Hvad er klinisk depression?

For at forstå, hvad klinisk depression er, må man først forstå, at depression kan eksistere i en kontinuitet af sværhedsgrad, lige fra mildere, mere forbigående deprimerede stemningstilstande til mere alvorlige kroniske former. Når depression passerer ind i den mere alvorlige ende af spektret og kræver professionel behandling, kan det kaldes klinisk depression.

Der er to primære typer af klinisk depression:

Major Depression

Denne type depression, også kendt som alvorlig depressiv lidelse eller unipolær depression, er, hvad folk normalt tænker på, når de tænker på depression. Major depression er karakteriseret ved følgende symptomer:

• Følelser af sorg eller tomhed
  • Tab af interesse for tidligere nydt aktiviteter
  • Vægt og appetit ændres
  • Søvnproblemer
  • Følelser af at være enten sænket eller for meget agiteret
  • Træthed og mangel på energi
  • Følelser af værdiløshed eller skyld
  • Problemer med koncentration og beslutninger
  • Tanker om død eller selvmord

Den depressive fase af bipolar lidelse

Klinisk depression er også en del af en sygdom kaldet bipolar lidelse. Personer med bipolar lidelse har tendens til at skifte mellem perioder med depression og perioder med stærkt forhøjet humør kaldet mani. Under sygdommens depressive fase kan symptomerne meget ligner dem af større depression. I løbet af den maniske fase kan en person imidlertid opleve symptomer i den modsatte ende af skalaen, såsom:

• Øget energi
  • søvnløshed
  • Irritabilitet
  • Hurtig tale
  • Hypersexuel adfærd
  • Racing tanker
  • Grandiose ideer
  • Stærkt øget aktivitet
  • impulsivitet
  • Dårlig dømmekraft

Årsager

Årsagerne til depression er ikke helt forstået, men det menes at flere forskellige faktorer kan arbejde sammen for at gøre en person mere tilbøjelig til at udvikle den. Nogle undersøgelser peger på, at depression kan være en arvelig tilstand, hvor visse stemningsregulerende kemikalier i hjernen kaldes neurotransmittere ikke fungerer ordentligt. Det ser ud til at miljømæssige faktorer også kan spille en rolle, muligvis ved at udløse sygdommen hos mennesker, som allerede er genetisk sårbare.

Behandling

Det sædvanlige første valg til behandling af depression er antidepressiv medicin. Der findes flere forskellige typer antidepressiva midler; Men de, der tilhører en klasse kaldet selektive serotonin reuptake inhibitorer (SSRI'er), er sandsynligvis den hyppigst ordinerede. De foretrækkes generelt af både læger og patienter, fordi de har tendens til at have færre og mindre generende bivirkninger end visse ældre typer antidepressiva.

Psykoterapi er et andet populært valg til behandling af depression, både alene og kombineret med medicin.

Psykoterapi involverer en terapeut, der arbejder med patienter - enten alene eller i en gruppeindstilling - for at hjælpe dem med at komme sig fra deres sygdom. Ved at arbejde sammen, forsøger de at tackle personlige problemer og problemer, som kan bidrage til deres depression.

Psykoterapi kan især være til gavn for dem med depression, da det hjælper patienter med at forstå deres selv og hvordan de kan klare deres sygdom.

En type psykoterapi i særlig-kognitiv adfærdsterapi - har en del forskning, der tyder på, at det er en meget effektiv behandling for klinisk depression.

Nogle studier tyder på, at en kombination af medicin og psykoterapi kan være den bedste mulighed for behandling af depression. Kombinationen af ​​de to angriber depression fra to forskellige vinkler, hvor både den underliggende kemiske ubalance og de psykologiske faktorer involveret i sygdommen tages op.

Tal med en mental sundhedsplejerske for at finde ud af den mest hensigtsmæssige behandlingsplan for dig.