Hvad kan man forvente fra cannabis tilbagetrækning

Cannabis (marijuana) er det mest anvendte ulovlige stof. I mange år er marihuana blevet betragtet som et blødt stof, undtaget fra de sædvanlige bekymringer om afhængighed. Nylige undersøgelser har imidlertid vist, at cannabisudtagning kan og forekommer, når tunge rygsøjere afbryder brugen. Som følge heraf indgår diagnostikkriterierne for cannabisudtagning i Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, femte udgave (DSM-5).

Oversigt

Hvis du har ryget potten kraftigt i mindst et par måneder, uanset om det er et regelmæssigt mønster, i binges eller hvis du er blevet afhængig, kan du opleve cannabisudtag, hvis du pludselig holder op med at ryge. Selv om cannabisudtagning typisk varer en til to uger, oplever nogle marijuana-brugere flere uger eller måneder med tilbagetrækningssymptomer, kendt som post-acute withdrawal syndrome (PAWS).

Hvorfor post-akut tilbagetrækning syndrom kan være en hindring for genopretning

En persons erfaring med cannabisudtagning kan være helt anderledes end en anden persons, og sværhedsgraden afhænger af en lang række faktorer. Imidlertid er der visse almindelige symptomer, der normalt opstår inden for 24 til 72 timer for at standse tunge brugen.

Irritabilitet

Irritabilitet kan variere fra mild og relativt let kontrolleret irritation, overdreven vrede og endog aggression. Dette er en normal reaktion på at trække sig ud af cannabis, og ved at anvende nogle coping-strategier kan du hjælpe dig igennem denne periode:

• Bliv fysisk aktiv for at lette kroppens spændinger.
  • Lad venner og familiemedlemmer vide, at du har brug for plads.
  • Undgå situationer, som du finder fremkaldende, såsom højt, overfyldte fester.

Hvis irritabiliteten varer i mere end en uge, er det en god ide at søge støtte fra en læge, stofrådgiver og / eller psykolog, da det kan være en del af et andet problem, som din cannabisbrug var ved at maskere.

Angst

Angst kan være et symptom på både cannabisforgiftning og cannabisudtagning. De karakteristiske paranoide følelser, der opstår, når de er højt på marihuana, er velkendte blandt brugerne, men det kan være bekymrende, når angst fortsætter eller forværres, efter at du har afbrudt. Som med irritabilitet, husk at din frygt formentlig er ubegrundet og er en naturlig del af lægemiddeloptagelsen. Undgå ængstelsesfremkaldende mennesker og situationer er en god ide, som det praktiserer afslapningsteknikker, såsom meditation.

Hvis du fortsætter med at føle dig nervøs efter en uge efter afbrydelse af cannabis, skal du kontakte en læge. Cannabisbrug kan undertiden forårsage stofinduserede angstlidelser, og der kan have været et eksisterende angst problem, før du begyndte at bruge cannabis.

Sørg for at fortælle din læge om cannabis rolle i, hvordan du føler. Hvis du bare siger, at du er ivrig, kan du blive ordineret benzodiazepin beroligende midler, som kan præsentere deres eget sæt af afhængighedsproblemer. Heldigvis findes mange ikke-vanedannende farmakologiske muligheder for angst, såvel som ikke-medicinske behandlinger, såsom kognitiv adfærdsterapi (CBT).

I sjældne tilfælde af tilbagetrækning kan angst blive paranoia, hvilket kan være et symptom på et mere alvorligt psykisk problem, såsom skizofreni. Hvis du oplever forlænget paranoia, især hvis du også oplever hallucinationer eller vrangforestillinger, er det meget vigtigt at blive korrekt vurderet af en læge med ekspertise inden for stofbrugssygdomme, som f.eks. En amerikansk ABAM-certificeret læge eller en psykiater . Angst og paranoia er let forvekslet med hinanden, men med den rigtige diagnose er de begge behandles.

Depression

Depression eller følelse af overdrevent ulykkelig stemning ledsaget af flere andre symptomer, som nedsat interesse for daglige aktiviteter og koncentrationsbesvær - er en anden mulighed for cannabisudtagning. Du bør forsøge at holde dine følelser i perspektiv: Lejlighedsvis deprimerede følelser er naturlige, men det er ikke usædvanligt, at folk, der kommer fra cannabis, også bliver mere bevidste om nogle af de negative konsekvenser af deres stofbrug, hvilket kan være ganske deprimerende.

For eksempel kan mange mennesker, der ophører med marihuana efter brug i flere år, føle, at de har spildt en betydelig del af deres liv. Disse følelser er normale og kan ofte bruges til at skabe positive ændringer, du vil lave i dit liv.

Hvis følelsen af ​​depression ikke løfter efter en uge, eller hvis ændringer i dit liv virker overvældende, søg hjælp fra din læge eller en stofrådgiver. Som med andre humørsvingninger kan depression være stoffremkaldt eller eksisterende for din cannabisbrug og kan behandles. At lave livsændringer er altid udfordrende, men med den rette støtte kan det være transformativt.

Hvis du har lyst til at skade dig selv eller andre, skal du ringe til 911 eller gå til nærmeste beredskabsrum.

Soveproblemer

Søvnproblemer, som søvnløshed (har problemer med at sove eller opholde sig i søvn) og har usædvanligt livlige eller forstyrrende drømme, er almindelige under cannabis tilbagetrækning, men forskellige strategier, som at etablere sovritualer og undgå koffein, kan hjælpe.

Fysiske symptomer

Fysiske symptomer er almindelige blandt personer, der trækker sig fra marihuana og kan omfatte:

• Mavesmerter
  • Ændringer i appetitten
  • Vægttab eller gevinst
  • Influenzalignende symptomer, såsom hovedpine, svedtendens, rysteri og tremor, feber og kulderystelser

Hvornår skal du se en læge

I mange tilfælde vil symptomerne forsvinde med tiden og kan behandles uden lægehjælp. Men hvis dine symptomer varer i mere end et par uger, bør du se din læge eller en mental sundhedspersonel.

Et ord fra Verywell

Oplever symptomerne på cannabisudtagning kan være ubehagelige og kan midlertidigt forstyrre præstationer på arbejde, skole og / eller dagligdagen. Mens du trækker fra marihuana brug, kan du udfordre, husk at hvad du går igennem, vil passere, og at du har valgt at afslutte en grund.