Hvad man kan forvente, når man ser en læge til depression

I USA har over 7 procent af voksne og børn (over 12 år) oplevet depression inden for en hvilken som helst periode på to uger. Faktisk er depression et af de mest almindelige kroniske helbredstilstande, der lægges op af læger på deres patienters journaler.

Mens depression er almindelig, hvis du tror du har det, kan du være i tvivl om hvor du skal begynde. Her er skridtene til at få din mental sundhed behandlet, så du kan føle dig godt.

Se din primære læge

Hvis du har mistanke om, at du måske har depression, skal dit første besøg være til din familie eller den primære læge for en grundig checkup. Mens de fleste læger screener for depression, er det bedst at være fremad og fortælle din læge på forhånd dine bekymringer over dit humør. Din læge er der for at hjælpe dig, så hold dig ikke tilbage.

Med det kan din læge måske stille dig flere spørgsmål vedrørende din depression. Eksempler på disse spørgsmål kan omfatte:

• Hvor længe har du været trist eller nede?
  • Sover du mere end normalt eller har svært ved at sove?
  • Hvordan er din appetit? Har du tabt eller vundet?
  • Hvordan er dit energiniveau?
  • Har du problemer med at koncentrere eller træffe beslutninger?
  • Tænker du på døden eller har selvmordstanker?

Dine svar på disse spørgsmål (og andre) vil hjælpe din læge med at finde ud af, om du har en stor depressiv lidelse, ofte omtalt som depression.

Alligevel skal lægen, før du bekræfter en diagnose, udelukke andre sundhedsmæssige problemer. Dette skyldes, at der er symptomer på flere medicinske tilstande, der kan efterligne depression. Dette gælder især hos ældre voksne med ny startdæmpning.

Nogle af disse sundhedsmæssige forhold omfatter:

• Vitaminmangler (for eksempel vitamin B12-mangel)
  • Anæmi
  • Lavt blodsukker
  • Hypothyroidisme
  • Calcium eller andre elektrolytabnormiteter
  • Nyre- eller leverproblemer

Mens blodprøver ikke kan bruges til at diagnosticere depression, kan de blive bestilt af din læge for at udelukke nogle af ovenstående betingelser.

Mindre almindeligt kan en billeddannelsestest bestilles, som en hjernens MR, for at udelukke strukturelle hjerne sygdomme, som slagtilfælde, især hvis der er neurologiske tegn på en persons fysiske undersøgelse eller tegn på kognitive problemer.

Derudover kan nogle medicin forårsage symptomer på depression som en bivirkning. Sørg for at fortælle din læge alle de medicin du tager, herunder både receptpligtige og over-the-counter-stoffer.

Endelig er det værd at bemærke, at nogle andre psykiske sygdomme undertiden kan være svært at retfærdiggøre bortset fra depression.

For eksempel kan bipolar lidelse misdiagnostiseres indledningsvis som depression. Dette skyldes, at mania symptomer kan overses, da en persons depressive symptomer er dem, der føler sig så dårlige og først bringer dem ind i starten. Substansmisbrug, enten forgiftning eller tilbagetrækning, kan også forårsage symptomer, som overlapper depression.

Prøv at forblive tålmodig som din læge sorterer gennem dine symptomer.

Henvisning til en mental sundhedspersonale

Efter en komplet medicinsk historie og fysisk undersøgelse, hvis din læge diagnosticerer dig med depression, kan du derefter blive henvist til en mental sundhedspersonal, som en psykiater

Psykiaterens rolle er at evaluere dit humør yderligere og afgøre, hvorvidt medicin er nødvendig. Hvis du også vil have gavn af psykoterapi (forskning tyder på, at kombinationen af ​​medicin og terapi er mest effektiv til behandling af depression), kan psykiatere generelt også klare dette, selv om nogle måske vælger at henvise dig til en anden mental sundhedspersonel som en psykolog.

Mens nogle mennesker gør det fint at blive behandlet af deres primærlæge, kan andre have gavn af at se en psykiater, især hvis symptomerne ikke forbedres ved første forsøg med et antidepressiv middel, eller hvis depressionen er alvorlig fra starten.

Kort sagt, hvis du er diagnosticeret med depression, forekommer det forsigtigt at begynde med eller i det mindste få en henvisning til en mental sundhedspersonel.

Behandling af depression er kompleks

Det er vigtigt at bemærke, at behandling af depression ikke er så simpelt som at skrive en recept til Prozac (fluoxetin). De individuelle årsager til depression er forskellige og dårligt forstået. De lægemidler, der bruges til at behandle det, er lige så forskellige, så matchning af et stof med et individ er ikke en klar beslutning.

En persons specifikke symptomer, eksisterende sygdomme, tolerance for bivirkninger og tidligere forsøgte lægemidler er blot nogle få faktorer, der overvejes, når din læge vælger dit antidepressive middel.

Også behandling kan tage lidt tid. Mens mange mennesker begynder at føle sig bedre inden for en til to uger, kan det tage seks til tolv uger at føle den fulde virkning af din medicin.

Men alligevel skal du følge nøje med din læge, især hvis du oplever generende bivirkninger. Også, hvis du bemærker meget lidt eller ingen forbedring i dine symptomer efter to til fire uger, kan din læge øge din dosis, tilføje en anden medicin for at øge dens virkning eller skifte medicin.

Et ord fra Verywell

Den vigtigste ting at huske om at søge depression behandling er simpelthen at tale og spørge. Depression er ikke tegn på svaghed eller dovenskab. Det er et tegn på, at noget er ude af balance. Med en ordentlig behandling, som normalt indebærer den tofasede tilgang til medicin og psykoterapi, kan du føle dig godt igen.