Forståelse af romantiske BPD-forhold

Borderline Personal Disorder (BPD) -relationer er ofte kaotiske, intense og konfliktbelastede, og det kan især være tilfældet for romantiske BPD-relationer.

Hvis du overvejer at starte et forhold med nogen med BPD eller er i en nu, skal du uddanne dig selv om lidelsen og hvad du kan forvente. Ligeledes, hvis du er blevet diagnosticeret med BPD, kan det være nyttigt at tænke over, hvordan dine symptomer har påvirket dine romantiske forhold.

Virkningen af ​​symptomer

I den diagnostiske og statistiske manual for psykiske lidelser (DSM-5) henviser ressourcehospitalansatte til diagnosticering, symptomer på BPD omfatter "intense, ustabile og modstridte personlige forhold".

I det væsentlige er folk med BPD ofte bange for, at andre vil forlade dem. Men de kan også skifte pludselig for at føle sig forvirret og bange for intimitet, hvilket får dem til at trække sig fra relationer. Resultatet er en konstant frem og tilbage mellem krav til kærlighed eller opmærksomhed og pludselig tilbagetrækning eller isolation.

Et andet BPD-symptom, der især påvirker relationer, kaldes overgivelsesfølsomhed. Dette kan føre dem med BPD til konstant at se på tegn på, at nogen kan forlade dem og til at fortolke selv en mindre begivenhed som et tegn på, at overgivelsen er overhængende. Følelserne kan resultere i kæmpe anstrengelser for at undgå nedlæggelse, såsom indlæg, offentlige scener, og endda fysisk forhindre den anden person i at forlade.

En anden almindelig klage af kære i grænserelationer ligger. Mens løgn og bedrag er ikke en del af de formelle diagnostiske kriterier for BPD, siger mange kære, at lyve er en af ​​deres største bekymringer; Det kan skyldes, at BPD får folk til at se tingene meget anderledes end andre.

Impulsiv seksualitet er et andet klassisk symptom på BPD, og ​​mange mennesker med BPD kæmper med seksualitetsproblemer. En stor procentdel af personer med BPD oplevede også seksuelt misbrug af seksuelt misbrug, hvilket kan gøre sex meget kompliceret.

Endelig andre symptomer på BPD, herunder impulsivitet, selvskader og dissociative symptomer, som kan have en indirekte indvirkning på grænseforbindelserne.

For eksempel, hvis en elsket med BPD engagerer sig i impulsiv adfærd som at gå på udgifter, kan det medføre stor stress i familien. Desuden kan selvmordsbevægelser være skræmmende for romantiske partnere og kan introducere masser af stress i forholdet.

Hvilken forskning siger

Forskning har bekræftet, at personer med BPD har tendens til at have meget stormfulde romantiske forhold præget af stor tumult og dysfunktion. For eksempel viste en undersøgelse, at kvinder med BPD-symptomer rapporterede større kronisk relativ stress og hyppigere konflikter. Desuden er jo mere alvorlige en persons BPD-symptomer, mindre tilfredshed, deres partnerrapporter.

Desuden har forskning også vist, at BPD-symptomer er forbundet med et større antal romantiske relationer over tid, og en højere forekomst af uplanlagte graviditeter hos kvinder. Folk med BPD har også tendens til at have flere tidligere partnere og har tendens til at opsige flere relationer i deres sociale netværk end folk uden personlidelser. Dette tyder på, at romantiske forhold til mennesker med BPD er mere tilbøjelige til at ende i en sammenbrud.

Endelig har undersøgelser med hensyn til sex vist, at kvinder med BPD har mere negative holdninger til sex, er mere tilbøjelige til at føle sig presset til at have sex med deres partner og er mere ambivalente over sex end kvinder uden BPD. Desværre er der ikke gjort nogen forskning om seksualitet hos mænd med BPD.

