Forstå symptomerne på bipolar mani

Mani og hypomani er faser af bipolar lidelse præget af forhøjede "højder" i humør og adfærd, der står i skarp kontrast til den depressive "lows" af den følelsesmæssige cyklus.

Mani er en facet af type I bipolar lidelse, hvor stemningstilstanden er unormalt forøget og ledsaget af hyperaktivitet og nedsat søvnbehov. I modsætning hertil er hypomani (ofte beskrevet som "mani-lys") en type II bipolar lidelse, som hverken har rækkevidden eller sværhedsgraden af ​​symptomer, som klassisk mani har.

Hvis den ikke behandles, kan bipolar mani spinde ud kontrollen og påvirke din evne til at fungere på daglig basis. At anerkende symptomerne er det første skridt i retning af at finde den rette behandling og pleje.

Symptomer

Udseendet af et eller to symptomer på mani betyder ikke nødvendigvis, at du har bipolar lidelse. Der kan være andre forklaringer til din pludselige forandring i humør, herunder et følelsesmæssigt traume, en hjerneskade, en lægemiddelreaktion eller en udiagnostiseret angstlidelse.

I stort set kan bipolar mani karakteriseres af nogle eller alle følgende egenskaber:

• Humørsvingninger
  • Pludselige ændringer i energi og aktivitet
  • Taleforstyrrelser
  • Svækket dom
  • Ændringer i tankemønstre
  • Udvikling af psykose

Du ville ikke nødvendigvis have alle disse funktioner til at blive diagnosticeret som manisk eller hypomanisk. I stedet vil din læge gennemgå dine symptomer og se om de opfylder kriterierne i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM) udstedt af American Psychiatric Association.

Hvis du oplever maniske symptomer, der forringer din evne til at fungere, skal du finde en mental sundhedspersonel i dit område, der er i stand til at diagnosticere dine symptomer og tilbyde behandling, hvis det er nødvendigt. Du kan bede din læge om henvisning eller kontakte NAMI-hotline på 800-950-NAMI fra mandag til fredag ​​kl. 10.00 til 18.00 Eastern Time.

Diagnose

Ifølge DMS kan bipolar mani diagnosticeres, hvis du oplever mindst tre af følgende symptomer i ikke mindre end en uge:

• Reduceret behov for søvn
  • Øget talehastighed
  • Flyvning af ideer
  • At være let distraheret
  • Højt selvværd
  • Øget interesse for målorienterede aktiviteter
  • Psykomotorisk agitation (såsom pacing eller håndvridning)
  • En øget udøvelse af risikable eller farlige aktiviteter

For bedre at forstå karakteren af ​​disse symptomer, skal du undersøge de rodadfærd, der karakteriserer bipolar mani.

Humørsvingninger

Humørsvingninger karakteriseres af en pludselig udbrud af aktivitet, der ofte beskrives som værende overdimensionerede eller større end livet. Disse ændringer ville være langvarige snarere end forbigående og være ukarakteristiske for din naturlige stemningstilstand.

• Extreme excitability
  • Et ekspansivt humør
  • Grandiosity og imperiousness
  • Pludselig skifter til ekstrem irritation, fjendtlighed eller endog vrede

Ændringer i energi

Det er en ting at have en pludselig rush af energi; det er en anden, når energien er ubarmhjertig, langvarig og overvældende. Som med humørsvingninger vil den pludselige opståen af ​​energi ikke betragtes som normal og kan slukke så hurtigt som den var tændt.

Symptomer kan omfatte:

• Et nedsat søvnbehov med lidt tilsyneladende træthed
  • En pludselig stigning i målorienterede aktiviteter (som et projekt, der skal gøres for at udelukke andre aktiviteter)
  • Rastløshed og manglende evne til at forblive stille
  • Vedholdende og ofte formålsløs bevægelse

Taleforstyrrelser

Taleforstyrrelser er nok den nemmeste måde at genkende en manisk episode på. En person kan beskrives som at have en "motor mund" og være vanskelig eller endog umulig at afbryde.

Taleforstyrrelser kan omfatte:

• Hurtig, presset tale (som om du ikke kan få nok ord i)
  • Samstemmende tale (ofte beskrevet som vandrende og vedholdende)
  • Clang foreninger (en alvorlig tilstand, i hvilke ord der ligner hinanden, grupperes sammen, selvom de ikke giver mening)

Forringet dom

Forringet dømmekraft kan ofte gå glip af tilfældige observatører, der kan afvise adfærd som enten et øjeblikkeligt bortfald eller en pludselig udbrud af generøsitet, lidenskab, dristig eller godwill. Til tider kan opførslen være risikabelt, skadeligt eller endog farligt.

Eksempel omfatter:

• Uheldig humor og brash adfærd
  • Ekstrem impulsivitet (herunder spil og risikooptagelse)
  • En tilsyneladende mangel på indsigt i konsekvenserne af en handling
  • Rarale og ekstravagante udgifter (herunder overdådige gaver på venner, afslappede bekendtskaber og endog fremmede)
  • Hypersexualitet og seksuelt provokerende adfærd

Ændringer i tankemønstre

Ændringer i tankemønstre ses let af dem med hvem personen har regelmæssige interaktioner. De kan manifestere som en pludselig udbrud af kreativ indsigt eller forekomme brudt og uanstændigt.

Eksempel omfatter:

• Forbedret kreativitet eller opfindsomhed (ofte opfattet som et "gennembrud" eller en epifanie)
  • Flight of Ideas (en hurtig rækkefølgen af ​​tanker, der skyder fra idé til næste)
  • Racing tanker (en hurtig strøm af tanke, ofte gentagne)
  • Et øget fokus på religion eller religiøs aktivitet
  • Disorientation eller misforstået tænkning

psykose

Psykose er en alvorlig manifestation af bipolar lidelse, som kan påvirke mennesker i en manisk eller depressiv stemningstilstand. Psykose er defineret som en pause fra virkeligheden, som typisk kræver medicinsk behandling og indlæggelse. Det er ikke en funktion man ville forvente at se i en hypomanisk fase.

Symptomer kan omfatte:

• Hallucinationer (høre, se, lugte, røre eller føle ting, der ikke er egentlige)
  • Delusions (tro på ting, der ikke er ægte)
  • Paranoia (frygter ting, der ikke er ægte)

Symptomerne på psykose har tendens til at matche stemningen. Hvis det sker i en manisk fase, kan du tro at du har specielle kræfter og engagerer sig i hensynsløs adfærd. Hvis bipolar psykose opstår under en depressiv episode, kan du tro på, at nogen er ude for at skade dig.