Hvad er en distal risikofaktor i Borderline Personality Disorder?

En distal risikofaktor er en risikofaktor, der repræsenterer en underliggende sårbarhed for en bestemt tilstand eller begivenhed. Dette forudsiger ikke, at betingelsen eller begivenheden helt sikkert vil ske, eller at det vil ske nogen gang snart, men snarere at en person kan være i fare for tilstanden på et eller andet tidspunkt i fremtiden.

eksempler

Nogle eksempler på distale risikofaktorer omfatter fattigdom, har udvist misbrug eller traume som barn, personlighedstræk og din genetiske makeup. For eksempel, hvis du blev seksuelt misbrugt som barn, kan du have distale risikofaktorer for visse psykiske lidelser, herunder borderline personality disorder (BPD).

Borderline Personality Disorder

Der er visse distale risikofaktorer i udviklingen af ​​en personlighedsforstyrrelse, herunder:

• Genetik. Hvis du har en første graders relative, det vil sige en forælder eller søskende, med BPD eller en lignende lidelse, er din risiko højere.
  • Personlighed. Hvis du har tendens til at være aggressiv og / eller impulsiv, kan dette øge risikoen for BPD.
  • Børnemisbrug eller traumer. Enhver form for betydelig barndomsstress kan også øge risikoen for at udvikle BPD. Mange syge siger, at de blev misbrugt eller forsømt som børn.

Proximal vs distale risikofaktorer

I modsætning til distale risikofaktorer repræsenterer proksimale risikofaktorer en umiddelbar sårbarhed for en bestemt tilstand eller begivenhed.

Nogle eksempler på proksimale risikofaktorer er løbende misbrug, der har vanskeligheder på grund af en fysisk svækkelse eller skade, dårlig akademisk eller arbejdsmæssig ydeevne og stressende livshændelser. Alle disse risikofaktorer, især i kombination med distale risikofaktorer, kan føre til udvikling af en tilstand som BPD.

Symptomer

Symptomer og mønstre af BPD begynder typisk i teenageårene, og nogle gange i ung voksenalder. Symptomer kan være forskellige for forskellige mennesker, men kan omfatte:

• Ustabilt humør, herunder humørsvingninger, der kan vare i timer eller dage
  • Følelsen er kronisk tom
  • Engagerende i risikable adfærd, såsom shopping sprees eller ubeskyttet sex med flere partnere
  • Selvmordstanker eller forsøg eller med vilje at skade dig selv
  • Anger problemer, herunder udbrud og vanskeligheder med at kontrollere dit temperament
  • En overdreven frygt for overgivelse, hvad enten det er ægte eller forestillet
  • Intense relationer med andre, der konstant op og ned
  • Aktivt og ofte ændrer måden du ser på dig selv, herunder dine værdier og mål og potentielt ser dig selv som dårlig eller som om du ikke engang eksisterer

Hvis du eller en elsket oplever nogen af ​​disse symptomer, skal du aftale med din læge for en evaluering.

Behandlinger

Hvis du er diagnosticeret med BPD, vil det mest nyttige værktøj i din behandlingsplan være psykoterapi. Specifikke typer, der har vist sig at være særligt nyttige for BPD, er dialektisk adfærdsterapi (DBT), skema-fokuseret terapi, transfokuseret psykoterapi (TFP) og mentaliseringsbaseret terapi (MBT).

Selvom US Food and Drug Administration (FDA) ikke har godkendt særlige lægemidler til behandling af BPD, kan din læge ordinere dig medicin for at hjælpe med at behandle dine symptomer eller andre lidelser, du måtte have sammen med BPD, såsom depression.

Forventninger til patienter

Nuværende forskning viser, at hvis du er blevet diagnosticeret med BPD, har udsigterne for din fremtid tendens til at være positiv. Mange af de symptomer, der kan være så svækkende, går væk inden for de første par års behandling, og de fleste patienter forbedres med tiden. Også jo hurtigere din BPD diagnosticeres og behandles, desto gunstigere er resultatet, så tidlig påvisning er afgørende.