Start et romantisk forhold

I betragtning af alle de vanskeligheder, der findes i BPD-relationer, hvorfor skulle nogen starte et forhold med nogen med uorden? For det første er det vigtigt at huske på, at på trods af disse intense og forstyrrende symptomer er folk med BPD ofte gode, venlige og omsorgsfuldt individer. Ofte har de mange positive kvaliteter, der kan gøre dem til store romantiske partnere noget af tiden.

Desuden kan mange mennesker, der har været i et romantisk forhold til en person med BPD, tale om, hvor sjov, spændende og passioneret en BPD-partner kan være.

Mange mennesker er tiltrukket af en BPD-partner netop fordi folk med BPD har intense følelser og et stærkt ønske om intimitet.

Kan du lave et romantisk BPD-forhold sidst?

De fleste BPD-forhold går gennem en bryllupsrejseperiode. Mennesker med BPD vil ofte rapportere, at de i begyndelsen af ​​et nyt romantisk forhold sætter deres nye partner "på en piedestal" og nogle gange føler at de har fundet deres perfekte match, en sjælefamilie, der vil redde dem fra deres følelsesmæssige smerter. Denne form for tænkning kaldes "idealisering".

Denne bryllupsrejse periode kan også være meget spændende for den nye partner. Det er jo rigtig dejligt at få nogen til at føle sig så stærkt om dig og at føle, at du er nødvendig.

Problemer begynder at opstå, men når virkeligheden sætter sig i. Når en person med BPD indser, at hendes nye partner ikke er fejlfri, kan det billede af den perfekte (idealiserede) søsterskamme komme ned. Fordi folk med BPD kæmper med dikotom tænkning eller kun ser sorte ting i sort / hvid, kan de have problemer med at erkende, at de fleste mennesker gør fejl, selv når de mener det godt. Som følge heraf kan de hurtigt gå fra idealisering til devaluering (eller tænke på, at deres partner er en forfærdelig person).

Nøglen til at opretholde et forhold til en person med BPD er at finde måder at klare disse cyklusser på og opmuntre din BPD-partner til at få professionel hjælp til at reducere disse cyklusser. Nogle gange hjælper partnere i BPD-relationer med parterapi.

Parrådgivning for BPD-forhold

Forvaltning af et romantisk forhold

Udover parterapi, for den person med BPD, er der terapier, der har vist sig at være effektive med hensyn til at hjælpe med relationer:

• Dialektal adfærdsterapi (DBT): DBT er en form for kognitiv adfærdsterapi, der relaterer en persons tankegang til deres adfærd. Der er fire hovedfærdigheder undervist i DBT, og en af ​​dem styrer interpersonelle færdigheder.
  • Mentaliseringsterapi (MBT): MBT er en terapi, der indebærer at undersøge dine nuværende følelser og derefter se, hvordan de er knyttet til dine adfærd eller handlinger.
  • Medicin: Der er i øjeblikket ingen medicin godkendt til behandling af BPD, men de er undertiden foreskrevet af læger for at hjælpe med at forbedre interpersonelle relationer. Forskning tyder på, at visse lægemidler kan hjælpe en person med at styre deres vrede, impulsivitet og depression. På den note er det imidlertid vigtigt at veje omhyggeligt bivirkningerne af en medicin med den potentielle fordel.

Opbryde et romantisk forhold

Mange problemer kan opstå, når et BPD-forhold slutter. Fordi folk med BPD har en intens frygt for overgivelse, kan en opbrud lade dem føle sig helt desperate og ødelagte. Selv om et forhold er usundt, kan en person med BPD ofte have problemer med at lade forholdet gå. Dette gælder især for langsigtede partnerskaber eller ægteskaber.

Derfor er det en god idé at have et supportnetværk til dig og din partner, især hvis der opstår en sammenbrud, og dette netværk omfatter ofte en mental sundhedsperson og / eller terapeut.

Et ord fra Verywell

På en positiv og endelig note, husk at prognosen for BPD er god. Dette betyder, at mens de fleste mennesker med BPD oplever resterende symptomer selv efter tid og behandling, er der på længere sigt håb om, at dit forhold til din elskede kan fungere.