De forskellige typer af humørsygdomme

En stemningsforstyrrelse, også betegnet som en affektiv lidelse, er en tilstand, der alvorligt påvirker dit humør og dets relaterede funktioner. Mood lidelse er et bredt begreb, der bruges til at omfatte alle de forskellige typer af depression og bipolar lidelse, som begge påvirker dit humør. Hvis du har symptomer på en stemningsforstyrrelse, kan dine humør strække sig fra ekstremt lavt (deprimeret) til ekstremt højt eller irritabelt (manisk).

Typer af humørsygdomme

Med den seneste opdatering af Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-V) i 2013, er humørsygdomme nu adskilt i bipolar lidelse og depressive lidelser.

Generelt omfatter hovedtyperne af humørsygdomme:

• Major depressiv lidelse: Dette er det, vi ofte hører om som alvorlig depression eller klinisk depression. Det indebærer lange perioder med ekstrem tristhed, håbløshed og / eller træthed, der varer i to uger eller mere.
  • Sæsonbetinget affektiv lidelse (SAD): Denne type depression rammer normalt i de korte dage af året, hvor solen ikke er ude så lang tid.
  • Bipolar I lidelse: Også omtalt som "manisk depression", hvis du har mani, oplever du euforiske og / eller irritable humør og øget energi eller aktivitet. Under maniske episoder involverer du også jævnligt i aktiviteter, som meget kan resultere i smertefulde konsekvenser for dig og / eller andre.
  • Bipolar II lidelse: For diagnose skal du have haft mindst en episode af nuværende eller tidligere hypomani, hvilket er en mindre alvorlig form for mani og mindst en episode af nuværende eller tidligere større depression, men ingen historie om maniske episoder. Kriterierne for episoder af mani, hypomani og større depression forbliver de samme.
  • Cyclothymic disorders: Diagnose kræver et toårigt historie minimum af mange episoder af ikke-helt hypomani og ikke-ganske alvorlig depression. Det er en mindre ekstrem form for bipolar lidelse.
  • Andet: Denne ekstra kategori omfatter depression eller bipolar lidelse, der skyldes medicin, medicin, stoffer eller en medicinsk tilstand eller sygdom. For eksempel kan kronisk sygdom eller kræft føre til depression, som kan en alkoholforstyrrelse lidelse eller eksponering for visse stoffer eller toksiner.

Nye humørsygdomme

Der er tre nye depressive lidelser inkluderet i DSM-V, herunder:

• Disruptive mood dysregulation disorder: Denne depressive lidelse blev tilføjet til DSM-Vfor børn op til 18 år, der udviser vedvarende irritabilitet og hyppige episoder af ekstrem adfærdsmæssig dyskontrol, hvilket er et mønster af abnorm, episodisk og ofte voldelig og ukontrollabel social adfærd uden nogen væsentlig provokation.
  • Vedvarende depressiv lidelse: Denne diagnose skal omfatte både kronisk hoved depressiv lidelse, der har varet i to eller flere år, og hvad der tidligere var kendt som dysthymisk lidelse eller dysthymi, en lav grad af depression.
  • Premenstruel dysforisk lidelse: Denne diagnose er baseret på tilstedeværelsen af ​​specifikke symptomer i ugen før menstruationens begyndelse, efterfulgt af opløsningen af ​​disse symptomer efter starten. Symptomerne skal indeholde en eller flere af følgende: humørsvingninger, irritabilitet eller vrede, nedsat humør eller håbløshed og angst eller spænding samt et eller flere af yderligere syv symptomer med i alt mindst fem symptomer.

Symptomer

Humørsygdomme kan føre til vanskeligheder med at holde øje med livets daglige opgaver og krav. Nogle mennesker, især børn, kan have fysiske symptomer på depression, som uforklarlige hovedpine eller mavesmerter. Fordi der er forskellige typer af humørsygdomme, kan de have meget forskellige virkninger på din livsstil.

Generelt kan symptomer omfatte:

• Tab af interesse for aktiviteter, du engang havde haft
  • Spiser mere eller mindre end normalt
  • Vanskeligheder med at sove eller sove mere end normalt
  • Træthed
  • Græder
  • Angst
  • Følelse "flad", som om du bare ikke har energi til at pleje
  • Følelse isoleret, trist, håbløst og værdiløst
  • Vanskeligheder koncentrere sig
  • Problemer med at træffe beslutninger
  • Følelser af skyld
  • Irritabilitet
  • Tanker om at dø og / eller selvmord

Med humørsygdomme er disse symptomer vedvarende og i sidste ende begynder at påvirke dit daglige liv på en negativ måde. De er ikke sporadiske tanker og følelser, som alle har til tider.

Årsager

Ingen kender de nøjagtige årsager til humørsygdomme, men en række faktorer synes at bidrage til dem, og de har tendens til at køre i familier. Kemiske ubalancer i din hjerne er den mest sandsynlige årsag. Stressfulde livshændelser som død, skilsmisse eller traume kan også udløse depression, især hvis du allerede har haft det før eller der er en genetisk komponent.

Diagnose

Moodsforstyrrelser skal vurderes korrekt og behandles af en mental sundhedspersonal, som f.eks. En psykiater. Hvis du har oplevet nogen af ​​symptomerne ovenfor i mere end to uger, og de forstyrrer dit liv, især hvis du har selvmordstanker, bør du søge hjælp straks. Din læge vil være i stand til at diagnosticere dig ved at udføre en fysisk eksamen for at udelukke fysiske årsager til dine symptomer samt en psykiatrisk evaluering.

Behandling

Millioner af mennesker oplever stemningsforstyrrelser og behandles med succes, og hjælper dem med at leve en bedre livskvalitet. Behandlinger for humørsygdomme kan omfatte psykoterapi, også kendt som talk-terapi, samt medicin til at hjælpe med at regulere de kemiske ubalancer i din hjerne. En kombination af psykoterapi og medicin er ofte det bedste handlingsforløb for at få dig på vej til at føle sig bedre.