Forståelse af børn med ADHD

ADHD er ofte misforstået.

Fra diagnose og afprøvning til ADHD-behandlinger bliver mange forældre forvirret af al information, og meget af den misinformation, der er tilgængelig om ADHD.

Hvis du tager et skridt tilbage og kigger på ADHD, ligesom du gør en anden kronisk barndomstilstand, som astma, diabetes eller epilepsi, så vil du få en meget lettere tid til at forældre dit barn med ADHD og få hjælp.

Symptomerne på ADHD er normalt grupperet i tre hovedkategorier, herunder:

• har svært ved at være opmærksom ( uopmærksomheden ) og få let distraheret
  • være hyperaktiv eller "på farten" ( hyperaktivitet )
  • at være impulsiv eller gøre ting uden virkelig at tænke på dem ( impulsivitet )

Husk at mange børn kan lejlighedsvis blive distraheret eller være lidt hyperaktive. For at kunne betragtes som et ægte symptom på ADHD, bør disse symptomer også forårsage en form for forringelse, som for eksempel fører til adfærdsproblemer, skoleproblemer, problemer med at lave og holde venner mv.

typer

Børn kan have ADHD, selvom de ikke har alle symptomerne på ADHD. Det skyldes, at der er flere typer ADHD, herunder:

• ADHD, uopmærksom type - som omfatter de børn, der for det meste har symptomer på uopmærksomhed, som f.eks. Ikke er i stand til at være opmærksomme på detaljer, bliver let distraheret, glemsom osv.
  • ADHD, Hyperaktiv - Impulsiv Type - som omfatter de børn, der for det meste har symptomer på hyperaktivitet og / eller impulsivitet, som fidgeting meget, har problemer med at blive i sit sæde, taler overdrevent, er på farten, afbryder andre, har problemer med at vente på hans tur osv.
  • ADHD, kombineret type - hvis barnet har alle de store symptomer på ADHD

Mange mennesker taler om ADD og ADHD, som om de var to forskellige ting, idet de forbeholder ADHD eller opmærksomhedsunderskud hyperaktivitetsforstyrrelse for de børn, der er hyperaktive og tilføjes for dem, er det ikke. Både ADD og ADHD er simpelthen generiske vilkår for opmærksomhedsunderskud hyperaktivitetsforstyrrelse selv og beskriver ikke rigtig den type ADHD en person har.

Diagnose

Forældre, der søger en hurtig test for ADHD, bliver skuffede. Desværre er der ingen blodprøve, røntgen eller anden ADHD-test. I stedet vil dit børns børnelæge teste dit barn til ADHD ved at:

• spørger barnets forældre åbne spørgsmål og fokuserede spørgsmål i et interview
  • levere spørgeskemaer og ADHD symptom checklister eller ADHD rating skalaer for forældre og lærere
  • evaluering af barnet for andre sameksistente tilstande, såsom adfærdssygdomme, oppositional defiant lidelse, depression, angst og indlæringsvanskeligheder

Andre ADHD-test er tilgængelige, men American Academy of Pediatrics udtaler, at "andre diagnostiske tests ikke er rutinemæssigt indikeret for at etablere diagnosen ADHD." Disse vil omfatte regelmæssig screening for høje blyniveauer, rutinemæssige skildroidfunktionstestning, hjernedannelsesundersøgelser (MR, CT, SPECT, PET Scans osv.), Elektroencefalografi (EEG) eller kontinuerlige præstationsprøver (CPT'er).

Din børnelæge er et godt sted at starte, når du er bekymret for, at dit barn har ADHD, men andre sundhedspersonale, der udfører ADHD-test, omfatter børnepsykologer og børnepsykiatere.

Behandling

Selv om der synes at være mange ADHD-behandlinger, som du kan bruge til at behandle dit barn med ADHD, anbefales kun to typer af det amerikanske Academy of Pediatrics. Disse anbefalede ADHD-behandlinger er ADHD-medicin, herunder stimulanter og ikke-stimulerende midler og adfærdsterapi.

AAP udtaler, at adfærdsterapi kan omfatte "overordnet træning i adfærdsterapi og indlæring i klasseværelset", og fokusere enten på "barnets adfærdsproblemer og vanskeligheder i familieforhold" eller på hans adfærd i klasseværelset.

Meget af stigmatiseringen omkring ADHD-medicin, udover at de er stimulanter, drejer sig om de bivirkninger, de forårsager. Oprindeligt var der kun to medikamenter, Ritalin og Adderall, og de kom kun i få doser. Det betød ofte, at et barn måtte tåle eventuelle bivirkninger han havde, såsom vægttab, søvnløshed eller endog personlighedsændringer, hvis han ønskede at fortsætte med at tage medicinen.

Heldigvis er der nu et langt større valg i ADHD medicin og hver er tilgængelig i en bred vifte af doser. Dette gør det meget nemmere at finjustere et barns dosering for at maksimere fordelene ved medicinen og minimere eller eliminere eventuelle bivirkninger.

Almindeligt anvendte ADHD-medicin omfatter:

• Methylphenidat- (eller Ritalin) -baseret

• Intuniv - forlænget frigivelse Guanfacine
    • Kapvay - forlænget frigivelse Clonidin
    • Strattera (ikke-stimulerende)

Disse medikamenter varierer i hvor lang tid de varer (kortvirkende vs langvirkende), deres bivirkninger (som kan variere fra barn til barn) og i hvilken form de er tilgængelige (kapsler, patch, piller osv.) . Hvis en ikke virker, vil din børnelæge sandsynligvis justere dosen eller skifte til en anden, indtil du finder den rigtige medicin til dit barn.

Hvis dit barns ADHD-medicin ikke fungerer godt, kan du få brug for ekstra hjælp, som kan omfatte:

• yderligere test for at bekræfte, at barnet virkelig har ADHD
  • ændringer i skolen i henhold til § 504 i rehabiliteringsloven eller IDEA-loven om personer med handicap
  • adfærdsterapi
  • få en god nats søvn

En evaluering fra en børnepsykolog og / eller en børnepsykiatriker kan være nyttig, hvis dit barn med ADHD fortsætter med at kæmpe trods effektiv behandling.