Hvorfor panikforstyrrelse og angst forårsager søvnproblemer

Mennesker med panikforstyrrelse, panikanfald og andre angstlidelser er ofte modtagelige for søvnproblemer. Worrisome tanker og frygt kan holde dig i at falde i søvn om natten. Mens besværlige symptomer på panik og angst kan vække dig fra din søvn. Er vedvarende frygt, angstsymptomer og panikanfald forhindre dig i at få resten du har brug for?

Nedenstående beskriver nogle almindelige søvnproblemer for personer med panikforstyrrelse, sammen med måder at få disse problemer behandlet på.

Er bekymring og angst for at holde dig op?

Mange mennesker med angstlidelser har svært ved at styre negative tanker og bekymringer. Som en person med panikforstyrrelse kan du være alt for vant til den ubehagelige følelse af hyppig bekymrende. Du kan måske være bekymret for mange aspekter af dit liv. Måske bekymrer du dig om begivenheder, der er gået, din nuværende situation eller hvad der foregår i din fremtid. Du kan være bekymret for din karriere, relationer og andre ansvar i dit liv.

Uanset kilden til din bekymring kan disse følelser af uro også være en kilde til stress, der forhindrer dig i at få en god nats hvile. Bekymring om natten kan gøre det svært at "lukke" dit sind og få resten du har brug for. Besværlige tanker kan endda føre til søvnforstyrrelser, som f.eks. Søvnløshed, hvilket gør det vanskeligt at falde eller blive i søvn over længere tid.

Nattepanikanfald

Panikanfald er hovedsymptomet for panikforstyrrelse, men kan også være forbundet med andre psykiske lidelser, herunder agorafobi, depression, obsessiv tvangssyndrom (OCD), posttraumatisk stresslidelse (PTSD) og specifikke fobier. Disse angreb kan også være forbundet med en medicinsk tilstand, såsom irritabel tarmsyndrom (IBS) eller gastroøsofageal reflukssygdom (GERD).

Panikanfald oplever ofte gennem en kombination af fysiske, mentale og følelsesmæssige symptomer. Typiske somatiske fornemmelser, der opstår under et panikanfald, omfatter hjertebanken, rysten, rystelser, følelser af følelsesløshed og prikken, brystsmerter, svimmelhed, åndenød, overdreven svedtendens og kvalme. Personen kan blive bange og have symptomer på depersonalisering og derealisering, oplever en følelse af afbrydelse fra selvet og virkeligheden. Når panik rammer, kan en person også frygte at miste kontrollen, gå sindssyg eller endda muligvis dø af disse symptomer.

Natlige panikanfald deler de samme symptomer som panikanfald, der opstår i løbet af dagen. Imidlertid opstår natlige panikanfald, når personen sover. At vågne fra et panikanfald kan øge frygt og angst, hvilket potentielt kan føre til søvnproblemer. Når den bliver vækket af et panikanfald, kan det være svært for en person at falde tilbage i søvn. Hvis dette sker regelmæssigt, kan personen blive tilbøjelig til at sove deprivation.

Natlige panikanfald har været forbundet med andre søvnforstyrrelser, herunder:

• Søvnapnø - En af de mest almindelige søvnforstyrrelser, søvnapnø forårsager en person i pludselig pause i åndedræt eller ekstremt lavt ånde under søvn. Nogle af symptomerne på søvnapnø, som f.eks. Åndenød og følelse af kvælende overlapper det med nattlige panikanfald.
  • Søvnforlamning - Ofte en skræmmende oplevelse, søvnforlamning opstår, når en person bliver bevidst vågen, men ikke kan bevæge sig, tale eller få kontrol over kroppen. Når søvnlammelse opstår, kan en person blive bange for at blive flyttet eller bange for aldrig at vågne op. Soveforlamning sættes ofte ind, da en person enten falder i søvn eller vågner op og skyldes en forstyrrelse af søvncyklussen. Denne tilstand omfatter fornemmelser af kvælning og frygt for at miste kontrollen. Nogle undersøgelser har fundet en signifikant sammenfald mellem søvnforlamning og angstlidelser, herunder panikforstyrrelse.
  • Mareridt - skræmmende eller forstyrrende drømme kan forekomme med udbrud af natlige panikanfald. En person kan vække fra et mareridt og begynde at opleve de ubehagelige symptomer på et panikanfald, såsom overdreven svedtendens, accelereret hjertefrekvens eller overvældende frygt og angst.
  • Nattegrus - Nattegrus er mere almindelig hos børn, men kan være til stede hos voksne. Nogle angreb på nattetrækker involverer intense følelser af frygt og ængstelse, skælvende sved, rystelser og følelser af frygt og frygt. Nat terrors er anderledes end panikanfald, fordi de opstår under et alvorligt mareridt og ofte involverer skrig, trækbevægelser og græd. En person, der oplever natterror, er ofte uvidende om deres symptomer, som aftager, når de vækker.

Behandling

Panikanfald og angst bør ikke forhindre dig i at få resten du har brug for. Planlæg en aftale med din læge, hvis du tror at du har udviklet en søvnforstyrrelse og / eller oplever symptomerne på panikforstyrrelse, angst og panikanfald. Medikamenter for panikforstyrrelse, som f.eks. Antidepressiva og antiangstmedicin, kan medvirke til at lette sværhedsgraden af ​​dine natlige og panikanfald i dagtimerne. Psykoterapi kan også hjælpe dig med at udvikle måder at stoppe med at bekymre dig om, opnå god søvnhygiejne og lære effektive strategier for at komme igennem panikanfald.