Hvad er tegnene, at du er alvorligt deprimeret?

Fordi der ikke er nogen defineret definition af, hvad alvorlig depression er, er det i en rigtig reel mening et domskald, som en læge bygger på sin træning og erfaring. Tegn og symptomer, som klinikere kan overveje, da de vurderer for alvorlig depression, omfatter:

• Psykotiske symptomer - symptomer, som indikerer, at en person har oplevet en pause fra virkeligheden, såsom vrangforestillinger og hallucinationer
  • Melankoli - dyb sorg og depression
  • Fysiske tegn og symptomer - inkluderer søvn- og appetitforstyrrelser, dårlig koncentration og hukommelse og tab af interesse for sex
  • Psykomotorisk retardation - mærkbar bremsning af både mental og fysisk aktivitet
  • Fare for selvmord - stærke tegn på selvmordstanker, som f.eks. At tale om at have lyst til at dø eller udtrykke sig truende med at dræbe sig selv

Læger kan anvende retningslinjer som dem, der er beskrevet i Diagnostisk og Statistisk Manual of Mental Disorders eller International Classification of Diseases for at hjælpe dem med at vurdere disse symptomer på en systematisk måde. Desuden kan forskere bruge kvantitative skalaer baseret på tilstedeværelsen af ​​symptomer for at udpege et afskæringspunkt for, hvad der vil blive betragtet som alvorlig depression i forbindelse med en undersøgelse. Disse metoder varierer imidlertid fra hinanden, og der er ingen fastsat måde at definere, hvad der vil blive betragtet som alvorlig depression.

Hvis du er stærkt deprimeret og selvmordsforebyggende, kan du få hjælp ved at kontakte:

• Din læge eller psykoterapeut
  • En selvmords-hotline, som f.eks. Den nationale selvmordsforebyggende livslinje på 1-800-273-TALK (1-800-273-8255)
  • 911 eller andre nødtjenester

Hvis du er bekymret for en person, der synes at være psykotisk eller er i fare for at skade sig selv, skal du forblive hos personen og straks kontakte 911 eller det relevante nødnummer for dit område.

Nogle af tegnene på, at nogen måske føler sig alvorligt deprimeret og selvmordssygdomme omfatter:

• Taler om selvmord eller ønsker at man ikke var født
  • Erhvervelse af midlerne til at begå selvmord, såsom at købe en pistol eller akkumulere et stort antal piller
  • Tilbagetrækning fra venner eller familie
  • Ekstreme ændringer i humør
  • Taler meget om død, døende og vold
  • Synes at føle sig håbløs eller fanget i ens situation
  • Brug af stoffer eller alkohol som flugt
  • Ændringer i spise- eller sovevaner
  • Engagerende i risikabel eller selvdestruktiv adfærd
  • Få dine sager i orden
  • Siger farvel som om for sidste gang