Hvad er organ integritetsidentitet lidelse?

Ifølge Sophocles dræbte kongen sin far og havde sex med sin mor. Det var først efter år senere, at Oedipus fandt ud af, at han begik patricide og incest - i begyndelsen ikke vidste, at hans far var hans far og hans mor var hans mor. Efter Oedipus fandt ud af, hvad han gjorde, slog han sine egne øjne ud. Oedipus begrundelse for selvblændende involveret skyld og var allegorisk: Han var oprindeligt blind for de grusomme handlinger, som han begik.

De gamle grækere kunne sandsynligvis ikke opfatte nogen, der blændede sig uden nogen tragisk grund på omfanget af Oedipus forbrydelser. Men i det moderne samfund udviser nogle mennesker "ejerskab" problemer med specifikke kropsdele og obsessivt ønske om handicap. Disse mennesker har en tilstand, der kaldes body integrity identity disorder (BIID) og ofte efter mange års lidelse anmode om at få operation, der resulterer i amputation, blindhed, døvhed eller paraplegi.

Som du sikkert kan forestille dig, er få kirurger opsat på at interferere med organer eller lemmer uden sygdom. Imidlertid er BIID et komplekst problem, og nogle eksperter fortaler for radikal operation som effektiv behandling.

BIID Undersøgt

I slutningen af ​​1700-tallet blev en fransk kirurg tvunget til at skyde for at amputere en mands sunde lemmer. Efter operationen sendte manden kirurgens betaling og et taknemmelige brev, der hævdede, at operationen fik ham til at føle sig bedre.

I 2000 fandt offentligheden ud af, at en skotsk kirurg ved navn Robert Smith havde udført legamputationer på to patienter med tilsyneladende normale lemmer. Da administrerende direktør på Smiths hospital fandt ud af, hvad Smith havde gjort, var Smith forbudt at udføre mere amputationer. Men i kølvandet på disse amputationer samlet debatten om sund amputation og anden tilsyneladende "unødvendig" og svækkende kirurgi damp.

I 2015 hævdede en 30-årig kvinde ved navn Jewel Shuping, at hun havde sin psykolog, hæld dreneringsrenser i øjnene, så hun kunne realisere sit livslange ønske om at være blind. For at være retfærdig, er Shupings krav om sandhed omtvistet; Ikke desto mindre fremhæver konti for denne assisterede blindning igen BIID.

Folk med BIID klager over at føle sig "overfyldte" og fremmedgjort fra en kropsdel, hvis det er et øje, en lem eller så videre. Nærmere bestemt er disse følelser livslang obsessioner, der resulterer i betydelige psykiske lidelser og traumer.

Det er uklart, hvad der forårsager BIID. I nogle mennesker kan problemer med kropsidentitet eller ejerskab spores tilbage til endelige patologi som en hjerne tumor. Men i de fleste mennesker med BIID er det fortsat etiologien eller årsagen til sygdommen at belyse.

Forskere, der studerer BIID, har observeret hjerneforandringer hos personer med sygdommen. Specielt synes parietal cortex, premotorisk cortex og insula at være involveret. Det er imidlertid uklart, om disse hjerneområder fører til BIID eller forekommer som følge af BIID.

Behandling af BIID

Uden en klar forståelse af, hvad der forårsager BIID, er det svært at behandle sygdommen. Antidepressiva og psykoterapi gør lidt for sygdommen. Desuden er tyngre psykotrope lægemidler som antipsykotika ikke blevet testet i denne patientpopulation.

Interessant, mennesker med BIID, der ønsker ben amputation føler sig bedre efter proceduren og rapporterer forbedret livskvalitet. Bemærk, at de to personer, på hvem Robert Smith, den skotske kirurg, udførte kirurgi, følte sig bemærkelsesværdigt bedre efter operationen og fortsatte med at leve lykkeligt med proteser.

Mange mennesker med BIID-praksis lever med et handicap. Disse mennesker er mærket "pretenders". Ved at foregive at leve med et handicap, oplever disse mennesker en kortvarig lindring, der ligner de midlertidige lindrende personer med obsessiv-kompulsiv lidelse, føler sig efter tvang.

De fleste kirurger, der støder på BIID, har en foruroliget reaktion på udsigten til at bruge radikal kirurgi til at behandle sygdommen. Disse kirurger hævder, at enhver, der ønsker at amputere et "sundt" lem, har psykisk sygdom og begrænset indsigt, der kompromitterer hendes evne til at give informeret samtykke.

De fleste mennesker med BIID er dog ikke psykotiske og har ikke vrangforestillinger. Desuden er depressionen, at nogle af disse mennesker med BIID-erfaring udvikler sig efter at have levet med BIID i nogen tid, og det er sandsynligvis en konsekvens ikke årsag til tilstanden.

I en artikel med titlen "Body Integrity Identity Disorder Beyond Amputation: Consent and Liberty" hævder forfatter Amy White, at beslutningen om, at en person med BIID skal gennemgå en elektiv kirurgi for at fjerne en kropsdel, ikke nødvendigvis er tvungen, inkompetent eller uinformeret; dermed efter en omfattende screening proces, patienter med BIID kunne være kandidater til radikale kirurgi.

White ligner ligeledes BIID på kønsdysforia og radikal operation hos dem med BIID til seksuel omplacering kirurgi. Specielt er begge mennesker med kønsdysfori og BIID-fængslet fanget i en krop, der på en eller anden måde er forkert og ønsker operation for at rette op på problemet.

Omvendt er forfatter Sabina Müller i et dokument med titlen "Body Integrity Disorder - Justeret Amputationen af ​​sunde Lemmer"? Forfatteren Sabina Müller hævder, at omkostningerne til radikal operation for BIID er for høje, og folk der modtager det, vil ikke længere kunne arbejde og vil kræve livstidspleje og rehabilitering.

Müller spørger også, om personer med BIID, der anmoder om en radikal operation, mangler indsigt i deres sygdom og foreslår alternativ terapi:

BIID er sandsynligvis en neuropsykologisk forstyrrelse, der indeholder manglende indsigt i sygdommen og en specifik mangel på autonomi. I stedet for at helbrede symptomet for prisen på en irreversibel kropsskade, bør der udvikles en kausal terapi for at integrere fremmedlegemet i kroppens billede.

Vi er nok langt væk fra nogensinde at finde ud af, hvordan du præcist hjælper folk, der oplever BIID. For det første er forskning i BIID lav strøm, fordi meget få mennesker har tilstanden. Meget af det, vi ved om BIID, er baseret på anekdotiske konti. For det andet involverer BIID sandsynligvis komplekse neurologiske processer, som vi endnu ikke har til at klarlægge; trods alt er hjernen uvægerligt kompliceret. For det tredje er en radikal operation for BIID afledt af etiske overvejelser, der yderligere forvirrer vores forståelse og forståelse for behandlingen.