godkendt til brug ved behandling af skizofreni. Det er også nogle gange foreskrevet off-label for bipolar lidelse og håndtering af alvorlig kvalme og opkastning.

Forsigtighed at tage, når du bruger Trilafon

Trilafon er et konventionelt antipsykotisk middel, også kendt som et typisk antipsykotisk middel, hvilket betyder, at det er blandt de første generation af antipsykotiske lægemidler udviklet i 1950'erne. Det betyder, at det har flere og potentielt mere alvorlige bivirkninger end nyere, atypiske antipsykotika. Stadig kan det være et godt valg til behandling for visse mennesker.

På grund af de mulige bivirkninger, der måske ikke går væk efter behandling, er det vigtigt at diskutere med din læge, hvordan fordelene ved at tage Trilafon kan opveje risikoen. Din læge vil sandsynligvis overvåge dig forholdsvis tæt, hvis du er på Trilafon og nedsætter eller stopper din dosis, hvis du viser tegn på nogle af disse negative virkninger.

Almindelige bivirkninger af Trilafon

Tjek med din læge, hvis nogen af ​​de følgende bivirkninger ikke går væk eller er generende:

• Forstoppelse
  • Mindsket svedtendens
  • svimmelhed
  • Døsighed
  • Tørhed i munden
  • Næsestop

Mindre almindelige bivirkninger

Andre bivirkninger, der er mindre almindelige, kan forekomme:

• Ændringer i menstruationsperioden
  • Mindsket seksuel evne
  • Øget hudfølsomhed over for sollys (hududslæt, kløe, rødme eller anden misfarvning af huden eller alvorlig solskoldning)
  • Hævelse eller smerter i bryster
  • Usædvanlig udskillelse af mælk
  • Vægtøgning

Alvorlige bivirkninger

Hvis du har nogen af ​​disse alvorlige bivirkninger, skal du straks kontakte din læge.

De omfatter:

• Tardiv dyskinesi, en bevægelsesforstyrrelse, der kan forekomme og må ikke gå væk, når du holder op med at bruge medicinen. Tegn på tardiv dyskinesi omfatter fine, ormlignende bevægelser i tungen eller andre ukontrollerede bevægelser i munden, tungen, kinderne, kæben eller arme og ben.
  • Alvorlig muskelstivhed
  • Feber
  • Usædvanlig træthed eller svaghed
  • Hurtigt hjerteslag
  • Vanskelig eller hurtig vejrtrækning
  • Øget svedtendens
  • Tab af blærekontrol
  • kramper
  • Mindsket tørst
  • Forvirring
  • Øjenpine
  • Hurtigt hjerteslag eller uregelmæssig puls
  • Udslæt eller elveblest
  • Højt eller lavt blodtryk
  • Stram hals
  • Vision tab
  • Hævelse i øjnene, ansigtet, munden, læberne, tungen, halsen, arme, hænder, fødder, ankler eller underben
  • Kløe
  • Usædvanligt lys hud
  • Usædvanlig træthed eller svaghed

Bivirkninger af tilbagetrækning

Potentielle bivirkninger ved tilbagetrækning fra Trilafon omfatter:

• svimmelhed
  • Kvalme og opkast
  • Mavesmerter
  • Bevæbning af fingre og hænder
  • Tardive dyskinesi symptomer, såsom lip smacking eller puckering, puffing af kinder, hurtig eller fin, ormlignende bevægelser af tungen, ukontrollerede tyggebevægelser eller ukontrollerede bevægelser af arme eller ben

Hvis du har nogen af ​​disse symptomer, skal du kontakte din læge.

Andre medicinske muligheder for bipolar lidelse

Medikamenter, der typisk anvendes til bipolar lidelse, kan omfatte:

• Humørstabilisatorer. Disse omfatter medicin som Lithobid (lithium), Depakote (divalproex natrium), Tegretol (carbamazepin) og Lamictal (lamotrigin), og er ordineret for at hjælpe med at balancere dine humør.
  • Antipsykotika. Nyere valg omfatter Zyprexa (olanzapin), Risperdal (risperidon), Abilify (aripiprazol) og Seroquel (quetiapin). Et antipsykotisk lægemiddel kan tilføjes til din behandlingsplan, hvis du stadig har mania og depressive symptomer.
  • Antidepressiva . Din læge kan lægge dig på et antidepressivt middel for at minimere virkningerne af dine depressive symptomer. Typiske valg omfatter Prozac (fluoxetin), Celexa (citalopram), Zoloft (sertralin), Paxil (paroxetin), Lexapro (escitalopram), Effexor (venlafaxin), Cymbalta (duloxetin) og Wellbutrin (bupropion).
  • Anti-angst medicin. Disse medicin kan ordineres til at hjælpe med angst og søvnproblemer.